Projekt badawczy Polska-Namibia 2010

Moze ktos, kto ma pod reka wzornik Pantone'a (ja bede mial do
niego dostep dopiero jutro) i moglby mi podac wartosci CMYK i RGB dla
ponizszych kolorow?
- Pantone 2757 CVC
- Pantone Cool Grey 10 CVC
- Pantone Cool Grey 10 CVC 50%
Szukalem w Sieci jak to przeliczyc i niespecjalnie potrafilem
znalezc - kilkakrotnie natknalem sie co prawda, na wystepowanie
"moich" Pantonow - ale w roznych miejscach sugerowano rozne
przeliczanie. U mnie na komputrze, co innego proponuje Illustrator i
InDesign a co innego CorelDraw?
http://www.avas.cz/nastroje/barvy/pantone-solid-coated.php?rcmykyn=y&...
Moze jest jakis kanoniczny / jedyny wlasciwy sposob
przeliczania tych wartosci - tak aby zawsze bylo poprawnie?
Ten kanoniczny sposób Pantone to jest o kant d... rozbić. Do dzisiaj się nie
nauczyli, że można zmieniać jasnośc co 1% (a nawet co 0,4%).
Dnia Sun, 03 Jun 2007 08:26:19 +0200, Piotr Borkowicz napisał(a):
Moze jest jakis kanoniczny / jedyny wlasciwy sposob
przeliczania tych wartosci - tak aby zawsze bylo poprawnie?
Jedyny usystematyzowany przelicznik, autorstwa Pantone jest z wielu
względów szalenie niedokładny (z punktu widzenia grafika). Nie tylko
musi uwzględniać podłoża i rodzaje farb, ale też posiada wartości
uśrednione - tak by zawrzeć komplet "niepowtarzalnych próbek".
Już pomijam fakt, że gros skali Pantone w CMYKu się po prostu "nie
zmieści".
Biorąc pod uwagę powyższe, oraz fakt że sam Pantone już z natury jest
(delikatnie mówiąc) niedoskonały :P IMAO najlepszym rozwiązaniem jest
dobieranie kolorów na podstawie porównania dwóch wzorników - Pantone i
CMYK i dobrania odpowiadających sobie próbek tak, by były jak
najbardziej zbliżone, owszem, ale też bezpieczne w druku. (Bo i na co
komu np. kolor zawierający 1-3% wartości?)
igoR szczurka napisał(a):
Chcialem wiec prosic albo o
wskazanie profilu odpowiedzialnego za konwersje Pantone-CMYK
(bezposrednio!) albo o wskazowke jak zrobic to automatycznie, ale
posrednio poprzez konwersje najpierw do RGB (bo ta mnie zadowala), a
pozniej poprzez Euroscale do CMYK. Konkretnie chodzi o pierwszy krok
z tych dwoch.
Gdybyś zamiast szukać "aluzji" przeczytał ze ZROZUMIENIEM to co
napisałem, zapewne dowiedziałbyś się już, że za przeliczanie Pantone
do CMYK odpowiada nie profil ICC -tylko wyznaczony przez firmę Pantone
- sztywny standard takiej konwersji. Wyczytałbyś też, że jest on (IMO)
mało precyzyjny i dlatego polecam albo konwersję poprzez RGB (szybko, ale
"przypadkowo") albo ręczną zamianę na CMYK z użyciem papierowych
wzorników (wolno, ale ze znacznie lepszymi efektami). Ale wolałeś dać
upust manii prześladowczej.
Dokladnie tak jest to nie profile jak napisal Myjk tylko pewnego rodzaju
algorytm - mozna to tez robic na "oko" bo mi np osobiscie sie zdarzyło
ze kolor Pantone dobrany do CMYK na "oko" byl lepszy niz z tabeli.
Pozdrawiam
Rafal
Takie lamowe pytanko:
Jak to jest, że www.AVAS.cz w tabeli konwersji podaje (Euroscale Coated
v2) 100/78/28/16 a AI zamienia na inne wartości (z palety Solid Coated):
100/68/0/12.
Pantone z Solid Coated są zamieniane wg przelicznika na SWOP. I jest to na
dodatek chyba już nieaktualny przelicznik, nawet w CS2 (tzn. niezgodny z
aktualnym Color Bridge).
Musialbyś użyc palety Coated Euro, z tym że daje on również nieaktualną (to
jest jw.) już wartość CMYK w Euroscale. Aktualne palety Coated Euro do
pakietu Adobe, Corela i Quarka są na stronie Pantone, trzeba być jednak
zarejestrowanym użytkownikiem, żeby mieć do nich dostęp. Mają się również
pojawić palety do nowego wzornika Color Bridge Uncoated Euro.
Z AVAS nie korzystam.
Obecny Color Bridge ma wartości CMYK w Euroscale dopasowane do normy ISO
12647-2.
Lorem Ipsum napisał(a):
A masz choć monitor skalibrowany?
Pantone na CMYK dokładnie się zamienić po prostu nie da - szczególnie
niektórych. Zawsze będzie odchyłka, pytanie w którą stronę i o ile.
.. tak, mam skalibrowany (no może ma odchył bo to już trochę czasu...) i
wiem że jest ból z tą zamianą - skontaktowałem "ich" grafika z "moimi"
drukarzami
:D
pzdr
vhr
Walnij 100/75 mi kiedys jeden klient zaakceptowal taki przelicznik.
Akcpetowal z wielu prob na cromalinie.
Sam zobaczyl ze faktycznie dobrze sie go przelozyc nie da.
20 sie 2004, Freeman pisze w news:cg4tqh$mvr$3@inews.gazeta.pl:
Więc może wytłumacz mi jak to zrobić w corelu.
Na paletce Color wybrac dany Pantone, przełączyć się na CMYK.
Ewentualnie pobrać kolor powownie próbnikiem.
podobnie będzie czy to we FH, czy w AI.
Bo mimo
najszczerszych chęci dane z corela można wytrzeć o kant d. jeśli
chodzi o porównanie z danymi z tego wzornika i z drukiem.
Co zaś do samych (nieraz drastycznych) różnic kolorystycznych przy
konsersji Pantone -CMYK, to chyba z oczywistych względów nie powinno
nikogo dziwić?
Rzeczywiście zapomniałem o jednym istotnym problemie. wszystkie trzy
programy przeliczają kolory w przetrzeni SWOP. Z kolei sama dokładność
przeliczania jest idealnie zgodna zarówno z wzornikiem jak i wartościami
podanymi przez Pantone Color Cue.
Zupełnie inna - ale istotniejsza - sprawa, że zarówno przelicznik SWOP
jak i EURO ma się nijak do rzeczywistości (wynika raczej z uśrednienia
skali zawężonej do CMYK) - i IMHO w większości wypadków należałoby
ustalać najodpowiedniejszy kolor "ręcznie" przez porównanie wzorników
Pantone i CMYK.
"PS" napisał w wiadomości Ja wydałem na cały zestaw grubo ponad 1000 zł, razem z przesyłką.
Toś mnie pocieszył, bo w Cortlandzie sporo taniej jest - mniej straciłem.
;-);-)
Tyle, że ja kupiłem Essentials Kit Euro - 6 częściowy, w etui:
http://www.cortland.com.pl/go/_info/?id=3153&sess_id=funplr3ssndrdpua...
6k1
Cena tego zestawu podana na stronie jest nieprawdopodobnie niska, więc
przypuszczam, że jestpo prostu błędnie podana przez Cortland. Bo jakoś nie
wierzę, żeby Cortland sprzedawał ten zestaw z 40% zniżką - cena na
pantone.de to 299 euro:
http://www.pantone.de/pages/products/product.aspx?pid=117&ca=1
Ja się tam nie rejestrowałem, bo nie trzeba było. ;-)
Po rejestracji masz dostęp do elektronicznych palet z próbkami poprawnie
(czytaj: zgodnie z aktualnym przelicznikiem Pantone z wzornika brigde
coated) konwertującymi się na CMYK (Adobe, Corel, Quark) - jest wersja na
Euroscale i SWOP. Plus PDF-y z instrukcjami. Plus support. I to chyba tyle.
Jak będziesz pisał, to śmiało możesz nas podpisać, a pewnie i inni chętni
sie znajdą, bo namierzyłem trzeciego z tym problemem, więc to chyba
zjawisko
powszechne.
OK, prześlij mi proszę jakiś namiar mailowy na siebie - chyba, że ten adres,
ktory masz tutaj ustawiony działa.
Zgadza sie prawda jest taka ze trzeba by miec ze 3-4 wzorniki zeby
wszystko
potrzebne bylo
oczywiscie mozna i miec 20 :)
Kwestia jest taka ze moim zdaniem color bridge jest najlepszym zakupem
szczegolnie dla kogos kto projektuje pod powlekane.
Do Color Bridge jest dodana wersja elektroniczna (palety) z aktualnym
przelicznikiem CMYK, przeznaczona dla wszystkich najczęściej używanych
programów graficznych. Papierowy wzornik jest w takiej sytuacji zbędny w
przypadku, gdybym chciał przeliczyć solid na process zgodnie z Bridge -
wybieram po prostu spot z palety Pantone color bridge CMYK EC w konkretnej
aplikacji. I tak jednak sprawdzam wartość podawaną przez bridge, z wartością
wynikającą z wzrokowego porównania wzorników Pantone process C i Pantone
solid C - czasami ta druga czynność daje lepszy wizualnie (lub
bezpieczniejszy technicznie) odpowiednik koloru spot.
PS
Czy zakup zestawu "Pantone Essentials EURO" to dobry wybor?
A raczej - czy nie przeplace?
Bede potrzebowal wzornik kolorow CMYK i Pantone i mozliwosc ich
porownania.
Przeznaczenie: projektowanie, skład (poligrafia)
Moim zdaniem idealny. Zestaw jest 6-wzornikowy, w odróznieniu od survival
kitów (doszedł CMYK na niepowlekane).
Ma color bridge, w którym oprócz przełożenia spotów na cmyk są podane
wartości RGB i Hex (HTML). Dodatkowo, po zarejestrowaniu na myPantone możesz
pobrać palety z aktualnymi przelicznikami do różnych aplikacji (o ile masz
zamiar konwertować w oparciu o wartości przelicznika ustalone przez
Pantone).
Kupiłem ten wzornik na http://shop.colourconfidence.com i trudno mi nie
polecać tego sklepu.
Do końca maja jest tam promocja - nie płacisz za przesyłkę (w moim przypadku
było to ok. 35$, więc w stosunku do ceny wzornika sporo).
O kupnie w Polsce Pantone Essentials Euro zapomnij.
Oczywiście pamiętaj o tym, żeby kupić wersję Euro - jest również SWOP, który
Ci się raczej nie przyda, chyba, że masz klientów wyłącznie w Stanach.
Dnia Thu, 28 Aug 2008 14:39:45 +0200, Przemek Muszynski napisał(a):
Ciekawy rozstrzał. Jak rozumiem Pantone jest zapisany w programie jako
Lab i następnie przeliczany na cmyka zgodnie z używanym profilem
(roboczym/dokumentu?), stąd różne wartości. Chyba przy liczbach powinien
być podawany profil, który był użyty do konwersji. A może nie ma to
znaczenia.
Nie. Pantone ma własny konkretny, 'sztywny' przelicznik na CMYK. Z przyczyn
dość oczywistych jest on niedokładny: wszak chodzi o wartości (bardzo)
uśrednione, tak by objąć węższy przecież gamut CMYKa i nie powtarzać
kolorów. Założenie dziwne, choć trudno mu odmówić _jakieś_ logiki. ;)
Hamerykanskie programy jednak 'standardowo' zaczynają od przeliczania na
hamerykanski CMYK SWOP, zamiast Euro - I takie też wartości koledzy
(błędnie) podali. Czasem widzę też kolory mierzone pipetą, lub konwersje
przez RGB. Zamieszania dopełnia fakt, że Pantone swoje przeliczniki
zmieniało już kilkukrotnie więc zależnie od wersji palety i programu tez
czynią się cuda.
A teraz gdy wreszcie zadomowi się w drukarniach nowy Pantone Goe, będziemy
mieli już całkiem porządny bajzel, bo stary z całą pewnością będzie
równolegle funkcjonował jeszcze długo. :D
Tak czy tak: dla nas teoretycznie poprawny jest przelicznik Solid to
Process EURO.
IMHO do doskonałości mu baaardzo daleko, więc gdy sam dobieram odpowiedniki
do własnych potrzeb - staram się to robić porównując "na oko i
doświadczenie" wzorniki CMYK - Pantone, lub poprzez Lab.