Projekt badawczy Polska-Namibia 2010

19.08.1981
Polska Kronika Filmowa nr 34b/81
PKF 34b/81




PETROBALTIC
Praca platformy wiertniczej na Bałtyku.


PUSTKI
Sytuacja w punktach skupu żywca w siedleckim.


DRAMAT NA WYSPIE
Wysypisko popiołów na Wyspie Sobieszewskiej.


SOLANKA W KONSTANCINIE
Stan uzdrowiska, solanki.


KOSMETYKA BEZ WYKOPKÓW
Nowoczesne metody napraw jezdni asfaltowych.


KTO KOGO?
Zawody przeciągania liny.


120 KILOMETRÓW NA GODZINĘ
Wyscigi narciarzy wodnych.

Redakcja: J. Kędzierzawski
Montaż: I. Jasińska
Tekst: K. Małcużyński
Czyta: K. Świętochowski
Produkcja: Wytwórnia Filmów Dokumentalnych (Warszawa)



Wpiszcie na Google
"Oil Rig Job"
i jest 800.000 miejsc pracy, do roboty
chłopaki i nie jęczcie na wyspach wiertniczych na was tylko czekaja,
jest super byłem tam 12 lat



Przybyłem, zobaczyłem i się podłamałem... Dalczego?
Jakby to ująć... Za dużo grzybów w barszczu Na zapomnianej przez Boga wyspie znajduję się kilka ośrodków przemysłowych (łącznie z infrastrukturą związaną z wydobyciem ropy; pbecność ropy może dziwić na wulkanicznej wyspie), masa strażnic straży pożarnej (zapewne po to aby w razie potrzeby gasić szyby naftowe ). Posterunek policji też jest (ale więżniów chyba się rozstrzeliwuje albo wywozi bo aresztu na wyspie nie ma). Na wyspie (tradycyjnie)znalazły się dwa, stosunkowo duże lotniska (bo jedno oczywiście nie starcza aby pbsłuzyć garstk mieszkańców wyspy- na ktorej brak niemal jakichkolwiek zabytków oraz infrastruktury hotelowo- turystycznej).
Największym plusem wyspy jest masa nowych obiektów (widać że troche pracy włożono w tą wyspe ). Niestety w natłoku pracy i pomyslów zapomniano o takim obiekcie jak chodnik (czyli nawet w "stolicy" wyspy jest tylko pobocze). Choć nie dziwota że nie ma chodników, bo władze wyspy widocznie całą kase wydały na strażnice "OSP" w każdej niemal miescinie (w której stoi więcej niż 10 budynków). Każdy gracz z wprawnym okiem bez trudu dostrzeże też jaki jest obiekt z CWC jest ulubinym obiektem autorów wyspy (wrak urala, znajdujący się w każej zniszczonej wsi, czy warsztacie).
Dal mnie jedynie cztery kwadrantu na wyspie zostały naprawde fajnie zrobione (reszta wypada praeciętnie, albo rozplanowanie/umiejscowienie obiektów graniczy z absurdem).
Pierwszym okręgiem jest okolica miasteczka Deve (czy jakoś tak). Drugim są ruiny nieopodal "Młej wsi". Klejnymi okręgani są most łączący wyspe z lotniskiem wojskowym oraz okolice małegi jeziorka w połudnowej części wyspy.
Reasumując, większości graczy wyspa raczej się spodoba (bo bajerków i nowości na niej troche jest).
Ale wyspa pod względem jakości i pomysłu nie dorównuje Nowajewowi (wiem że to zupelnie inna wyspa która w zamierzeniach nie miała być "wariacją"na temat Nogowy, ale potencjał jaki dawała tam obaszar Nogowy został wykożystany niemal w pełni). Brak tej wyspie pewnej "ogłady" (gdy jezdziałem/spacerowałem do Nowajewie to bardzo żadko pojawiła się w mej glowie myśl typu "Po jaką ch..... to tutaj stoi!?" ), czego nie mogę powiedziac o Nogowie Mafpack'u.
Gdzie tkwi sukces? Według mnie gdy ktoś zabiera się za przerabinie jakiejś już istniejącej wyspy to na starcie powinien zdać sobie pytanie co znajdowało by się na takiej wyspie jeżeli istaniała by ona w realnym Â?wiecie (i czym parali by się jesj mieszkańcy)? Czyli raczej napewno ludność parała by się rybołustwem na mała skale (może znajdowała by się na wyspie mała przetwórnia z hłodnią , dla tej częsci polowu którą nie mogli by sporzyć mieszkańcy wyspy). Na wyspie znajdowały by się zapewne male (1-2 ha) pola ze zborzem czy ziemniakami oraz sady (o podobniej powierzchni), może nawet na którymś zboczu w centralnej części wyspy można by zainstalować małą winnice (i połączyć ją z jakimś m alym klasztorem). Jeżeli na wyspie istnieje lotnisko wojskowe to też sporo mieskańców wyspy może żyć z bazy wojskowej oraz z sektora handlowo-usługowego (jedynie ta gałąż gospodarki została oddana na dobrą skale w Nogowie Mafpacku). Jezeli na gwałt chcemy umieścić tam przemysł naftowy to lepiej chyba umiejscowić gdzieć w pobliżu platforme wiertniczą itd.).
Wiem, czepiam się Wyspa powina dostarczać przede wszystkim dobrego teatru działań do misji... Daltego jest to raczej dobra wyspa (choć do Anjou czy Nowajewowi wiele temu projektowi brakuje).



wodowany będzie nie za duży kadłub, który stocznia ma oddać nie "na gotowo" armatorowi, tylko częściowo wyposażony stoczni norweskiej...

nic nadzwyczajnego...



tekst (z błędami merytorycznymi) z wewnętrznej gazetki Stoczni Gdańsk:
>>>>>
"Na piątek, 3 października, zaplanowano wodowanie kolejnej jednostki zbudowanej w naszej Stoczni.
Jednostka, kryjąca się pod symbolem 123/1, to kolejny offshore, budowany dla norweskiego armatora. Firma Bergen Yards Halrtroey AS należy do Bergen Group, w skład której wchodzi również inny kontrahent naszej
Stoczni, Bergen Mekaniske Verkstaedt.
Przeznaczony dla Norwegów offshore jest stosunkowo niewielką jednostką. Jego długość całkowita wynosi 103,7 m, szerokość 19,7 m, a wysokość
do głównego pokładu 6,6 m. Z pozoru niezbyt może okazały statek jest jednostką specjalistyczną, przeznaczoną głównie do obsługi platform
wiertniczych. Jest m.in. wyposażony w zbiorniki betonu, przeznaczonego do wypełniania otworów po wierceniach w dnie morskim."
<<<<<



...ale teraz warto nie przegapiać żadnej okazji do zobaczenia wodowań w Stoczni Gdańsk...

dzisiejsze będzie najprawdopodobniej jednym z kilku, maks. kilkunastu OSTATNICh wodowań z pochylni wzdłużnych w Stoczni Gdańsk


tak czy inaczej przeznaczone są one do zamknięcia w nieodległej perspektywie...

albo produkcja kadłubów zostanie przeniesiona na wyspę albo Stocznia Gdańsk w ogóle nie będzie montowała kadłubów, a będzie produkowała jedynie sekcje i bloki montowane w kadłuby w doku Stoczni Gdynia...





wodowanie w Stoczni Gdańsk dzisiaj o 14:00





podkreślam, że chodzi o Stocznię Gdańsk, której losy się ważą, podobnie jak w przypadku Stoczni Gdynia i Szczecińskiej Nowej... (mimo, że Gdańska jest już sprywatyzowana)


nie mylić (a robią to często zwłaszcza gazety centralne, przede wszystkim w doborze i podpisie zdjęć) Stoczni Gdańsk z:

- Gdańską Stocznią REMONTOWA SA
oraz z należącą do Remontowej:
- Stocznią Północną...

w Stoczni Północnej BĘDĄ nadal efektowne wodowania boczne, ale niewykluczone, że trochę mniej niz dotychczas, bo część wodowań będzie się tam odbywało metodą przesuwania kadłuba z lądu na dok pływający, na którym statek będzie wodowany...


- - - - -

a inwestor w Stoczni Gdańsk (ISD), który złożył ofertę także na Stocznię Gdynia, mówi: ...

http://www.stocznia.gda.p...niowca_nr17.pdf

Dlaczego w Gdańsku (w Stoczni Gdańsk) nie
będzie wodowania statków?

Część urządzeń do wodowania
trzeba zamknąć, bo
takie są wymagania Komisji
Europejskiej związane z limitem
produkcji. Mamy do
dyspozycji doki w Gdyni
i pochylnie w Gdańsku, przy
czym pochylnie są w złym
stanie. Co wybrać? Oczywiście
lepszym rozwiązaniem
technologicznie i biznesowo
jest rezygnacja z pochylni.
To oczywiste dla każdego, kto
choćby z grubsza orientuje się
w pracy stoczni.
W nowej stoczni w Gdańsku
będziemy wykonywali sekcje
i bloki, tu pozostanie malarnia
i duża część prac wyposażeniowych.
Hala K-1 będzie
gruntownie zmodernizowana
i będzie największą halą produkcji
stoczniowej w Europie.
Planujemy także postawienie
fabryki wież wiatrowych i centrum
konstrukcji stalowych. To
będą także nowe miejsca pracy.
Nasze intencje są niezmienne:
chcemy zmodernizować stocznię,
produkować statki, zapewnić
dobre i stabilne miejsca
pracy dla załogi. Wodowanie to
tylko jeden z etapów produkcji.
Nie ma większego znaczenia,
w jakiej części zakładu będzie
się odbywał.

Gdańsk trzeba koniecznie
połączyć z Gdynią?

Szukamy najlepszego rozwiązania
z punktu widzenia
trwałej rentowności firmy.
Teoretycznie można sobie
wyobrazić funkcjonującą samodzielnie
stocznię w Gdańsku
z ograniczoną produkcją.
To byłby jednak zakład słaby
i mało konkurencyjny. Połączenie
z Gdynią pozwala
na zupełnie inna skalę rozwoju.
Stocznia powstała po
połączeniu Gdyni i Gdańska
byłaby jedną z największych
stoczni europejskich. 400 tys.
CGT to tyle, ile produkowały
po reorganizacji wszystkie
stocznie byłej NRD. To naprawdę
dużo. Taka skala
produkcji daje możliwości
konkurowania na rynku międzynarodowym
i rozwoju
zakładu.



Szablon by Sliffka (© Projekt badawczy Polska-Namibia 2010)