Projekt badawczy Polska-Namibia 2010

Użytkownik Boa napisał:


Witam!

Niedawno kupiłem tel. w plusie i chciałbym opłacac rachunki przez Internet w
ekoncie PKOBP. Na blankietach wpłat, jakie dostarcza Plus rachunkiem, jest
numer rachunku odbiorcy: xxxxxxxx xxxxxx-xxxxxxxxxxx. Jak to wpisać w
e-koncie, żeby przelew został prawidłowo zrealizowany?

Czy w "tytułem" trzeba podawać numer faktury i jakieś inne dane, czy każdy
abonent Plusa ma swój własny numer konta? Bo na blankiecie w miejscu
"tytułem" mam jakiś kod kreskowy i nie wiem, jak go przepchać przez e-konto


Numer konta pisz jak leci z kreskami. Jesli masz osobne pola na nr
oddzialu i nr rachunku, to wpisz odpowiednio to co trzeba.

Z numeru rachunku usun 3 ostatnie cyfry (zmieniaja sie co miesiac),
reszta to Twoj numer klienta. Na krotszy numer kasa spokojnie dojdzie,
bez obaw.

W tytule mozesz wpisac nr faktury, chociaz Plus i tak wali kase do
jednego wora i nie interesuje go specjalnie, za ktora fakture ktos
zaplacil, liczy sie saldo. Wpisany numer faktury moze sie przydac przy
ewentualnych reklamacjach, kiedy trzeba wyslac do Plusa potwierdzenie
jakiejs wplaty. Ale prawde mowiac zdarzylo mi to sie 1 raz ponad 3 lata
temu. A placilem faktury na poczcie i w kilku roznych bankach.

Bartol



"            Jedną z barier rozwoju bankowości elektronicznej (w tym
bankowości internetowej) jest przekonanie klientów, iż jest ona mniej
bezpieczna niż bankowość tradycyjna. Banki robią więc wszystko, by zapewnić
klientów, że ich pieniądze na rachunkach internetowych są bezpieczne... jak
w banku. ROR to nie konto poczty elektronicznej - do jego zabezpieczenia nie
wystarczą login i hasło. Gdyby komuś udało się zdobyć te dane mógłby zrobić
nam sporo zamieszania na rachunku. Po to właśnie wprowadzono dodatkowe
zabezpieczenia w postaci kart haseł jednorazowych (TAN) oraz tokenów.

            Zarówno karty TAN, jak i tokeny dostarczają użytkownikowi
unikalnych haseł, którymi trzeba potwierdzać niektóre operacje (np. przelew
na dowolny rachunek). Karty TAN to znacznie tańsze i prostsze rozwiązanie.
Są one stosowane przez banki internetowe - mBank i Inteligo. W mBanku lista
haseł jednorazowych to papierowa karta zwierająca pięćdziesiąt, 5-cyfrowych
kodów. Karta TAN Inteligo ma natomiast postać bardziej dyskretnej zdrapki.
TAN-y mają jedną poważną wadę - jeśli dostaną się w niepowołanie ręce mogą
zostać praktycznie bez przeszkód wykorzystane.

            Inaczej jest w przypadku większości tokenów. Urządzenia takie
wydaje w Polsce pięć banków: PKO BP, Pekao, BZ WBK, Lukas Bank i Volkswagen
Bank direct. Tokeny dwóch ostatnich banków różnią się zdecydowanie od
urządzeń oferowanych przez trzy pierwsze. Przede wszystkim nie są one
chronione PIN-em. Po włączeniu zaczynają generować jednorazowe, 6-cyfrowe
hasła z częstotliwością co 60 sekund. Haseł tych można używać do logowania
lub potwierdzania niektórych operacji. Tokeny te to w praktyce elektroniczna
wersja karty TAN - ponieważ nie są chronione dodatkowym hasłem może z nich
skorzystać każdy.

            Znacznie bezpieczniejszym rozwiązaniem są tokeny oferowane przez
PKO BP, Pekao i BZ WBK. Urządzenia te chronione są kodem PIN (po trzykrotnym
wprowadzeniu błędnego kodu token zostaje zablokowany). Dzięki temu w
niepowołanych rękach stają się praktycznie bezużyteczne. Także jednak tokeny
tych trzech banków różnią się między sobą. Najbardziej zaawansowanym
urządzeniem wydaje się być token PKO BP. Bank udostępnia go klientom, którzy
zdecydują się założyć rachunek e-Superkonto w oddziale internetowym banku -
e-PKO (podobnie jak w Eurokonto WWW Pekao jest to konto odrębne od rachunku
tradycyjnego). Przed użyciem tokena należy wpisać (podobnie jak w Pekao i BZ
WBK), 6-cyfrowy kod PIN. Urządzenie wykorzystuje się obsługując rachunek nie
tylko przez Internet, lecz także WAP i telefon (usługa Voice).

            Token PKO BP wyróżnia się także tym, że pracuje w dwóch trybach:
synchronicznym i asynchronicznym. Pierwszy tryb polega na tym, że urządzenie
generuje unikalny kod niejako z własnej inicjatywy, podczas gdy w przypadku
trybu asynchronicznego kod generowany jest w odpowiedzi na pytanie
postawione przez system banku. Wygenerowana przez token odpowiedź składa się
z sześciu znaków - liter i cyfr. Dzięki temu logowanie do systemu jest
wyjątkowo bezpieczne. W trybie synchronicznym token pracuje podczas obsługi
rachunku przez telefon, a w trybie asynchronicznym, gdy korzystamy z dostępu
przez Internet lub WAP. Tokeny Pekao i BZ WBK pracują natomiast w wyłącznie
w trybie synchronicznym. Kryptografia asynchroniczna (asymetryczna) to w tej
chwili najbardziej pewny sposób weryfikacji tożsamości klienta. Może o tym
świadczyć jej wykorzystanie przy tworzeniu systemu podpisu elektronicznego,
który wkrótce zacznie funkcjonować w Polsce.

            Za wyższy poziom bezpieczeństwa trzeba oczywiście zapłacić. W
Lukas Banku za wydanie i użytkowanie tokena zapłacimy rocznie 30 zł (Konto
Standard, e-Konto), a posiadaczom e-Konta Pro jest on wydawany bez opłat.
Volkswagen Bank pobiera za token 36 złotych rocznie (dotyczy to klientów
korzystających z obsługi internetowej e-direct). W BZ WBK za wydanie tokena
zapłacimy jednorazowo 25 zł (Konto24 Plus), a posiadaczom rachunku Konto24
Prestiż wydawany jest on bezpłatnie. Tokena należy pilnować - każdy kolejny
kosztuje już 100 zł.

            W Pekao opłata za token wliczona jest w opłatę za prowadzenie
rachunku (6 zł miesięcznie). Następny token kosztuje tyle samo co w BZ WBK,
czyli 100 zł. Podobnie jest w PKO BP. Wydanie i użytkowanie pierwszego
tokena jest bezpłatne, a każdy następny kosztuje już 200 zł. Za prowadzenie
e-Superkonta zapłacimy 9 zł miesięcznie."

Za expander.pl




1. wprowadzenie jak najpełniejszej obsługi informacji zawartych
w ELIXIR-O, przede wszystkim możliwość wpisania pełnego tytułu
przelewu (4x35)


Sprawa faktycznie bardzo ważna. Zróbcie to !!!!


2. podgląd dokładniejszych informacji o transakcjach, w szczególności
o przelewach przychodzących.


O wychodzących też. Po prostu chciałbym widzieć w historii operacji
_wszystkie_ informacje jakie dla danego przelewu zostały podane, czy to
ja go zgłaszałem czy do mnie przyszedł. W szczególności chcę widzieć
pełny tytuł przelewu i pełny numer 'drugiego' rachunku.


Coś jeszcze? ;)


O, tak. W bałaganiarskim porządku (tj. kolejność niżej nie jest
kolejnością preferencji tylko jest przypadkowa):

0) Generowanie potwierdzeń automatem

Możliwość klikncięcia czegoś na webie/w IVR, w wyniku czego pójdzie
faxem na podany numer potwierdzenie danej transakcji. To można zrobić
bez udziału człowieka a wielu instytucjom fax, którego nadawcą jest bank
wystarczy jako dowód że przelew został wykonany.

Plus obniżenie opłaty za 'normalne' potwierdzenie przelewu - albo
optymalnie wprowadzenie darmowej puli typu 10 darmowych potwierdzeń
rocznie (dla osób które chcą potwierdzenia do wszystkiego będzie to za
mało więc bank się przed nimi 'obroni' a osobom realizującym normalne
rachunki, które z rzadka trzeba potwierdzić bo ktoś coś zgubi, pomoże).

1) Aktywne SMS-y

Tj. powiadomienia generowane przez bank samoistnie, np. po wysokich
transakcjach (siedzę sobie a tu przychodzi SMS 'wpłynęła pensja' albo
'zautoryzowano transakcję na 2300 PLN').

2) Możliwość regulowania limitów

Temat szeroki i do szczegółowego omówienia, chodzi mi o to bym mógł np.
podwyższyć limit wysokości dopuszczalnej operacji na krótki czas
(przykład: 'jutro między 15 a 17 proszę zaakceptować transakcję
wysokości 6000 PLN, potem proszę automatycznie przywrócić dotychczasowy
limit). Do stosowania oczywiście przed większymi zakupami.

A jeśli to niemożliwe, to chociaż możliwość indywidualnego regulowania
limitów na kontach (de facto powyższy efekt można uzyskać ustawiając
dość wysoki limit na eKoncie i przelewając tam z eMaxa tyle, ile chce
się wydać, tyle że jest górne ograniczenie 2000+1000).

3) Możliwość zablokowania telefonu bez utraty możliwości blokady kart

Sprawa chyba poruszana. Mając zablokowany dostęp przez telefon,
powinienem jednak móc zastrzec kartę płatniczą lub kartę TAN bez
wcześniejszego przechodzenia procedury odblokowywania. To szczególny
przypadek następnego punktu.

4) Poziomy uprawnień

Chciałbym mieć możliwość regulowania dostępu do kanałów z większą
granulacją niż 'włączony/wyłączony'. Np. chciałbym ustawić, że przez
telefon wolno mi wykonać predefiniowany przelew ale nie wolno
zdefiniować nowego. Wystarczyłaby chyba klasyfikacja:
- brak dostępu
- tylko odczyt informacji
- tylko operacje 'bezpieczne' (przelewy między własnymi rachunkami i
przelewy zdefiniowane)
- wszystkie operacje
Oczywiście dla każdego kanału z osobna.

5) Poprawki w IVR

To już w sumie zgłaszałem dawno. IVR jest uciążliwy bo powoooolny. Tu
chodzi o drobiazgi: by nie mówić 'proszę podać x-ą cyfrę pinu, proszę
podać y-ą cyfrę pinu, prosze podać z-ą cyfrę pinu' ale 'proszę podawać
cyfry pinu: x-ą, y-ą, z-ą', by nie wypowiadać tego idiotycznego 'rozmowa
jest nagrywana, jeśli nie ....', by skrócić pauzy przy wypowiadanych
cyfrach, by numer rachunku 12145670 wypowiedzieć jako
'dwanaście-trzydzieści cztery-pięćdziesiąt sześć-siedemdziesiąt', by nie
wypowiadać w kółko numerów rachunków.

6) Mastercard/Visa Classic

Jakaś karta offline. Najlepiej podobna do mastercarda jaki miał
handlobank, tj. rozliczana dokładnie tak samo jak obecnie wydawany
Electron ale ... offline-owa.

7) Możliwość eksportu danych

Możliwość ściągnięcia historii posiadanych rachunków w formie dającej
się załadować do arkusza czy obrobić skryptem (np. comma separated
value). A dla leniwych, możliwość

8) Zbiorcza historia

Drobna ale miła głupotka: możliwość spytania przez internet/telefon/SMS
o parę ostatnich operacji na _jakimkolwiek_ z moich rachunków. Ot tak,
dla szybkiej kontroli....

9) Powiadomienia emailowe

Generowanie przez mbank informacji email-em podobnych do generowanych
SMS-em ('przyszła pensja', 'rozliczono transkację', 'wpadłeś w
nielegalny debet popraw się', 'a może byś chciał kartę'). Tu wymagana
jest pewna ostrożność: albo informacje powinny być mało wartościowe w
razie przechwycenia (tj. bez konkretnych kwot, numerów konta etc) albo
szyfrowane.

10) Dystrybucja TANów via WWW

Rzecz do rozważenia ale właściwie czemu nie można by pozwolić na
ściągnięcie TANów przez internet (oczywiście autoryzując tą operację
wcześniejszym TANem i pchając po SSL)?

11) Ten nieszczęsny WAP

Jest za drogi. Może dałoby się dogadać z operatorami GSM by specyficznie
taryfikowali połączenia z numerem dostępowym mbanku?

To tyle wpadło mi



Szablon by Sliffka (© Projekt badawczy Polska-Namibia 2010)