Projekt badawczy Polska-Namibia 2010

Od dwóch lat prowadzę zajęcia indywidualne z uczennicą, która jest pod stałą opieką neurologiczną z powodu przepukliny oponowo –rdzeniowej, wodogłowia po operacji z założoną zastawką Pudenza, padaczki objawowej z uogólnionymi napadami. Porusza się na wózku inwalidzkim. Zajęcia z dziewczynką odbywają się u niej w domu.
Wyniki badań psychologicznych wskazują na niższy poziom niż przeciętny poziom rozwoju umysłowego. Obniżony jest poziom funkcji opartych na myśleniu percepcyjno – wykonawczym. Obniżona jest sprawność grafomotoryczna oraz koordynacja wzrokowo – ruchowa. Tempo uczenia się wzrokowo – ruchowego jest bardzo wolne. Również tekstu wiązanego odbywa się z wykorzystaniem metody kombinowanej w bardzo wolnym tempie. Uczennica rozumie przeczytany tekst, jednakże ma problem z przypomnieniem sobie szczegółów dotyczących treści, pamięć słuchowa bezpośrednia i słuchowa pamięć fonologiczna wykształcone są na prawidłowym poziomie. Koncentracja na zadaniu jest krótkotrwała, gdyż dziewczynka szybko się męczy. Wymaga dostosowania metod pracy do swoich możliwości i potrzeb.
Dziewczynką zajmuje się przede wszystkim mama, która nie pracuje. Karolina praktycznie nie ma kontaktu z rówieśnikami, całe dnie spędza w domu. Rodzice nie starają się, by dziewczynka uczestniczyła w życiu klasy lub szkoły. Nie starają się też w organizowaniu jej czasu wolnego. Będąc w II klasie gimnazjum uczennica ta nigdy nie była jeszcze w kinie czy teatrze, a tegoroczne wakacje także spędziła w domu.
Uczenie to nie jest jedyna rzecz, którą w życiu robiłam, w każdej pracy spotkałam się z narzekaniem.
Niestety narzekający na oświatę najczęściej poza uczeniem niczym więcej się nie zajmowali.
Zanim trafiłem do szkoły 7-8 lat zarabiałem na życie w różny sposób. Zarówno jako pracownik fizyczny (kelner, malarz pokojowy, kierowca, sprzątaczka), pracownik umysłowy (headhunter, referent) pełniłem też funkcję kierowniczą (dyrektor działu promocji (kilkanaście osób) w sporej firmie). Wiele tych prac wspominam z sentymentem, ale żadna nie przynosiła takiej satysfakcji, a jednocześnie nie stanowiła takiego wyzwania.
Wiele rzeczy jest frustrujących. Choćby płace (1/3 tego co ostatnio zarabiałem), a 8 lat temu jako kelner miałem więcej z napiwków niż teraz pensji.
Otoż. Wejdź na srtonę Zus i postaraj się tam znależć słowa "kod źródłowy" lub "Mac OS" lub "Linux" "Solaris" lub cokolwiek innego niż Microsoft. A z Zusem i posiadaniem podpisu elektronicznego - dodam że sa lepsze algorytmy szyfrowania od lat- kazdy podmiot gospodarczy sie musi liczyć.
To masz podobnie jak ja miałem przez chyba 5 lat. Napewno dla higieny umysłowej warto :)
To obniża. Prywatnie bardziej komfortowo jawi mi się sytuacja kiedy ten bardziej zawansowany system (wszystko jedno jaki) bedzie dopiero procentował gratyfikacją w postaci finansowej.
Ten pakiet to brak standardu lub zamknięnty standard danych. I to chyba każdy doskonale zdaje sobie z tego sprawę. Co by było gdyby np png juz jpg czy gif spotkał taki sam los jak dokument word'a?
A sam edytor mimo wielu funkcji z punktu pracy na danych w systemie nie można nazwać edytorem tekstu lub programem edytorskim. Edytor (program) - program służacy do wprowadzania zmian w dokumentach elektronicznych A element z pakietu (procesor tekstu) realizuje wszystko to co potrafią na danym stopniu skomplikowania przedstawić technologie internetowe (html css, xhtml, java, xml) Oraz wszystkie po stronie serwera.
Wszystkie te technologie posiadając swoje standardy mogą posłużyć rozdzielnie lub łącznie do stworzenia narzędzia pracującego na miarę potrzeb użytkownika. I co istotne wynik taki będzie mógł obrabiany w dalszym procesie przez narzędzia innego producenta który korzysta na podobnych warunkach. Oczywiście zakładając podział monopolisty i rynek zrównoważony. Więc chyba wątpliwie konkuruje, zgodzimy się? Mamy warunki ? To też chyba zgoda? Dzięki braku konsekwencji handlowych wobec giganta są one przesłonięnte zwykłą mutacją. Ale może to sędziowie sie pomylili kiedyś i ja tu niepotrzebnie przytoczyłem tą historię. Trzeba sameu to ocenić. Kto zechce?
Coś co uznaje tylko produkty własnego świata.
A przepraszam, Linux albo Mac OS X nie mają tak samo?
Szkoły:
Kierunki teoretyczne dzielimy w nauce o zarządzaniu.
Dzielimy na klasyczne i współczesne
Klasyczne- 1.naukowa organizacja pracy - Taylor chciał zwiększyć wydajność pracy robotników, obserwował robotników i wymyślił optymalizującą łopatę,
Gibrethowie ( małżeństwo o ile pamietam) optymalizowali czas pracy, ekonomika czasu pracy, ponieważ robotnik się męczył mysleli nad minimalizacją jego ruchów,
Gantt zasugerował premie dla robotników za lepszą pracę, spowwodowało to zmniejszenie to np liczbe awarii maszyn oraz skróciło czas na przerwę. Teoretycy badali niska wydajność pracy, wynikało to ich zdaniem a braków techinicznych, z niewłaściwej metody pracy z powodu jasnych reguł popstepowania, braków koordynacji i kontroli. Chcieli to zmienic przez zwiększenie racjonalnośći działań na stanowiskach pracy. Zwiekszenie skuteczności wydajności pracy i kontroli, wykorzystanie maszyn.
Ford dokonał podziału pracy, ograniczył ruchy pracowników wprowadził dniówkę. Obnizył szczeble hierarchi, zlikwidował szczeble pośrednie.
2 administracyjna- Fayol i Weber poszukiwali warunków pracy całej organizacji.
Fayol stworzył piramide uzdolnień, czyli jakie cechy powinnien miec nenażer na poszczególnych szczeblach hierarchi ( 1 na najnizszym szczeblu - zdrowie i siłę, 2 - umysłowe, zdolności uczenia się, 3 moralne, 4 wykształcenie ogólne, niezależne informację od wykonywanego zawodu, 5 specjalne umiejętności odpowiadające danej czynności, 6 doświadczenie) im wyższy poziom tym wiedza techniczna zastępowana przez administracyjną.
14 zasad zarządzania: 1 podział pracy, 2 autorytet formalny ( mozna wydawac polecenia) i osobisty (wynikający z doswiadczenia i wiedzy), 3 dyscyplina członkowie muszą przestrzegać określonych reguł 4 jedność rozkazodawca jeden człowiek podlega jednemu przełozonemu 5 jedność kierownictwa 6 podporządkowanie własnego instresu interesowi ogółu 7 sprawiedliwe wynagrodzenie dla pracowników i organizacji 9 linia włądzy z góry na dół 10 ład - zasoby ludzkie tak koordynowane aby znalazły się na właściwym miejscu i czasie 11 sprawiedliwi menażerowie 12 stabilizacja pracowników unikanie fluktacji 13 należy wspierać inicjatywę pracowników 14 harmonia i praca zespołowa daje zadowalenie
Weber - koncepcja idealnej biurokracji oparta na 3 typach włądzy a)legalna oparta na normach prawnych, b)władza tradycyjonalna ukształtowana przez tradycję c) charyzmatyczna w oparciu o przekonanie o wyjatkowości. Cechy idealnej biurokracji: ciągłość organizacyjna funkcji, ściśle wyznaczona sfera kompetencji, hierarchia, sprawowanie urządu regulują zasady i normy, administracjia nie jest własnością pracowników nie ma własnych środków produkcji, niemozna zawłaszczyć środowiska, decyzję i zasady formuowane są pisemnie, sprawy rekrytacji przebieegają zgodnie z kompetencjami
3. socjologiczno - psychologiczna - powstała w okresie krytyki naukowej ogranizacji pracy a-szkoła stosunków mędzy ludzkich - Mayo szkoła stosunków między ludzkich, zmiany fizyczne miejsc pracy, przeprowadzał eksperymenty w miejscu pracy, udowodnił ze praca ludzka jest działalnością zespołową, ludziie przywiązują duzą wagę do stosunków między ludzkich, poprawne stosunki z ludźmi powodują zadowolenie pracownika, pracownik pracuje lepiej kiedy mysli ze kierownictwo dba o jego dobrobyt, w grupach obowiązują nieformalne normy zachowania i normy grupowej wydajności, przynależność do małych grup nieformalnych jest ceniona wyzej niz cele ogranizacji, kierownictwo powinno sprzyjać integracji wewnętrznej, zachęty materialne nie wpływają w stopniu znaczącym na wydajnosc pracy,
b- behawioralnaMaslow - krytykowana sekwencjonalność potrzeb,
McGregor koncepcja X i Y
Pracownicy wg szkoły socjalno - psychologicznej będą pracować lepiej po wprowadzeniu rotacji czynności i rozszerzyć zakres obowiazków, powierzyc pracownikom część funkcji pracowniczych, składać zespoły robocze o wysokim stopniu samodzielności, wprowadzic ruchomy czas pracy. Krytykowali centralizację zarządzania biurokratyzację za zbyt długi czas przepływu info. zniekształcenie meldunków, przeciazenie kanałów info. przeciążenie kadry kierowniczej zadaniami, ograniczenie pracowników na niższych szczeblach do funkcji wykonawczych
4 szkoła procesu zarządzania - zrodziła się w czasie II wojny światowej na potzreby armii, wzory matematyczne wykorzystywane do analizy operacyjnych i logistycznych.
Współczesne- systemowe -organizacja jako system otwarty wchodzący w interakcję ze środowiskiem zewnętrznym (firma współpracuje z fundacjami) ogranizacja musi brać otoczenie pod uwagę , nei moze być skostniała,
sytuacyjne - powstało na skutek braku zaufania do uniwersalnych zasad i procedur, metody działań dostosowujemy do określonych sytyacji
Długotrwałe pozbawianie snu osłabia reakcję mózgu na obecność nieprawidłowych cząsteczek białek - donoszą naukowcy z University of Pennsylvania School of Medicine. Przeprowadzony na myszach eksperyment dostarcza istotnych danych na temat wpływu obniżonej długości snu na kondycję umysłową tych zwierząt na późnych etapach życia.
W swoich badaniach Amerykanie zajęli się analizą tzw. odpowiedzi na nieprawidłowo złożone białka (UPR, od ang. Unfolded Protein Response). Jej rolą jest usuwanie z komórki tych cząsteczek białkowych, dla których proces formowania ich struktury nie zaszedł prawidłowo. Molekuły takie są niezdolne do spełniania swoich funkcji, co może grozić prawidłowemu funkcjonowaniu całej komórki. Zaburzenie funkcjonowania UPR powoduje odkładanie się nadmiernych ilości wadliwych protein, co może prowadzić do zmian degeneracyjnych wielu narządów. Uważa się, że podobny mechanizm jest bezpośrednią przyczyną schorzeń układu nerwowego takich jak choroby Alzheimera i Parkinsona.
Badacze zauważyli, że pomimo zaburzania snu u młodych, 10-tygodniowych myszy, usuwanie wadliwie uformowanych cząstecze białkowych zachodzi w ich komórkach poprawnie. Okazuje się jednak, że przykre konsekwencje niedosypiania objawiają się na znacznie późniejszym etapie życia, tzn. po osiągnięciu przez gryzonie wieku dwóch lat (typowy czas życia myszy to 2-3 lata). Co ciekawe, myszy pozbawiane snu wyłącznie na późniejszym etapie życia nie wykazywały objawów upośledzenia UPR. Oznacza to, że z nieznanych dotąd przyczyn zachwianie działania tego mechanizmu zostaje "zakodowane" na wcześniejszym etapie życia, a jego aktywacja następuje dopiero u osobników starszych.
Aby lepiej zrozumieć istotę eksperymentu, warto wspomnieć, że rytm dobowy wygląda u myszy zupełnie inaczej, niż u ludzi. Niezależnie od pory dnia i nocy, gryzoń jest aktywny średnio przez dwie godziny, po czym zasypia na około godzinę. Aby zaburzyć ten naturalny rytm, badacze drażnili zwierzęta pędzelkiem, nie pozwalając im zasnąć. W ten sposób utrzymywali je "na nogach" przez czas od trzech do dwunastu godzin, a następnie pobierali z ich mózgów próbki do badań.
Dzięki serii eksperymentów potwierdzono, że choć system UPR działa u młodych myszy doskonale nawet po przerwaniu snu na sześć godzin, po osiągnięciu przez nie wieku dwóch lat nie wykryto jego aktywności. Potwierdzono dodatkowo, że zwierzęta pozbawiane snu wytwarzały znacznie więcej białka indukującego apoptozę, czyli samobójczą śmierć komórki. Oznacza to, że nagromadzenie się szkodliwych produktów białkowych w neuronach powoduje ich "samobójstwo", które, jeśli zajdzie na odpowiednio dużą skalę, może znacznie upośledzić funkcje mózgu.
Wykonany przez Amerykanów eksperyment może mieć znaczący wpływ na rozwój dalszych prac związanych z leczeniem chorób neurodegeneracyjnych. Konieczne jest jednak potwierdzenie, że zjawiska zaobserwowane podczas badań na myszach odnajdują swoje odzwierciedlenie w fizjologii człowieka. Jeżeli zostanie udowodnione istnienie analogicznego mechanizmu w organizmach ludzkich, kolejnym krokiem badaczy będzie ocena podatności gryzoni na uszkodzenia mózgu spowodowane snem przy celowym zwiększeniu produkcji białek odpowiedzialnych za UPR.
Szczegóły eksperymentu opisano w najnowszym numerze czasopisma Journal of Neuroscience
Kopalnia wiedzy