Projekt badawczy Polska-Namibia 2010


Nie nadążam z odpowiedziami. Ale już się robi. Na jaką pomoc? No właśnie w tym rzecz, że na żadną. W przedostatnim poście pisałem, że w takim wypadku trzeba próbować się dogadać.

W rokowaniach? Zależy w którym momencie. Myślę, że mieliśmy szansę przynajmniej na powrót do stanu sprzed powstania. A tak w ogóle, to to powstanie dałoby się wygrać. Ciekawe, że w styczniowym była dużo większa wiara w zwycięstwo niz w listopadowym.

Jak juz zdaje się wspomniałem nie jestem ekspertem od tego powstania. W zasadzie od żadnego nie jestem :lol: . Akurat w tej sytuacji rzeczywiście utrata stolicy równała się klęsce, ale juz samo jej oblężenie to była klęska. Rosjanie w sumie mogli wcale jej nie szturmować. A jak się wie, że się poniesie klęskę, to po jaką cholerę za przeproszeniem ją ponosić? :roll: Chyba po to, żeby nie mieć argumentów w rokowaniach.


Rzecz w tym że Car nie widział innych racji niż swoich. I nie poszedł by na żadne ustępstwa co dał temu wyraz w próbach rozmów z Chłopickim, ba nie obyło by się pewnie bez choćby najmniejszych represji.
Najważniejszą przyczyną wybuchu tego powstania była obrona konstytucji, którą coraz bardziej naruszał Car. Przejście do status qwo było więc porażką w założeniu tego zrywu.
Jeśli były mozliwości na kozystne rokowania to tylko w obliczu klęski Rosjan.
Tak powstanie było do wygrania, z załozenia nigdy nie zakładam klęski.

Kwestia oblężenia Warszawy to już dalszy temat.



Prosisz we wstępie, droga Autorko, żeby nie bić. Nie wiem, na ile mi się uda.

Tekst jest niedobry - nie da się tego inaczej powiedzieć. Sprawia wrażenie zbitki przypadkowych zdań, pasujących do siebie li i jedynie pod względem poziomu patosu. I zupełnie szczerze - ja naprawdę nie wiem, co chciałaś w tym tekście przekazać, tak po prostu.

Natomiast zupełnie inny jest powód, dla którego chodził on za mną, odkąd zawisł tu kilka dni temu. Początkowo myślałam, że jest to jakaś kosmiczna metafora, której ja po prostu nie rozumiem, bo do niej nie dorosłam, bo jestem zbyt głupia albo coś w tym stylu - ale coraz bardziej wydaje mi się, że jednak to nie to. Możliwości pozostają wtedy trzy: albo mamy tu całą serię poważnych błędów rzeczowych, albo bardzo ryzykowną alternatywę dla kanonu Kossakowskiej, albo wręcz gwałt na jego podstawowych założeniach. I tak bardzo mi szkoda tego kanonu, że wręcz wolałabym, żeby jednak okazało się, że to ja jestem głupia i nie rozumiem...

Po pierwsze: tekst zatytułowany "Syn" - mówiący o Lucyferze - z narracją prowadzoną ewidentnie z punktu widzenia Pana. Co implikuje, że Lucyfer miałby być synem Pana. Co jest sprzeczne zarówno z kanonem Kossakowskiej, jak i z teologią chrześcijańską, na której kanon ten się opiera. W kanonie Kossakowskiej aniołowie rodzą się z pieśni Metatrona, a ich status jest jednoznacznie inny niż status ludzi - niższy - i z tym akurat Lucyfer Kossakowskiej raczej nie ma problemów (w przeciwieństwie do sytuacji opisywanej w niektórych apokryfach, gdzie właśnie ta różnica statusu staje się przyczyną jego buntu i potępienia). Gdyby była tu rozbieżność między kanonem a teologią, można by dyskutować, ale Kossakowska pod tym akurat względem trzyma się teologii, a w jej kanonie żadne synostwo aniołów nie wchodzi w grę nawet metaforycznie. Dla potwierdzenia w kanonie chrześcijańskim - chociażby Hbr 1,5 (a właściwie cały początek Listu do Hebrajczyków).

Po wtóre: samo prowadzenie narracji pierwszoosobowej z punktu widzenia Pana jest bardzo, bardzo, bardzo ryzykowne i moim zdaniem sporo musiałabyś się jeszcze się nauczyć, żeby z takiego pomysłu móc wyjść obronną ręką. Na razie niestety poległaś na całej linii. Jasność kanoniczna odzywa się wtedy, kiedy ma coś naprawdę ważnego do powiedzenia - a tutaj mamy po prostu patetyczny, operowy recytatyw.

Po kolejne, błędy rzeczowe. Lucyfer nie odszedł, nie miał takiego zamiaru - Pan go strącił, wbrew jego woli. Lucyfer nie jest katem; jeśli już, jest ofiarą i sam odbywa karę. Czy jest zdrajcą, to akurat kwestia polityczna, jak w przypadku każdego przewrotu - równie dobrze zdrajcami są wszyscy archaniołowie, którzy przejęli władzę w Królestwie w drodze wojskowego zamachu stanu: de facto Jasność ich nie namaściła, po prostu nie interweniowała. Czy to wystarczające umocowanie? A jeśli postawimy przeciw sobie grupę trzymającą władzę i sprawującą ją według własnego widzimisię i drugą, dążącą do sanacji istniejącego ustroju - po której stronie są zdrajcy?

Przepraszam, wyszło mi chyba odrobinę ostrzej, niż zamierzałam; nigdy w życiu nie spodziewałam się, że tak zaciekle będę bronić jakiegokolwiek kanonu, a Kossakowska jako taka czasami doprowadza mnie do szewskiej pasji - ale jej pomysł na takich aniołów uważam za jedną z lepszych rzeczy w polskiej fantastyce ostatnich lat i jakoś tak bardzo osobiście zareagowałam.


(Pozwolę sobie jeszcze na polemikę z Issay na temat Lucyfera i romantyzmu. Romantyzm Lucyfera jest ewidentny - i właściwie kwestionując go podajesz argument go potwierdzający! Oczywiście nie "romantyzm" kojarzony z niewolnicą Isaurą i melodramatem, ale ten z ducha Byrona i Mickiewicza. Bunt Lucyfera w kanonie Kossakowskiej to przecież czysta idea romantyków - czucie i wiara, sprzeciw wobec skostniałego aparatu władzy, bodaj nie rewolucja socjalistyczna; tam sięgaj, gdzie wzrok nie sięga, walka, klęska, wygnanie, ostamotnienie, za milijony kocham i cierpię katusze. Normalnie powstanie listopadowe!)



„Grób Agamemnona” jest fragmentem pieśni VIII „Podróży do Ziemi Świętej z Neapolu” stworzonej przez Juliusza Słowackiego w 1839 roku. W utworze tym zauważamy wyraźny podział na dwie części: pierwszą mówiącą o wewnętrznych przeżyciach autora zwiedzającego grób Agamemnona i o jego pojmowaniu poezji, drugą będącą rozrachunkiem z własnym narodem i z samym sobą,
w kontekście klęski powstania listopadowego, jak i związanej z nią utratą niepodległości przez Polskę. W związku z tematem pracy zajmę się teraz rozpatrzeniem sensu drugiej części utworu.

Osąd społeczeństwa polskiego w tym dziele zaczyna się od poetyckiej wizji Słowackiego, w trakcie której poeta widzi siebie pędzącego na rumaku przez grecką ziemię. Słowacki ukazuje tu swój strach przed zatrzymaniem się pod Termopilami bo, tak jak pisze: „(...)Tam być muszą tak patrzące twarze, że serce skruszy wstyd – w każdym Polaku.” I dalej: „Ja tam nie będę stał przed Grecji duchem – nie – pierwej skonam, niż tam iść – z łańcuchem.” W tych strofach wstydzi się za Polaków. Nie jest w stanie nawet porównać ich z walecznymi Grekami, którzy w obliczu zagłady ze strony Perskiej nie uciekli, nie oddali się do niewoli, lecz zginęli wszyscy pod Termopilami, stając się symbolem patriotyzmu i poświęcenia dla Ojczyzny. Polakom zaś zabrakło odwagi do walki z zaborcą rosyjskim o własną niepodległość. Przyszłość ich narodu przestała wielu z nich w ogóle obchodzić, czego następstwem stała się wielka klęska powstania listopadowego. Polska – spętana łańcuchem niewoli
i strachu – nie może stanąć godnie nad grobem walecznego Leonidasa i jedyne miejsce, które jej przysługuje, to pola Cheronei, skąd Grecy uciekli podczas decydującej bitwy z Macedończykami i gdzie ostatecznie utracili niepodległość. Wspominając bitwę pod Cheroneą Słowacki stawia nam przed oczami obraz oddziału Piotra Wysockiego biegnącego opustoszałymi ulicami Warszawy i wzywającego do walki o wolność. Niestety ich głosy odbijały się wtedy głuchym echem o szczelnie pozamykane okiennice budynków i nie pozostawiały żadnych śladów w sercach Polaków bojących się ponieść śmierci w obronie swojej Ojczyzny. Przerażająca jest perspektywa wołania garstki greckich wojowników, którzy – ponosząc śmierć pod Termopilami, a teraz powstając – mogliby zawołać: „Wielu was było?” Wielu nas było, wielu schowanych w swoich domach i obojętnych na los swojej Ojczyzny.
Słowacki również stara się odnaleźć przyczyny utraty niepodległości przez jego Naród. W mocnych słowach formułuje swoją opinię na ten temat:
"Polsko! lecz ciebie błyskotkami łudzą;
Pawiem narodów byłaś i papugą,
A teraz jesteś służebnicą cudzą.”
W tej strofie poeta kładzie nacisk na niecne postępowanie szlachty polskiej, która zaprzedała swoje człowieczeństwo i stała się – marnym niekiedy – naśladowcą obcych kultur, zapominając o pięknie swojej własnej. Wysuwa tu także porównanie szlachty polskiej do słynnej mitologicznej koszuli ofiarowanej przez Dejanirę jej mężowi: Heraklesowi. Koszula ta, przesiąknięta zabitą przez Heraklesa krwią centaura Nessosa, mająca wrócić jej miłość męża, doprowadziła przez zazdrość do jego śmierci
w straszliwych męczarniach.
Słowacki mówi tu także o sobie, motywując cel stworzenia tego utworu: „(...)Choć wiem, że słowa te nie zadrżą długo w sercu – gdzie nie trwa myśl nawet godziny: mówię – bom smutny – i sam pełen winy.” Mówiąc prawdę o narodzie, wytykając ludziom ich błędy poeta chce naprawić swój błąd, którym było brak jego udziału w powstaniu. Upokarza sam siebie, a tym samym następnym pokoleniom wskazuje drogę ku wolności. Nie boi się tego wszystkiego mówić, nie boi się przekleństwa, gdyż wie, że: „(...) Nie masz władzy przekląć – Niewolnico!” Myślę, że są to najmocniejsze i najbardziej trafne słowa tego utworu. Polska – zniewolona. Polska – Niewolnica.

Mimo bólu i rozgoryczenia, przelanego na papier w tym wierszu, dla Polski jest jeszcze nadzieja. Poeta w swojej następnej poetyckiej wizji mówi o jej powstaniu, o powstaniu nagiej, nowej, nie zawstydzonej niczym, a więc nieśmiertelnej Polski. Będzie ona taka potężna, iż „ludy przelęknie.” Jednak aby to nastąpiło Polak ponownie musi stać się patriotą.



Witam!
Mam do sprzedania repetytorium "Historia matura na 100%" Szkolne Wydawnictwo PWN.-20zł

Mam też równiez do sprzedania wiele bardzo cennych pomocy naukowych które sama opracowywałam przez bardzo długi czas:

*114 wypracowń na tematy tj:

1.Państwo polskie od Bolesława Chrobrego do Kazimierza Odnowiciela.
2.Początki chrześcijaństwa w Polsce.
3.Chrzest Polski.
4.Dyktatorzy powstania listopadowego.
5.Dzieło Komisji Edukacji Narodowej.
6.Faszyzm i Nacjonalizm.
7.Historia Polski -daty
8.Historia powszechna-daty
9.Historia Polski XXw. do 1945r.
10.I Bezkrólewie i wolne elekcje.
11.Polityka wewnętrzna i zewnętrzna Kazimierza Wielkiego.
12.Konfederacja barska i I rozbiór Polski.
13.Konflikty polsko-szwedzkie w XVII wieku i ich następstwa.
14.Polska w dobie panowania Bolesława Krzywoustego.
15.Kultura baroku i sarmatyzmu.
16.Odbudowa państwa piastowskiego po kryzysie w XI wieku -daty.
17.Pierwsze państwa słowiańskie.
18.Plan "Burza".Aspekty militarne i polityczne.
19.Plebiscyty w czasie XX-lecia międzywojennego.
20.Początki państwa polskiego.
21.Polityka zewnętrzna Bolesława Chrobrego.
22.Polityka Bolesława Chrobrego - daty.
23.Powstanie państwa polskiego.
24.Powstanie kościuszkowskie.
25.Powstanie listopadowe.Geneza i przyczyny upadku.
26.Powstanie warszawskie.Przyczyny ,przebieg i ocena.
27.Geneza i rozwój przywilejów szlacheckich w Polsce.
28.Pytania maturalne.
29.Rola Łokietka w odbudowie państwa Polskiego.
30.Szlachecki ruch egzekucyjny w Rzeczypospolitej.Geneza i jego osiągnięcia.
31.Społeczeństwo i gospodarka w okresie dzielnicowym.
32.Sprawa polska w czasie I wojny światowej.
33.Statut Bolesława Krzywoustego i jego konsekwencje- daty.
34.Stronnictwa i partie w XX-leciu międzywojennym.
35.Sytuacja w Polsce. - XX lecie międzywojenne.
36.Sytyacja polaków w trzech zaborach.
37.Targowica i II rozbiór Polski.
38.Walka o granicę zachodnią II Rzeczypopolitej - teksty źródłowe.
39.Walka o granicę II Rzeczypospolitej.
40.Walka o granicę zachodnią pańsytwa polskiego po I wojnie światowej.
41.Walka o kształt granic odradzającego się państwa Polskiego.
42.Walka o niepodległość państwa Polskiego po latach zaborów.
43.Stronnictwo Polski wobec walki cesarstwa z papiestwem (polityka Bolesława Śmiałego)
44."Wielka Emigracja"-ugrupowania i programy.
45.Zanalizuj konsekwencje społeczno-gospodarcze rewolucji przemysłowej na ziemiach Polski.(XIX/XXw.)
46.Przyczyny upadku cesarstwa zachodniorzymskiego.
47.Starożytność- daty
48.Walka o granicę wschodnią państwa Polskiego po I wojnie światowej.
49.II wojna światowa
50.Monarchia Karola Wielkiego
51.Postaniowienia Kongresu wiedeńskiego 1815 i ich następstwa.
52.Kultura średniowiecznej Europy.
53.Kultura średniowiecza.
54.Kultura wczesnego średniowiecza
55.Monarchia absolutna Ludwika XIV
56.Monarchia absolutyzmu oświeconego.
57.Problemy i osiągnięcia europejskiego średniowiecza.
58.Powstanie USA
59.Rozwój i zasięg reformacji na zachodzie Europy.
60.Rewolucja burżuazyjna w Anglii.
61.Rola kościoła w średniowieczu.
62.Rosja za panowania Piotra I.
63.Starożytność - pojęcia
64.Konfederacja pokojowa w Paryżu i traktat wersalski 1919r.
65.Trójprzymierze i trójporozumienie.Geneza I wojny światowej.
66.Rewolucja burżuazyjna we Francji.
67.Wielkie odkrycia geograficzne.Geneza i konsekwencje dla Europy.
68.Wojna 30-letnia.
69.Wojna secesyjna w USA.
70."Zniszczenie Polski jest na pierwszym planie"-agresja niemiecka na Polskę.
71.Dziedzictwo Antycznej Grecji i Egiptu.
72.Ekspansja kolonialna w II połowie XIX i początkach XX wieku.
73.Geneza i konsekwencje rewolucji przemysłowej w Anglii w XVIII w.
74.Geneza II wojny światowej
75.Kazimierz Wielki (1333-1370) -Polityka wew. i zagraniczna.
76.Klęska Wrześniowa
77.Konflikt cesarstwa z papiestwem (spór o inwestyturę)
78.Królestwo polskie w przeddzień powstania styczniowego
79.Kryzys szlacheckiego parlamentaryzmu, jego przejawy i konsekwencje w życiu politycznym polski wXVII i XVIII w.
80.Kształtowanie się demokracji szlacheckiej.
81.Kształtowanie się społeczeństwa feudalnego w Europie zachodniej.
82.Kultura epoki baroku
83.Odzyskanie niepodległości
84.Opisz powstanie i działalność Rządu Polskiej Rzeczypospolitej na emigracji w okresie II wojny światowej
85.Polityka zagraniczna Jagiellonów w latach 1447-1572
86.Powstanie Listopadowe
87.Powstanie styczniowe
88.Powstanie warszawskie (l.VIII-2.X. 1944).
89.Przemiany społeczno - gospodarcze na ziemiach polskich w latach 1831 - 1848.
90.Przyczyny wybuchu I wojny światowej
91.Reformacja a kościół katolicki w polsce w XVI wieku.
92.Reformacja i kontrreformacja
93.Reformacja w europie w XVI wieku .Wojny religijne .
94.Rewolucja 1905-1907 roku w Rosji i na ziemiach polskich
95.Rewolucja francuska 1789 - 1799.
96.Rola i znaczenie chrzescijanstwa w okresie panowania pierwszych Piastów
97.Rozbicie państwa w 1138r.
98.Rozwój przemysłu na ziemiach polskich w XIX i XX wieku
99.Ruch egzekucyjny.
100.Skutki wojen polskich w XVII wieku
101.Sprawa polska podczas I wojny światowej
102.Sprawa polska w czasie II wojny św.
103.Starożytne cywilizacje.
104.Stosunki polsko- krzyżackie od XIII do XVI
105.Stosunki polsko-krzyżackie (ogólnie i dużo)
106.Unia Europejska
107.W jaki sposób polacy walczyli z okupantem ?
108.Walka Polaków z germanizacją i rusyfikacją.
109.Wojna secesyjna w Stanach zjednoczonych
110.Wojna obronna Polski we wrześniu 1939r. i bitwa warszawska.
111.Ziemie polskie po upadku powstania listopadowego
112.Zjednoczenie Włoch
113."Złoty wiek" w Polsce (XVIw)
114.Związki Polski z Litwą.

* opracowane wieki (16-17w, 18w,19w,20w oraz śreniowiecze)

* opisane wszystkie najważniejsze wydarzenia, dynastie, chronologie, daty i wszystko co wazne w historii

* są też mini krótkie ściągi z różnych tematów np ( Wiosna Ludów, Faszyzm w Niemczech, Wojny Polso-Tureckie, Okres napoleoński, okres stalinowski) - jest tych tematów naprawde wiele.Z każdej dziedziny, z każdego okresu

* jest też historia sztuki dla zainteresowanych

* wszelkie opracownaia i referaty naprawde kilkudziesięciu temnatów bardzo ważnych

* ściągi, terminy, pojęcia, ogólnie o historii.

TO NAPRAWDE WARTOŚCIOWE MATERIAŁY! TO WSZYSTKO ZA CENĘ 50ZŁ bo jednak trochę to pracy pochłoneło.
Pozdrawiam.



Szablon by Sliffka (© Projekt badawczy Polska-Namibia 2010)