Projekt badawczy Polska-Namibia 2010

Ja mam instrukcje obsługi kombajnu Bizon Z056 z 1977r. i tam mam też napisane, że przepustowość masy wynosi 5-5,5kg/s, a wydajność robocza do 2ha/h. Al jeszcze jest coś ciekawego napisane: szerokość robocza w wersji podstawowej mechanizmu tnącego wynosi 4,2m lub 5,2m. Wychodziły jakieś Z056 z hederem 5,2m? :)



Niby spory rozrzut ale trzeba patrzeć na plon z hektara i przepustowość, bizonem Z056 nie da się sypać częściej jak co 20 minut bo za duże ma straty, więc jak dobre zborze to go ściągasz, a jak słabo sypie to hebel wprzód i jazda.
Rekord obszaru na Z056 to ponad 20ha na piaskach w suchy rok jeździł na dwójce i wychodziło co 30 min zbiornik.
Najwięcej trzema bizonami w ciągu dnia to kiedyś udało się nam złapać prawie 100 ton, a zwykle wychodziło koło 60 ton.



po tym co kolego napisałeś widać że mało się znasz na mechanizacji - wydajność kombajnu zależy od przepustwości tzw. masy omłotowej czyli ziarna i słomy i jest to parametr najłatwiejszy do uchwycenia - wystarczy zważyć zboże jakie zostało wymłócone i podzielić to przez czas omłotu (oczywiscie odliczając czasy nawrotów i wysypywania ziarna) - nie wiem gdzieś ty widział rzepak GMO skoro w Europie nie można go uprawiać (bo są przepisy unijne które to ograniczają) - i jeśli już rozumujesz to szerokość hedera zależy od przepustowosci młocarni a nie owrotnie (jeśli do Bizona założono by 9m heder to kosił by on czemu nie - tyle ze strasznie wolno bo ograniczała by go młocarnia - która jak twierdzisz nie ma wpływu na wydajność) - jeśli twierdzisz ze jestem w błedzie to odpowiedz sobie na zasdnicze pytanie czy kombajn zbożowy (np Bizon) pojedzie z tą samą prędkością z różnymi hederami - odpowiedź brzmi NIE - bo młocarnia więcj nie przerobi a wydajnośc młocarni w pewnym dość istotnym stopniu zależy od szerokości oraz zastosowanych mechanizmów (tu chodzi o wspomniany separator) - pisząc separator miałem na myśli dodatkowe urządzenia oddzielające bo bęben młócący z klepiskiem i wytrząsacze są w każdym kombajnie (no chyba ze jest to kombajn z wzdłóżnym przepływem masy gdzie rolę jednego i drugiego mechanizmu przejmuje bęben wzdłóżny)

wracając do przepustowosci kombajnu to pytałem o przepustowość ziarna bo przeliczenie przepustowosci ziana na przepustowość masy omłotowej to przysłowiowy pikuś
-----------------------------------------------------
a tutaj małe obliczenia odnośnie Bizonka
- przeustowość masy omłotowej dla Bizona Z056 to 5,5 kg/s co daje nam 19,8 tony masy omłotowej na godzinę
- jeśli przykładowy Bizon młóciłby pszenicę to średni stosunek ziarna do slomy wynosi 1:1,2 stąd maksymalna przepustowość ziarna na poziomie 9 t/h
- chcąc urealnić ten wynik musimy pomnożyć go razy 0,8 bo młocarnia nie zawsze jest w pełni obciążona, co daje nam 7,2 t/h

załóżmy że plon pszenicy to 7 t/ha to wydajność w ha/h wyniesie ok 1ha/h (dokładnie to 0,972222) i niezależnie od tego jaki szeroki jest heder to kombajn i tak więcej nie zrobi - efekt bedzie tylko taki że z szerszym hederem pojedzie wolniej a z węższym szybciej



Tak sobie czytam te wypowiedzi i widzę, że dość ludzi pisze o BIZON GIGANT Z083. Więc tak:

W 1992 roku mój ojciec kupił giganta Z083 z PGR'u w którym mieli Giganty Z060 i trzy sztuki Z083. Ten gigancik był z 1988 roku więc chyba był to rok o końcu produkcji. Powiem wam, że ten 4 letni Gigant był w super idealnym stanie. Co najważniejsze wam powiem, że GIGANT to był najwiekszy polski NIE WYPAŁ!!! A dlaczego???
Wady:
-Na 1 miejscu piszę o grzaniu się silnika!!!!!!! Cały czas jak ojciec kosił to miał 100-105 oC.
-Był to hydrostatic i na polu mała górka to za **ja nie podjechał, nawet nie kopał się tylko tak jakby olej nie dochodził i nie szło jechać.
-Łamiące się sita! Na to nie było rady. Gigant jak na polską maszynę ma potężne sita ale słabo wykonane i cały czas się łamały! Badziew!!!
-Brak siekacza. To nas prześladowało bo jak chcesz wykosić rzepak??? Raz kosilismy rzepak i pozniej musiał iść orkan.
-Silniczki olejowe! Na motowidłach!!!!!!!!!! Jeden sezon i kapitalka tych silniczków.
-Brak części zamiennych!
-Silnik nawet jak był po kapitalce to i tak się znow grzał, dawaliśmy jemu zbiornik wyrównawczy i dalej nic:(
-Smok, dużo palił!!!!

Zalety:
-Hydrostat, super się zawracało bo tylko gałka w przód, w tył i ognia dalej:)
-Ogromne sita zalicze jak i do wad i do zalet bo dzieki nim to 2 małe bizony Z056 na polu o 8ha to nie dały rady gigantowi
-Super ryk silnika tego Mieleckiego silnika! Miód! Te własnie silniki były w Jelczach i miały 220 koni.
-Hydrauliczna rura wysypu
-Wyntylatory w kabinie nawet dawały rady "coś ochłodzić" a w Z056 nic!
-Heder o szerokości 5.1 robił wrażenie na polu
-Pieknie zbudowany kombajn, wielki, te 2 koguty po bokach jak włączył tato to aż się ciepło robiło jak "migały" raz jeden raz drugi
-Beben przy chłodnicy który sam się czyścił poprzez jego obrót

No i to tyle. Giganta już nie posiadamy gdzieś 4 lata;(;(;(;( A to tylko z 2 przyczyn: Grzanie się silnika i brak częsci!
Reszte wad to dało się przelknąć. Gigant poszedł gdzieś w okolice Legnicy a był tak utrzymany jak Miss World. Ja z dziadkiem (powiem wam szczerze) jak nim odjezdzali to każdy z nas nawet aż płakał ale ojca juz on miał na nerwy z tym grzaniem!!!


Bizon Super Z056- mam teraz dwa takie bizonki. Jeden z 86r z daszkiem a drugi z 88 z kabiną.
Bizon ten z kabiną był kupiony po gigancie.
Wady sa jedynie dwie:
-Brak hydraulicznej rury wysypu
-brak hydrostatu
-Brak bebna przy chłodnicy tylko takie sito które się zapycha

Zalety:
-Silnik SW400 Nigdy ale to NIGDY się nie zagrzał do temp powyżej 100 oC.
-Prosta konstrukcja
-Dużo częsci zamiennych
-W każdym Z056 mam siekacze a w gigancie nie było
-Moje Bizony jak do tej pory to nie stały na polu, zawsze w zimie robimy łożyska pasy przy nich!
-Nie wiem jak u was ale ja zaliczam BEZAWARYJNOŚĆ
-Nie ma tych durnych silniczków tylko pasy!
-Małe spalanie!!!

Bizon Z058
tego modelu nie miałem nigdy i nie chce mieć, moj sąsiad posiada aż 2 sztuki jeden czerwony a drugi niebieski
Zalety:
Hydrauliczna rura wysypu
Bęben przy chłodnicy

Wady:
-U mnie w miejscowości każdy Rekord się grzeje jak Gigant (okropna wada)
-Jest większy od z056 a heder taki sam a jak załozysz większy to nie idzie jechac bo sie zapcha więc MAŁA PRZEPUSTOWOŚĆ!


Bizon BS Z110
Taki kombajn mają w PGR'ze

Wady:
-Silnik rzadko ale sięgrzeje
-W rzepaku to zaraz zapchany i przy nocnym koszeniu
-Wielki kombajn o podobnych gabarytach a Mega 204 go bierze!

Zalety:
-klima
-komputer
-beben przy chłodnicy
-jak na polski wyrób to jakoś wygląda

Więc tak, moja kolejność jest taka
----------------------------------------------------------------------
1. Bizon Super Z056- najbardziej udany polski kombajn! |
2. Bizon Rekord Z058 i Bizon BS Z110 |
3. Bizon Gigant Z083 |
----------------------------------------------------------------------

Co do Giganta to kiedys mi się zapalił bo odkręcił się kielich z paliwem i ropa się lała na kolektor
Straty: Jeden spalony pasek



Szablon by Sliffka (© Projekt badawczy Polska-Namibia 2010)