Projekt badawczy Polska-Namibia 2010

Jamnik, Statutu PZŁ nie znasz ?
§ 62
1. Zarząd koła składa się z od 4 do 7 członków wybranych spośród członków koła.
2. W skład zarządu koła wchodzą: prezes, łowczy, sekretarz, skarbnik.
3. Walne zgromadzenie może dokonać wyboru większej liczby członków zarządu koła, niż wynikająca z ust. 2, powierzając im pełnienie określonych funkcji.

§ 65

1. Zarząd koła we własnym zakresie dokonuje szczegółowego podziału kompetencji między swych członków, z tym że:
1) prezes zarządu koła kieruje bieżącą działalnością koła, reprezentuje koło na zewnątrz, kieruje pracą zarządu koła oraz zwołuje jego posiedzenia i im przewodniczy, a także dokonuje czynności w sprawach z zakresu prawa pracy;

2) łowczy organizuje gospodarkę łowiecką w dzierżawionych obwodach, organizuje polowania, czuwa nad przestrzeganiem przez członków obowiązujących przepisów dotyczących wykonywania polowania, a w szczególności zasad bezpieczeństwa, etyki łowieckiej, dobrych obyczajów myśliwskich i koleżeńskich, opracowuje wnioski do planów hodowlanych, prowadzi ewidencję polowań oraz statystykę w zakresie zagospodarowania obwodów i pozyskania zwierzyny;

3) sekretarz sporządza protokoły zebrań zarządu koła, prowadzi zbiór protokołów walnych zgromadzeń i zarządu koła, rejestr uchwał walnych zgromadzeń i zarządu koła, prowadzi korespondencję, ewidencję członków i inne sprawy związane z obsługą biurowo-administracyjną koła;

4) skarbnik, osobiście lub z pomocą osoby o odpowiednich kwalifikacjach, prowadzi rachunkowość koła, ściąga przypadające na rzecz koła i Zrzeszenia składki i opłaty, czuwa nad prawidłowym wykonywaniem budżetu i prowadzi dokumentację finansowo-księgową.

2. Zarząd koła informuje członków koła o szczegółowym podziale kompetencji pomiędzy członków zarządu koła.

Tych pierwszych czterech ma określone statutem funkcje a podłowczy - to jest ten od piątego do siódmego. Podłowczy może pełnić podobne obowiązki jak łowczy, tylko ograniczone np. do jednego obwodu łowieckiego ale to Walne Zebranie musi określić jaka to ma być funkcja i z jakim zakresem obowiązków. Prawa i obowiązki podłowczego nie mogą kolidować z prawami łowczego. Generalnie rzec biorąc, podłowczy jest, jak sama nazwa wskazuje, pomocnikiem łowczego.



"Rachunkowośc Bankowa"
Rachunkowosc- to system ciągłego i systematycznego gromadzenia, przetwarzania, prezentowania i interpretacji procesów gospodarczych oraz ich wynikóww wyodrebnionej jednostce gospodarczej.
W rachunkowosci wyróznia sie:
- ksiegowosc- rejestrowanie zjawisk i procesów gospodarczych, które maja wpływ na zasoby majatkowe jednostki;
- kalkulacje- ustalania kosztu jednostkowego produktów w oparciu o dane ksiagowosci;
- sprawozdawczosc finansowa- zbior zestawien liczbpwych ilustrujacych stan majatkowy i sytuacje finansowa jednostki;
- interpretacje danych sprawozdawczych- ekonomiczna ocena zjawisk i procesów gospodarczych oraz skutów podjetych decyzji gospodarczych;
Działy rachunkowosci:
- finansowa- dostarcza informacji dla odbiorców zewnetrznych( banków, kontrahentów, urzedów statystycznych, skarbowych, potencjalnych inwestorów;
- zarzadcza- dostarcza informacji zarzadzajacym np: menadźerom jednostka gospodarcza dla potrzeb podejmowania decyzji;

Podmioty i przedmiot rachunkowości bankowej
Podmioty rachunkowości bankowej
Bank – osoba prawna utworzona zgodnie z przepisami ustaw, działająca na podstawie zezwoleń uprawniających do wykonywania czynności bankowych obciążających ryzykiem środki pieniężne pod jakimkolwiek tytułem zwrotnym (ustawa).
Przedsiębiorstwo usługowe, którego działalność polega na udzielaniu kredytów i zdobywaniu środków pieniężnych do sfinansowania kredytów (pośrednictwo finansowe)
Do rachunkowości należy
również przetwarzanie danych w celu prezentacji w
takiej formie aby ich interpretacja służyła
podejmowaniu racjonalnych decyzji.
Rachunkowość ma na celu pomiar, rejestrację, grupowanie i interpretację procesów gospodarczych.
Obejmuje następujący zakres:
1) opis przyjętych zasad rachunkowości,
2) prowadzenie ksiąg rachunkowych (dziennik, księga główna, księgi pomocnicze, inwentarz, zestawienie obrotów i sald),
3) okresowe ustalanie lub sprawdzanie drogą inwentaryzacji rzeczywistego stanu aktywów i pasywów,
4) wycenę aktywów i pasywów oraz ustalanie wyniku finansowego,
5) sporządzanie sprawozdań finansowych i innych sprawozdań, których dane wynikają z ksiąg rachunkowych,
6) zasady gromadzenia i przechowywania wymaganej dokumentacji,
7) poddawanie badaniu i ogłaszanie sprawozdań finansowych,
Rachunkowość bankowa wypełnia wszystkie uniwersalne zadania rachunkowości (w szczególności umożliwia zarządzanie aktywami i pasywami oraz kontrolę przebiegu działalności).
Jako system informacyjny musi być wiarygodna, użyteczna, sprawna i niezawodna.
Zapisy księgowe:
- wyłącznie na podstawie dokumentów źródłowych,
- przy zastosowania miernika pieniężnego,
- zasady podwójnego zapisu (bilansowanie, kontrola,
kompletność zapisu),
- weryfikacja zapisów w drodze okresowej
inwentaryzacji oraz wyceny aktywów i pasywów
(doprowadzenie stanu ewidencyjnego do stanu
rzeczywistego).

Podmiotami rachunkowości bankowej są banki.
NBP (bank banków). Emisja znaków pieniężnych, udzielanie kredytu refinansowego bankom, organizacja rozliczeń pieniężnych całego systemu bankowego, kształtowanie polityki pieniężnej Państwa.
Banki komercyjne (uniwersalne i specjalistyczne np.
inwestycyjne, hipoteczne, spółdzielcze).
Podmiotami rachunkowości mogą być również:
oddziały, filie, punkty kasowe wchodzące w skład określonego banku (zależy to od wewnętrznej organizacji).
W świecie, jak również w Polsce, istnieje tendencja do
centralizacji księgowości (baz danych).

1.2 Funkcje i normy księgowości bankowej
Funkcje:
- ogólnogospodarcza (informacyjna, kontrolna i
analityczna wynikająca z bieżącej obsługi podmiotów gospodarczych),
- mikroekonomiczna ( informacyjna, kontrolna i
analityczna związana z zadaniami wewnętrznymi
banku – efektywne zarządzanie powierzonym
kapitałem, rozliczenie kierownictwa.
Funkcje ogólnogospodarcze:
- przepływ środków za pośrednictwem systemu
bankowego związany z obrotem gospodarczym,
- wykorzystywanie czasowo wolnych środków
pieniężnych przyjmowanych w depozyt,
- udzielanie kredytów.
- obrót gotówkowy w walucie krajowej i zagranicznej,
- stymulowanie zmian strukturalnych w gospodarce.
- obrót płatniczy z zagranicą,
- wykonywanie i kontrola budżetu państwa i jednostek terenowych.



czytam wszystkie wypowiedzi, czytam autopoprawkę, uzasadnienie i stenogram .........musze wtrącić swoje 3 grosze, bo lubię krytykę, ale krytykę konstruktywną..
Mam kilka Uwag, z którymi możecie się zgodzić lub nie, zakładam przy tym, że audytu nie chce się zlikwidować ale zreorganizować:
1. znam już wiele takich przypadków, gdzie zapowiadane wielkie zmiany ustaw nie weszły w życie tylko napsuły wiele nerwów wszystkim. Po przeczytaniu autopoprawki tak naprawdę niczego nie można wnioskować, bo zbyt wiele pozostawiono do uregulowania rozporządzeniem i zbyt wiele zmian obiecuje się w najbliższym czasie. Ale czy kolejnośc nie powinna być odwrotna? czy likwidacja stanowisk audytorów w niektórych jednostkach nie powinna wynikać z uprzednich zmian rozwiązań systemowych dotyczących audytu zewnętrznego i wewnętrznego, a nie na odwrót? Najłatwiej jest coś zepsuć - obiecywać gruszki na wierzbie, że w następnej ustawie zrobimy tak, żeby było dobrze.... A może by na odwrót, najpierw zrobić tak żeby było dobrze, a potem likwidować??
2.Wszyscy podzielamy opinię, że forma przeprowadzanego egzaminu pozostawiała wiele wątpliwości, ale czy to oznacza że taki egzamin powinien być zlikwidowany? Moim zdaniem nie - wymógł on na nas zapoznanie się z ustawodastwem krajowym i z metodyką audytu, niezbędnymi w wykonywanej przez nas pracy. Żaden inny zawód nie łączy w sobie tak wiele - znajomość międzynarodowych standardów i znajomość polskiego prawa. Moim zdaniem egzamin ten powinien być wyłącznie pisemny, składać się z większej ilości mniejszych zadań do wykonania a nie jednego dużego oraz uzyskanie tytułu audytora powinno być połączone z praktyką w sferze audytu i finansów publicznych. Praktyka jest bardzo ważna, jest wymagana zarówno przy usługowym prowadzeniu ksiąg, doradztwie podatkowym, biegłym rewidencie, audytorze IIA - u nas nie było takiego wymogu
3.Audytor wewnetrzny uznawany jest tylko w Polsce - i bardzo dobrze. Polska ma jeszcze tyle rozwiązań zarówno systemowych i ustawowych, że bez znajomości przepisów polskich nie ma możliwości skutecznego wykonywania zadań audytu wewnętzrnego. Znam wielu kolegów audytorów (sama do nich należę), którzy pomimo, że mają tytuł polskiego audytora wewnętrznego dalej - zgodnie ze standardami- podnoszą swoje kwalifikacje. Zdobywaja tytuły, biegłego rewidenta, doradcy podatkowego, zdają egzaminy CIA i inne. Z mojej praktyki - a może się mylę? - na egzaminie na biegłego rewidenta nie ma problematyki rachunkowości budżetowej ani metodyki audytu np. systemów bezpieczeństwa firmy, egzaminy CIA też naszej rachunkowości budzetowej na pewno nie obejmują, inspektorzy kontroli znają sie na rachunkowości budżetowej - ale co wiedzą o metodyce audytu? Tytuł polskiego audytora wewnętrznego łączył całą wiedzą jaką powinna osoba wykonująca taki zawód posiadać.
4.Niezależnośc audytora - to jest problem - możemy być najlepszymi audytorami, niezależnymi i obiektywnymi, ale po 2-3 latach zaczniemy chodzić w naszej jednostce po własnych śladach i oceniać samych siebie, a wtedy uwierzcie z tą niezaleznością będzie jeszcze gorzej. Podobało mi się to, co opowiadał nasz angielski wykładowca na szkoleniu Phare - u nich audytorzy nie są zatrudnieni w jednostkach tak jak u nas. Audyty przeprowadza firma zewnętrzna, podpisuje kontrakt maksymalnie na 3 lata, opracowuje plan strategiczny audytu i go realizuje. Podobało mi się to między innymi dlatego, że każdy z nas jest najlepszy w innej dziedzinie - jesli ja rachunkowość, ty informatyka, on metodyka audytu itd. to czy nie jest najlepiej stworzyć zespół specjalistów, kótrzy będą wzajemnie współpracować i którzy są w stanie przeprowadzić prawdziwy kompleksowy audyt w danej jednostce. Większość stanowisk na dzień dzisiejszy zwłaszcza w samorządach to stanowiska jednoosobowe, możemy poprosić rzeczoznawcę o opinię jak się na czymś nie znamy - tylko kto go sfinansuje, audyt i tak już tyle samorządy kosztuje.
Mój wniosek - zmiany sa konieczne, ale wymagaja uprzednich konsultacji z naszym środowiskiem



Szablon by Sliffka (© Projekt badawczy Polska-Namibia 2010)