Projekt badawczy Polska-Namibia 2010

Notatka dla Revolty - suplement.

Zatem, jak już wiecie, byłem służbowo w Świdnicy. Co prawda, samo miasto miało być jedynie bazą noclegową podczas trzydniowej wizyty na Dolnym Śląsku - ale zawsze, - miałem tam ostatecznie spędzić dwie noce + przynależne im wieczory i poranki.

Do momentu, kiedy w Internecie wypatrzyłem właśnie Świdnicę jako kandydata na centrum moich dolnośląskich działań, niewiele wiedziałem o tym mieście, ot - prawie nic.
Wystarczała mi w zupełności świadomość, że to miasto wielkości Gniezna, gdzieś w pobliżu Wałbrzycha.
Dlaczego wystarczała? Przyznam, że teraz odrobinę się wstydzę własnego ignoranctwa.

Miasta wielkości Gniezna interesują mnie zazwyczaj jako sposobność do porównań i jako swoisty punkt odniesienia dla budowania sądów o gospodarności gnieźnieńskich władz.

Nie inaczej było i tym razem.
Poruszanie się po mieście w którym nigdy w życiu się nie było, wymaga skupienia i uwagi a nawet wstępnego studiowania planów i map.
To z kolei, daje bardzo dobrą bazę do trafności podejmowanych ocen i prawidłowej weryfikacji poglądów o miejscu, które się odwiedza i ludziach którzy tam żyją.

Niestety służbowa pretensjonalność mojego chromowanego auta-wizytówki firmy i jego natrętna nowoczesność przejawiająca się nadmierną ingerencją w ułatwianie mi zadań - bardzo skutecznie przeszkadzała w zatrudnianiu umysłu
i poczucia orientacji do wyżej wymienionych celów.

Okazuje się bowiem, że pewnie każdy człowiek uwielbia zachowywać się jak woda - czyli "płynie" tak, jak mu najłatwiej
i najwygodniej - niestety z grubą stratą dla myślenia!
Zatem zamiast wypatrywać ulic i skrzyżowań, zapamiętanych z mapy czy planu, ćwiczyć poczucie orientacji i budować w głowie przestrzenny obraz miasta - słucha się tego ....

cztery-kilometry-,-trzy-i-pół-minuty-do-celu, - i zwraca uwagę jedynie na przepisy ruchu drogowego!

Niemniej jednak przejeżdżałem przez Świdnicę kilka razy, czyli wystarczająco dużo aby to miasto zaczęło wydawać się znajome.
Wyczytane w Wikipediach i podbnych, choć bardziej tradycyjnych źródłach - 60 tysięcy mieszkańców i optymistyczne informacje o nieźle rozwiniętym przemyśle - spowodowały, że spodziewałem się zobaczyć podobne do Gniezna miasto, choć pewnie nieco mniejsze i zawdzięczające swój powojenny rozwój planowej, socjalistycznej gospodarce PRL-u.

Tymczasem .......

CDN

***




  http://www.przemysl.pl/gospodarka/go...estrzenna/634/ tu jest mapa planów zagospodarowania przestrzennego






GPMapa 2009.2 zawiera:

* 2802 miast objętych szczegółowym planem z nazwami ulic i numerami domów,
* 533 plany miast i miejscowości z nazwami ulic,
* 44 miasta z obrysami budynków oraz ich wizualizacją przestrzenną (Augustów, Bartoszyce, Białystok, Brodnica, Bydgoszcz, Bytom, Chełmno, Częstochowa, Elbląg, Gdańsk, Gdynia, Giżycko, Gorzów Wielkopolski, Iława, Katowice, Kętrzyn, Kielce, Kościerzyna, Kraków, Krosno Odrzańskie, Lublin, Łódź, Mrągowo, Myślenice, Olkusz, Olsztyn, Ostróda, Poznań, Pruszcz Gdański, Radom, Reda, Rzeszów, Sopot, Starogard Gdański, Szczecin, Szczytno, Tarnów, Tczew, Warszawa, Wieliczka, Wrocław, Września, Zabrze, Zielona Góra),
* dokładną mapę drogową złożoną z kompletnej siatki dróg numerowanych (krajowych i wojewódzkich) oraz dróg lokalnych utwardzanych (gminnych i powiatowych), łącznie 410 556 kilometrów dróg umożliwiających dotarcie do każdej miejscowości w Polsce, w tym 309 375km dróg asfaltowych i 101 181km dróg gruntowych,
* ograniczenia prędkości na wybranych drogach krajowych oraz drogach głównych 91 miast ((Kraków, Wrocław, Gdańsk, Gdynia, Sopot, Poznań, Lublin, Łódź, Warszawa, Ciechanów, Ciechocinek, Legnica, Piła, Przemyśl, Sieradz, Skierniewice, Częstochowa, Starogard Gdański, Tarnobrzeg, Tczew, Będzin, Bytom, Chełm Śląski, Chorzów, Chrzanów, Czeladź, Dąbrowa Górnicza, Gliwice, Imielin, Jaworzno, Katowice, Mikołów, Mysłowice, Piekary Śląskie, Puck, Radzionków, Ruda Śląska, Siemianowice Śląskie, Sosnowiec, Świętochłowice, Tarnowskie Góry, Tychy, Zabrze, Reda, Rumia, Wojkowice, Bieruń, Lędziny, Chełmek, Brok, Celestynów, Chorzele, Kadzidło, Kałuszyn, Kosów Lacki, Luzino, Małkinia Górna, Mordy, Mrozy, Myszyniec, Nasielsk, Piszczac, Różan, Sobolew, Wyszogród, Bieżuń, Glinojeck, Pszczółki, gmina Puck, Wyśmierzyce, Garbatka-Letnisko, Jedlnia-Letnisko, gmina Ksawerów, Radoszyce, Skaryszew, Wierzbica, gmina Gierałtowice, gmina Police, Drobin, Gąbin, Raciąż, Daleszyce, Dębnica Kaszubska, gmina Wieliszew, Biała Podlaska, Kielce, Szczecin, Tarnów, Wejherowo, Police, Knurów) oraz wybranych dróg krajowych (droga nr 7 na odcinkach: Gdańsk - Warszawa oprócz Płońska oraz Warszawa - Kraków, droga nr 8 na odcinku Nadarzyn - Piotrków Trybunalski, droga nr 1 na odcinku Piotrków Trybunalski - Skoczów do drogi nr 941, droga nr 2 na odcinkach: Warszawa - Terespol oraz Warszawa - Łowicz, droga nr 17 na odcinku Warszawa - Hrebenne, droga nr 94 na odcinku Kraków - Dąbrowa Górnicza do drogi S1, droga nr 5 na odcinku Wrocław - Poznań, autostrada A2 na odcinku Poznań - Stryków, droga nr 14 na odcinku Stryków - Łowicz, droga nr 9 na odcinku Radom - Tarnobrzeg do drogi nr 871, droga nr 10 na odcinku Piła - Przyłubie k. Solca Kujawskiego do drogi nr 394),
* inwestycje drogowe w budowie,
* tereny zielone, zbiorniki wodne, linie kolejowe, granice administracyjne,
* bazę 171 824 obiektów użyteczności publicznej (POI) takich jak: stacje benzynowe, restauracje, hotele, warsztaty samochodowe, parkingi, banki i bankomaty, centra handlowe oraz wiele innych. Opisy obiektów zawierają nazwę, informacje adresową, telefon. Dodatkowo w obiektach POI są umieszczone stałe fotoradary oraz tzw. "czarne punkty" umieszczone razem pod kategorią "niebezpieczeństwo na drodze". Baza fotoradarów została udostępniona dzięki uprzejmości Komendy Głównej Policji natomiast lista "czarnych punktów" dzięki Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

GPMapa 2009.2 stanowi produkt kompatybilny z mapą City Navigator Europe 2010.10. Oznacza to, że możliwy jest płynny przejazd przez granicę Polski bez konieczności przełączania map, z GPMapy na City Navigator Europe 2010.10.

http://www.wrzucaj.com/807402



Szablon by Sliffka (© Projekt badawczy Polska-Namibia 2010)