Projekt badawczy Polska-Namibia 2010

Witam, w związku z tym iż niedawno kolega zakupił ciągnik BELARUS 1062 D sprowadzony z Irlandii mam pytanie- czy ten ciągnik ma jakiś inny odpowiednik? Silnik w ciągniku to 4-ro cylindrowe turbo, skrzynia 18/4, przedni most portalowy(zwykły MTZ), wspomaganie serwo+orbitrol (nie znam się na MTZ ale dla mnie to taki dziwny mix), rocznik 93, kwadratowa kabina, reduktor załaczany dźwignią lub nogami(wcześniej miałem do czynienia z mała kabiną-nie wiem czy to jakaś nowość czy standart w kwadratowej), rura zamiast tłumika, fotel GRAMER. Kolega odmalował go i okleił naklejkami MTZ 82 TS ale sam nie wie czy to jest odpowiednik czy się pomylił oklejając go. jeśli wiecie coś na temat tego modelu-parametry techniczne zapraszam do udzielenia pomocy, z góry dziękuję.
planetarne są na pewno droższe ale może po prostu wytrzymalsze :huh: więcej punktów zazębienia mało miejsca zajmują
Portalowe zajmują dużo miejsca jeśli będą wewnątrz tylnego mostu jak w mtz jednak dzięki temu większa wytrzymałość niż np tak jak w 360 gdzie miejsca nie zajmują ale za to są narażone na skręcanie
więc to zostawmy po prostu do mniejszych ciągnikow portalowe a do większych planetarne (w ciężarówkach innych nie ma no chyba że coś mi świta IFA przedni most bo tylnego nie widziałem)
no a co z tym Polmotem jeśli naprawdę ma 3 lata gwarancji i jakieś testowe sie spodobaja to może być ciekawie :D
Witam
Cenne uwagi. Nigdy nie zastanawiałem się jak to jest z "tymi" autobusami. To prawda ze w samochodach osobowych i ciężarowych nadwozie, kabina jest symetryczna. Wszystko wiąże się z redukcją kosztów. Oprzyrządowanie do produkcji nadwozi jest bardzo kosztowne. Niestety rama autobusowa nie jest symetryczna. Jeżeli chodzi o samą koncepcję, projekt to można zrobić lustrzane odbicie ramy przystosowanej do ruchy prawostronnego. Oczywiście wszystko nie będzie symetryczne, ponieważ nie mamy np. silników "prawych" i "lewych" itd. Na pewno trzeba będzie przygotować nowe przyrządy spawalnicze dla ściany prawej i lewej, podłogi i dachu (a może i nawet dla przedniej i tylnej). Pociąga to za sobą zmianę poszycia, wyposażenia wnętrza etc. Te uwagi tyczą się głównie autobusów miejskich, gdzie układ nośny jest specyficzną konstrukcją. Prawdopodobnie ulegnie zmianie także dużo innych części np. węże układu chłodzenia, most portalowy. Można tu pewnie mnożyć przykłady.
Pozdrawiam
Kuba:)
Trudniej jest na pewno przenieść od silnika do przodu różne rzeczy, typu gaz, hamulec, wspomaganie kierownicy, ogrzewanie przedniej szyby itd itd...
Dla mnie szczytem techniki i coś, co podziwiam jest pytanie: jak oni zmieścili most napędowy przy tak małym prześwicie w autobusie niskopodłogowym?
Wszystko jest przenoszone elektrycznie, hydraulicznie lub pneumatycznie. Po to wymyślono właśnie most portalowy żeby takie konstrukcje mogły powstać.
Solbus SM12
Powstała w 2001 roku Fabryka Autobusów Solbus z Solca Kujawskiego, od początków działalności trudniąca się produkcją autobusów międzymiastowych, w 2008 roku postanowiła wejść na rynek autobusów miejskich. Wpływ na tę decyzję miała zapewne upadłość fabryki w Jelczu. W czerwcu 2008 roku zaprezentowano model Solbus SM12, przeznaczony do eksploatacji w transporcie miejskim. Autobus pokazano następnie we wrześniu na wystawie IAA w Hannowerze oraz w październiku na targach Transexpo w Kielcach. Pierwszym miastem, gdzie testowano solbusa, były Kielce. Pod koniec listopada solbus pojawił się na testy u jednego ze stołecznych ajentów - w firmie Mobilis.
Autobus ten jest 12-metrową, w pełni niskopodłogową konstrukcją. Stylistykę nadwozia opracowała specjalistyczna firma zewnętrzna, ogólny efekt sprawia dobre wrażenie. Dominującymi elementami ściany przedniej są finezyjne przetłoczenia, w których umieszczono soczewkowe reflektory. Autobus posiada okna boczne o dużej powierzchni, a dolna linia okien blisko tylnych drzwi nie podwyższa się, co czyni solbusa bardziej przeszklonym w stosunku do innych autobusów miejskich. Drzwi rozmieszczono symetryczne w układzie 2-2-2. Silnik umiejscowiono w lewym tylnym narożniku w zabudowie wieżowej. Autobus napędza jednostka Cummins lub Iveco, współpracująca z automatyczną skrzynią biegów ZF lub Voith. Napęd przenoszony jest na tylny most portalowy. Cechą odróżniającą solbusa od konkurencji jest niska masa własna, w zakresie 9400-9900 kg, wobec masy innych autobusów miejskich rzędu 10500-11000 kg. Uzyskano ją dzięki zastosowaniu ceowników tam, gdzie było to możliwe oraz otworów w elementach nie przenoszących dużych obciążeń. Jak to rozwiązanie odbije się na trwałości autobusu - tego nie wiadomo. Szkielet nadwozia wykonano ze stali nierdzewnej gatunku 1.4003. Ze stali nierdzewnej wykonano również dolne poszycia boczne. Jako materiał konstrukcyjny ściany przedniej i tylnej oraz dachu wykorzystano tworzywo sztuczne PWS. Wnętrze autobusu prezentuje się dosyć przestronnie. Po lewej stronie od środkowych drzwi znalazły się liczne siedzenia dostępne bezpośrednio z niskiej podłogi. Zbiornik paliwa umieszczony został w podeście w rejonie prawego przedniego nadkola. Zamontowano siedzenia pasażerskie firmy Ster oraz żółte poręcze. Solbus posiada wyposażenie takie jak: elektroniczna sieć CAN-BUS, służąca do diagnostyki i sterowania; ogrzewanie wodne, grzejniki konwektorowe, jedną nagrzewnicę i dodatkowe urządzenie grzewcze do rozruchu zimowego; przesuwne partie okien bocznych, dwie pokrywy dachowe i 3 wyciągi dachowe; fotel kierowcy na poduszce pneumatycznej z wielostopniową regulacją. Dla podsumowania dodać można jeszcze, iż deklarowana przez producenta we wrześniu 2008 cena netto autobusu wynosi 640 tys. zł. Autobus może więc być 15% tańszy od konkurencji i jednocześnie bardziej ekonomiczny, gdyż dzięki niskiej masie własnej spalanie stanie się mniejsze. Założenia te oczywiście zweryfikuje praktyka.
Solbus testowany był na liniach podmiejskich Mobilisu, miał też krótkie epizody na liniach 713 i 394. Później trafił do gdańskiego oddziału spółki-córki Mobilisu - Warbusu, gdzie rozpoczął od końca grudnia 2008 obsługę linii. Warbus postanowił zakupić w sumie 10 solbusów. Stąd też jeśli Mobilis wygra kolejny przetarg na obsługę linii ZTM, to możliwe, że zakupi właśne solbusy.

nr tab. A198
nr rej. C4 6059
rok prod. 2008
nr VIN SW9SM12M28SBA1001
zaj. Egged Mobilis Ursus
początek ekspl. 11.2008
koniec ekspl. 12.2008
linie 394, 713
DANE TECHNICZNE
długość [mm] 12000
szerokość [mm] 2550
wysokość [mm] 2900
rozstaw osi [mm] 5950
masa [t] ok.9,5
ilość miejsc ok.109
miejsc siedzących ok.33
ilość drzwi 3
wys. podłogi [mm] I/II/ost. 320/320/320
silnik typ CUMMINS ISBe5 250B
poj. [dm3] 6,7
moc kW/KM 184/250
" />
">Solbus SM12 (PL)
Powstała w 2001 roku Fabryka Autobusów Solbus z Solca Kujawskiego, od początków działalności trudniąca się produkcją autobusów międzymiastowych, w 2008 roku postanowiła wejść na rynek autobusów miejskich. Wpływ na tę decyzję miała zapewne upadłość fabryki w Jelczu. W czerwcu 2008 roku zaprezentowano model Solbus SM12, przeznaczony do eksploatacji w transporcie miejskim. Autobus pokazano następnie we wrześniu na wystawie IAA w Hannowerze oraz w październiku na targach Transexpo w Kielcach. Pierwszym miastem, gdzie testowano solbusa, były Kielce. Pod koniec listopada solbus pojawił się na testy u jednego ze stołecznych ajentów - w firmie Mobilis.
Autobus ten jest 12-metrową, w pełni niskopodłogową konstrukcją. Stylistykę nadwozia opracowała specjalistyczna firma zewnętrzna, ogólny efekt sprawia dobre wrażenie. Dominującymi elementami ściany przedniej są finezyjne przetłoczenia, w których umieszczono soczewkowe reflektory. Autobus posiada okna boczne o dużej powierzchni, a dolna linia okien blisko tylnych drzwi nie podwyższa się, co czyni solbusa bardziej przeszklonym w stosunku do innych autobusów miejskich. Drzwi rozmieszczono symetryczne w układzie 2-2-2. Silnik umiejscowiono w lewym tylnym narożniku w zabudowie wieżowej. Autobus napędza jednostka Cummins lub Iveco, współpracująca z automatyczną skrzynią biegów ZF lub Voith. Napęd przenoszony jest na tylny most portalowy. Cechą odróżniającą solbusa od konkurencji jest niska masa własna, w zakresie 9400-9900 kg, wobec masy innych autobusów miejskich rzędu 10500-11000 kg. Uzyskano ją dzięki zastosowaniu ceowników tam, gdzie było to możliwe oraz otworów w elementach nie przenoszących dużych obciążeń. Jak to rozwiązanie odbije się na trwałości autobusu - tego nie wiadomo. Szkielet nadwozia wykonano ze stali nierdzewnej gatunku 1.4003. Ze stali nierdzewnej wykonano również dolne poszycia boczne. Jako materiał konstrukcyjny ściany przedniej i tylnej oraz dachu wykorzystano tworzywo sztuczne PWS. Wnętrze autobusu prezentuje się dosyć przestronnie. Po lewej stronie od środkowych drzwi znalazły się liczne siedzenia dostępne bezpośrednio z niskiej podłogi. Zbiornik paliwa umieszczony został w podeście w rejonie prawego przedniego nadkola. Zamontowano siedzenia pasażerskie firmy Ster oraz żółte poręcze. Solbus posiada wyposażenie takie jak: elektroniczna sieć CAN-BUS, służąca do diagnostyki i sterowania; ogrzewanie wodne, grzejniki konwektorowe, jedną nagrzewnicę i dodatkowe urządzenie grzewcze do rozruchu zimowego; przesuwne partie okien bocznych, dwie pokrywy dachowe i 3 wyciągi dachowe; fotel kierowcy na poduszce pneumatycznej z wielostopniową regulacją. Dla podsumowania dodać można jeszcze, iż deklarowana przez producenta we wrześniu 2008 cena netto autobusu wynosi 640 tys. zł. Autobus może więc być 15% tańszy od konkurencji i jednocześnie bardziej ekonomiczny, gdyż dzięki niskiej masie własnej spalanie stanie się mniejsze. Założenia te oczywiście zweryfikuje praktyka.
Solbus testowany był na liniach podmiejskich Mobilisu, miał też krótkie epizody na liniach 713 i 394. Później trafił do gdańskiego oddziału spółki-córki Mobilisu - Warbusu, gdzie rozpoczął od końca grudnia 2008 obsługę linii. Warbus postanowił zakupić w sumie 10 solbusów. Stąd też jeśli Mobilis wygra kolejny przetarg na obsługę linii ZTM, to możliwe, że zakupi właśne solbusy.

nr tab. A198
nr rej. C4 6059
rok prod. 2008
nr VIN SW9SM12M28SBA1001
zaj. Egged Mobilis Ursus
początek ekspl. 11.2008
koniec ekspl. 12.2008
linie 394, 713
DANE TECHNICZNE
długość [mm] 12000
szerokość [mm] 2550
wysokość [mm] 2900
rozstaw osi [mm] 5950
masa [t] ok.9,5
ilość miejsc ok.109
miejsc siedzących ok.33
ilość drzwi 3
wys. podłogi [mm] I/II/ost. 320/320/320
silnik typ CUMMINS ISBe5 250B
poj. [dm3] 6,7
moc kW/KM 184/250
źródło: Przegubowiec