Projekt badawczy Polska-Namibia 2010

Mam pytanie odnośnie rekrutacji na pedagogikę ... [ nowa matura ]
.. w ulotce informacyjnej z roku 2005 pisze, że kandydaci ubiegający się o przyjęcie na 5-letnie studia dzienne magisterskie muszą napisać zintegrowany test w zakresie nauk humanistycznych w oparciu o książkę Lewowickiego [ za który mozna otrzymać 50pkt ] + rozmowa kwalifikacyjna dotyczaca predyspozycji do zawodu [ 20 pkt ] ... i to by było chyba na tyle, bo nic nie pisało nawet o wynikach egzaminu maturalnego ..
Natomiast z tego, co widze, w tym roku bierze się pod uwagę język polski, język obcy + wybrany przedmiot z kilku wyznaczonych, między innymi geografia, historia, biologia .. z kolei nic nie pisze o teście z ksiązki wyzej wymienionego autora oraz o rozmowie kwalifikacyjnej .. a z tego, co wiem .. to taki test oraz rozmowa obowiazywaly w cieszynskiej filii od dluzszego czasu ..
.. wiec jak to jest? Był w tym roku test z ksiązki 'Przemiany oświaty' czy nie było?
z góry dziekuję za odpowiedz.
1772 - Rosja, Austria i Prusy w tym roku, wykorzystując słabość Rzeczypospolitej, zagarnęły ok. jedną trzecią terytorium Państwa. Wydarzenie to nazywamy pierwszym rozbiorem. Ponadto, państwa zaborcze zażądały zatwierdzenia rozbioru przez sejm. Część posłów okazała się zdrajcami, gotowymi uznać grabież ziem Rzeczypospolitej w zamian za pieniądze i stanowiska.
1793 – Doszło do drugiego rozbioru Polski. Oprócz Rosji w rozbiorze wzięły udział także Prusy ( Austria była zajęte w tym czasie wojną). W tej sytuacji polscy patrioci rozpoczęli przygotowania do powstania ( insurekcji ). Jego dowódcą został Tadeusz Kościuszko.
1795 – Rosja, Prusy i Austria dokonały trzeciego rozbioru Polski, dzieląc między siebie całe terytorium naszego państwa. Rzeczpospolita przestała istnieć. Rozpoczął się okres niewoli, trwający ponad sto lat. Polacy nie porzucili jednak nadziei na odzyskanie niepodległego państwa.
1794 – Bitwa chłopów. Zwycięstwo Polaków w bitwie pod Racławicami 4 kwietnia 1794r miało wielkie znaczenie. Wpłynęło na rozszerzenie działań powstańczych. Chłopy walczyli prostymi kosami.
1773 - W tym roku została utworzona Komisja Edukacji Narodowej, która była pierwszym na świecie ministerstwem oświaty. Komisja przyjęła nadzór nad szkołami prowadzonymi przez jezuitów. W szkołach podległych tej Komisji wprowadzono duże zmiany. Zaczęto nauczać w języku Polskim, a łacina straciła swoje dotychczasowe znaczenie. Mniej było lekcji religii, więcej natomiast historii, geografii, matematyki i nauk przyrodniczych. W szkołach najniższego stopnia, parafialnych, oprócz czytania i pisania uczono także przedmiotów praktycznych, np. rolnictwa, rzemiosła i handlu.
14 lipiec 1789 – Społeczeństwo Francji zbuntowało się przeciwko absolutnej władzy króla oraz przywilejom szlachty i duchowieństwa. Lud Paryski 14 lipca 1789r. Zdobył szturmem Bastylię, twierdzę będącą symbolem starego porządku. Wydarzenie to rozpoczęło rewolucję, czyli gwałtowne przemiany, które doprowadziły do całkowitego przekształcenia ustroju państwa i społeczeństwa francuskiego.
4 lipiec 1776 – Rosnące podatki, niesprawiedliwe prawa oraz brak wpływu na rządy budziły niechęć kolonistów. Otwarcie zaprotestowali gdy rząd królewski wysłał przeciw nim wojsko. Dnia 4 lipca 1776 uchwalili Deklarację niepodległości Stanów Zjednoczonych, zrywając więzy z Wielką Brytanią i rozpoczęli walkę o niepodległe państwo – Stany Zjednoczone Ameryki.
3 maj 1791 – Obrady Sejmu Wielkiego w Warszawie były długie i burzliwe trwały aż cztery lata. Sejm ten przeszedł do historii Polski pod nazwą Sejmu Czteroletniego lub Sejmu Wielkiego. Najważniejszą decyzją Sejmu Wielkiego było przyjęcie konstytucji w dniu 3 maja 1791r. Dokument ten przygotowano wcześniej w tajemnicy przed przeciwnikami reform.
Ministerstwo chce wyciąć historię ze szkół
W szkołach wrze, bo Ministerstwo Edukacji chce od 2012 roku zmienić podejście do nauczania historii i zamierza zwolnić przyszłych asów matematyki i informatyki z zakuwania dat w szkole ponadgimnazjalnej.
Z kolei nauczycieli zamierza zmusić do dokształcania się. Jeśli nie dopasują się do nowej rzeczywistości, stracą pracę. Nie wiadomo, czy nauczyciele będą musieli wrócić na studia, pewne jest jednak, że powstaną nowe przedmioty, do których prowadzenia będą musieli być przygotowani.
Zdaniem nauczycieli nowa podstawa programowa przyniesie więcej szkody niż pożytku. - Zamiast o pacyfikacji kopalni Wujek będziemy opowiadać uczniom o antykoncepcji i przemianach obyczajowych w latach sześćdziesiątych XX w. w zachodniej Europie. To skandaliczna reforma - uważa Krystian Kazimierczuk, nauczyciel historii z Akademickiego Zespołu Szkół Ogólnokształcących w Chorzowie.
Nauczyciele chcą debaty narodowej na temat przyszłości oświaty. Wspiera ich środowisko akademickie. - Nie można wychowywać technokraty bez szacunku dla dziejów i tradycji. To jest element tożsamości narodowej. Jak teraz odpuścimy, to młodzież też sobie odpuści - mówi prof. Zygmunt Woźniczka, historyk z Uniwersytetu Śląskiego.
- Jeśli wiedza historyczna będzie wyrywkowa, rozłożymy cały system, który i tak się chwieje - dodaje prof. Ryszard Kaczmarek, członek Komitetu Nauk Historycznych Polskiej Akademii Nauk.
- Edukacja jest jak bezwładny okręt, na którym znajduje się 6 mln uczniów, 12 mln rodziców i 600 tys. nauczycieli. Zawsze ktoś będzie niezadowolony - bagatelizuje nauczycielskie protesty Grzegorz Żurawski, rzecznik Ministerstwa Edukacji.
http://www.polskatimes.pl...szkol,id,t.html