Projekt badawczy Polska-Namibia 2010

Trochę o "Perkunach"
W 1904 roku powstało w Warszawie Towarzystwo Fabryki Motorów „Perkun" S.A. Produkowano m.in. silniki spalinowe małej i średniej mocy, w tym zwłaszcza wysokoprężne, do celów przemysłowych, rolniczych i żeglugowych.
W 1936 rozpoczęto prace projektowe nad lekkim motocyklem, W 1938 roku wypuszczono na rynek pierwszą serię motocykli, nazwanych „imieniem" fabryki. „Perkuny". Wyposażone były silniki angielskiej firmy Villiers .Ambicją zarządu zakładu było produkowanie całkowicie własnych pojazdów. Jesienią 1938 roku był już gotowy silnik dwusuwowy o pojemności skokowej 125 cm3 i mocy 4 KM, przy 4200 obr./ min., ze skrzynię biegów o trzech przełożeniach i w odróżnieniu od poprzedniego importowanego modelu, sterowaną nożnie. W seryjnych jednostkach napędowych stosowano gaźnik marki Graetzin i prądnicę, wbudowana pod kołem zamachowym niemieckiej firmy Noris. Silnik miał zapłon bateryjny, a cewka zapłonowa, przerywacz, regulator napięcia i kontrolka ładowania akumulatora były umieszczone w obudowie prądnicy.
”Perkuny" miały bardzo prostą mocną konstrukcje. Ciekawostką modelu 125 była zewnętrzna regulacja sprzęgła za pomocą dużej okrągłej nakrętki o „ryflowanych" brzegach, zaś w modelu 98 - rozwiązanie oświetlenia postojowego - przy wyłączonym silniku źródłem prądu dla dodatkowych ( przednie i tylnej ) 3,5 - woltowych żarówek była umieszczona sucha bateria, umieszczona w obudowie reflektora .



Producent: Fablok
Układ osi: BoBo (2 wózki; wózek 2 osiowy (B); każda oś oddzielnie napędzana (o))
Szerokość toru: 1435 mm (typowa)
Długość ze zderzakami: 14240 mm
Największa szerokość: 3170 mm
Największa wysokość (nad główkę szyny): 4285 mm
Rozstaw osi skrajnych: 10100 mm
Rozstaw czopów skrętu: 7500 mm
Rozstaw osi wózka: 2600 mm
Średnica kół (na okręgu tocznym): 1100 mm
Minimalny promień łuku: 80 m
Masa służbowa lokomotywy (z pełnymi zapasami): 74 000 kg
Zapas piasku: 300 kg
Zapas paliwa (olej napędowy): 2840 l (2500 kg)
Czas pracy na manewrach bez uzupełniania paliwa: ok. 96 h
Zasięg w pracy pociągowej: ok. 1400 km
Dozwolona prędkość: 90 km/h
Typ hamulca: Oerlikon
Napięcie instalacji nn (obwody pomocnicze): 110 V (prąd stały)
Siła pociągowa przy rozruchu: 228 kN (22 800 kG)
Silnik: czterosuwowy, wysokoprężny
Moc znamionowa silnika spalinowego (przy 1000 obr/min): 588 kW (800 KM)
Ilość cylindrów silnika spalinowego i układ: 8 V
Pojemność skokowa 1 cylindra silnika spalinowego: 10,2 dcm3

Dane pochodzą z książki [1], jak się mają do rzeczywistości - nie wiem.



Technologia TDI świętuje swoje dwudziestolecie. Silniki TDI oferują dużą moc, sportową przyjemność jazdy oraz imponującą wydajność. W 1989 roku podczas salonu samochodowego we Frankfurcie przedstawiono pierwsze Audi z silnikiem wysokoprężnym z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem paliwa. Był to model Audi 100 2.5 TDI. Od tamtej premiery do dziś technologia ta uznawana jest za jedną z najbardziej efektywnych, z dużym potencjałem na przyszłość.

Twórcą technologii TDI Audi jest Richard Bauder, który do dziś prowadzi dział rozwoju silników wysokoprężnych. W 1976 roku, jeszcze pod wpływem kryzysu paliwowego z 1973 roku, rozpoczęły się intensywne prace nad stworzeniem wydajnych jednostek napędowych. Jak opowiada Bauder: „Próbowaliśmy wtedy stworzyć silnik spalinowy zużywający jak najmniej paliwa. Zbadaliśmy wszystkie możliwe koncepcje, nawet dwutaktowego diesla oraz przeanalizowaliśmy i udoskonaliliśmy przy tym procesy wtrysku i spalania. Jednym z wielkich przełomów było zastosowanie dwustopniowego wtryskiwacza – pozwalał on na wstępny wtrysk mniejszej ilości paliwa. Dzięki temu spalanie stało się bardziej "miękkie" a akustyka lepsza, co było podstawowym warunkiem umożliwiającym zastosowanie w samochodach osobowych”.

Pierwszy TDI od samego początku odniósł wielki sukces. Pięciocylindrowy silnik zamontowany w Audi 100 trzeciej generacji miał 2461 cm3 pojemności skokowej, moc 88 kW (120 KM) i moment obrotowy 265 Nm przy 2 250 obr./min. Paliwo było wtryskiwane do komór spalania przez rozdzielaczową pompę wtryskową.

http://e-gratka.info/wiadomosc/1652



Juz nie lubie diesli bo bede mial benzyne ... wic jako uzytkownik diesla od 6-ciu w octavii i przez 3 lata smigalem innym dieslem wiec mam jakies zdanie na temat tego silnika.

1. Boli mnie czacha od tego ciaglego slyszanego na swiatlach kle kle kle kle kle kle kel kle itd.
2. Wkurwia mnie to ze jak tankuje gnoj - olej napedowy to zawsze wali mi reka od tego smierdzacego pistoletu.
3. Wkurwia mnie ze jak gnoj kapnie na but, spodnie itp. to ma sie wielka smierdzaca plame
4. Do czego to doszlo ze gnoj jest drozszy od Pb
5. Wkurwia mnie ze czesto zdaza sie ze jak chce zatankowac gnoj na stacji przy trasie musze czekac az jakis tirowiec wleje se 1000l gnoju a to trwa zbyt dlugo i moje nerwy sa zbyt slabe na to.
6. Jak to brzmi : DIESLA OBIEG , Diesla cykl
proces odwracalny kołowy, w którym następują kolejno: 1 - sprężanie adiabatyczne, 2 - ogrzewanie izobaryczne, 3 - ekspansja adiabatyczna, 4 - chłodzenie izochoryczne. Wg obiegu Diesla działają silniki spalinowe wysokoprężne (tzw. silniki Diesla, silniki z zapłonem samoczynnym).
7. A to jeszcze lepsze :DIESLA SILNIK , silnik wysokoprężny, silnik z zapłonem samoczynnym
spalinowy silnik tłokowy na olej napędowy, skonstruowany 1897 przez niem. inż. R. Diesla. W s.D. zapłon paliwa wtryśniętego do komory spalania następuje od powietrza nagrzanego w wyniku sprężania poprzedzającego wtrysk paliwa. Istotę wynalazku silnika wysokoprężnego opracował przed 1890 angielski inż. H.A. Stuart; R. Diesel opatentował zasadę pracy s.D. i uruchomił jego produkcję - wiec na startcie Diesel byl walkiem.
8. Wynalazca Diesla wymyslil sobie mula do roboty a wspolczesni inzynierowie chca z tego mula zrobic rumaka - owszem juz nie klepie jak klepal nie jest taki mulowaty jak byl i nie smierdzi tak jak kiedys ale rumakiem to on nie bedzie
9. Kiedys se kupie jeszcze diesla ale terenowke jak moj syn bedzie mial prawko i jakas fajna benzyne a ja z zona na stare lata bede jezdzil z kempingiem do Hiszpanii wygrzac kosci.



dot: postępowania o udzielenie zamówienia publicznego Nr sprawy: ZP-5/2010.


Nazwa zadania: Wykonanie remontu głównego silnika wysokoprężnego typu W6R1 w ilości 4 szt.

W odpowiedzi na skierowane do Zamawiającego zapytanie dotyczące treści Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia;

„…uprzejmie proszę o udzielenie następujących informacji
dot. wykonania remontów 4 szt. silników spalinowych W6R-1
1. Rok produkcji silników
2. Sposób eksploatacji:
a) stacjonarne ( do napędu np. prądnic )
b) do napędu pojazdów mechanicznych
3. Warunki pracy:
a) normalne dla danego typu silnika
b) częstego przeciążenia
4. Czy silniki są doładowane czy też nie
5. Czy jest prowadzona dokumentacja dot. eksploatacji
każdego silnika, jeśli tak to proszę podać:
a) ilość godzin pracy od ostatniego remontu głównego
b) ilość godzin pracy od początku eksploatacji.
c) czy silniki po ostatnim remoncie osiągnęły parametry
ujęte w wymaganiach poremontowych tj.
- przy 2000 obr/min 280 KM
- max moment obr. przy 1200 - 1400 obr/min 120+/-5 kGm
- stopień sprężania 1,5 +/-0,08 MPa
6. Kto zabezpiecza części zamienne:
a) wykonawca remontu
b) Zamawiający
7. Czy Zamawiający ma wymagania co do dostawców części zamiennych,
jeśli tak to jakie.
8. Dokumentacja niezbędna do naprawy:
a) dokumentacja techniczna remontowa
b) książka kodowa części zamiennych
c) specyfikacja remontowa producenta określająca zakres prac
dla określonego przebiegu godzin..….”.

Odpowiadam, w kolejności zadanych pytań:

Ad 1. Brak danych.
Ad 2. Do napędu pojazdów mechanicznych.
Ad 3. Częste przeciążenia
Ad 4. Nie
Ad 5. a) Brak danych
b) Brak danych
c) Tak
Ad 6. Wykonawca remontu
Ad 7. Brak wymogów co do Wykonawców. Gwarancja za remont silnika spoczywa w całości na Wykonawcy, wszystkie części użyte do remontu mają być oryginalne i nowe.
Ad8. Zgodnie z Dokumentacją Remontowo Techniczną na dany typ silnika Wykonawcy lub Producenta.


W związku z faktem, że udzielona odpowiedź nie powoduje modyfikacji treści Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia, Zamawiający nie przedłuża terminu składania ofert. Wszelkie ustalenia dotyczące miejsca i terminu składania i otwarcia ofert pozostają bez zmian.



Szablon by Sliffka (© Projekt badawczy Polska-Namibia 2010)