Projekt badawczy Polska-Namibia 2010

przewaznie wyglada to tak, ze zaczynasz nauke ; jest jakis tam program do nauczenia sie, ktory zajmuje kilka lat a potem okazuje sie, ze jak mistrzu nie ma co pokazac ogranicza dostep do wiedzy i zacheca do powtarzania materialu - skladki nadal placic trzeba.

mija pare ladnych m-cy material juz utrwalony i okazuje sie ze mistrzu zmienia to co bylo wczesniej i przekazuje to samo tylko w innej formie/postaci. burza mozgow ale nic - cwiczyc trzeba - placic tymbardziej. i tak mija nastepnych kilka lat, i nastepnych i nastepnych.
Kupujesz jakis towar. Jezeli dostawca wprowadzil Cie w blad odnosnie jakosci towaru, to jest zwyklym oszustem. Jezeli nic Ci o jakosci towaru nie powiedzial, a to co otrzymales od niego nie spelnia Twoich oczekiwan, to znaczy ze poniosles strate dokonujac ryzykownej transakcji. Tak jak kupujac akcje po to by na nich zarobic, nikt Ci zysku nie gwarantuje. Wiec jak na transakcji stracisz, to wynika to tylko i wylacznie z ryzykownosci tego typu transakcji. Twoje oczekiwania co do zysku nie maja wtedy nic do rzeczy.
W kazdym razie ja bym okreslenia sekta w tym przypadku nie uzywal, bo takie okreslenie tylko sciemnia rzeczywisty obraz sytuacji.

Cytat: caly material podzielilem na kursy i w takiej postaci nauczalem. wszyscy byli zadowoleni i nikt nie mial poczucia ze terminuje wiele lat w tej samej szkole.
Prawde mowiac nie wiem, czy chcialbym w tym systemie trenowac caly czas. Oczywiscie, jak poznaje sie material jakiejs szkoly, to taki system jest o.k. Ale nie ma sensu go utzymywac caly czas, bo jest to nauczanie w jakis sposob sztywne i bezwladne. W pewnym momencie instruktor powinien przejsc na indywidualna prace z uczniem uwzgledniajaca mocne i slabe strony ucznia. Bez tego postep bedzie ograniczony, lub nawet zatrzyma sie na pewnym etapie.

Juz kiedys o tym pisalem. Dla mnie sztuka walki to kilka prostych ruchow i zasad. To wszystko. Aby sie tego nauczyc, wystarczy rok do 2 lat (w przypadku boksu jeszcze krocej). Dalej jest doskonalenie tych kilku ruchow i nabranie umiejetnosci ich praktycznego wykorzystywania. Na tym etapie sztywny podzial na kursy obejmujacy jakis tam material nie ma zupelnie sensu.
Niestety, w kung fu czesto popelnia sie ten blad, ze uczy dziesiatek form, setek sztywno ulozonych kombinacji, dzisiatek sztywnych, zformalizowanych technik. Wlasciwie poza etap kursow mozna nigdy nie wyjsc. W ten sposob wychowuje sie teoretykow, a nie praktykow. Takich studencikow, ktorzy wiedza, co jest w jakiej ksiazce i na ktorej stronie, natomiast nie potrafia rozwiazywac sytuacji praktycznych.

Marcin



Cytat:
A czy nie byłoby szkoda publicznych pieniędzy na kształcenie idioty, skoro będzie w przyszłości pracował łopatą? Owszem, rozwiazania zachodnie maja plusy, o ktorych pisalem. Nasze leza na tej linii, ale maja inne, z roku na rok jednak coraz mniej bo program jest masowo krojony.


Cytat:
Na jakiej podstawie twierdzisz, że Polacy są nieprzeciętnie inteligenti? I czemu sugerujesz, że to zasługa szkoły? Inteligentni - to taki skrot myslowy obrazujacy to, ze mamy poprostu wieksza wiedze, a nie poziom IQ bo to juz glebsza sprawa.

Na jakiej podstawie, moze na na takiej, ze zarowno rynek pracy, jak i uczelnie zachodnie czekaja na ludzi z Polski z otwartymi rekoma i to na ludzi, ktorzy u nas najczesciej sa za slabi by zrobic dajmy na to kariere naukowa - a sa za slabi tylko dlatego, ze inni sa jeszcze lepsi.
Ja generalnie nie jestem jakims patriota, wrecz przeciwnie nie przepadam ani za tym krajem ani za tym narodem. Zarzucic moge wiele, ale co do poziomu wyksztalcenia Polakow to chyle czola i ciesze sie niezmiernie, ze mam to szczescie zdobywac wiedze w tym kraju a nie na zachodzie.


Cytat:
W jaki sposób szkołą uczy logicznie myśleć? Tego trzeba samemu się nauczyć, samo to, że uczeń wkuje materiał i ma większą więdze nic nie daje skoro nie umie z niej korzystać. Od tego jest m.in. nauka matematyki w szkole. Spelnia swoja role tak jak spelnia, ale tym ktorzy probuja sie jej nauczyc daje duzo, nawet jesli nie sa tego swiadomi...


Cytat:
To, że wyławiają perełki nie oznacza to przecież, że na wschodzie są ogromne zasoby geniuszy Nie mowie tylko o geniuszach, mowie generalnie o specjalistach. I tak ich zasoby sa NAJWIEKSZE na wschodzie i w Azji. W Polsce juz tez zaczyna brakowac ludzi odpowiednio wyksztalconych (bo juz w wieku 18-19 lat mozna miec wystarczajaco duze braki w edukacji by oplacalo sie sciagac ludzi z zagranicy) dlatego posilkujemy sie np. Chińczykami.

Cytat:
Jak już się zdecyduje co go interesuje obowiązek ten znika. I u nas idac na studia ten obowiazek znika, a zdanie MATURY i zdobycie OGOLNEGO wyksztalcenia do odpowiedniej wiedzy zarowno z matmy jak i polskiego jednak zobowiazuje i mowie to jako scislowiec WIELKI WROG polskiego. Tez klnalem jak musialem go zdawac, z perspektywy czasu widze, ze to bylo dobre.

A co do przykladu z filozofia i sugerowany brak potrzeby matematyki to uwazam go za chybiony, chociazby ze wzgledu na logike.



wszystko fajnie ale ja tu chcialem temat rozwinac i pogadac a wy od razu z grubej rury ponizej pare wskazowek z innego punktu widzenia.

Ad.1

INSTRUKTOR
Instruktor jest osoba, która ma pokierować twoim rozwojem abys stal sie artysta sztuk walki. Wazne abys czul sie swobodnie w rozmowie z nim albo nią, i abys czul się przekonany gdy otrzymujesz instrukcje od nich. Tutaj wazna jest doza zaufania, przynajmniej minimalna. Jeżeli jednak jestes niepewny albo wyczuwasz tzw. konflikt charakterow z instruktorem to powinienes rozejrzeć sie gdzie indziej.

Czy instruktor podczas treningu zwraca uwagę na swoich studentow?
To będzie dla ciebie dobra wskazowka i czy warto poswiecac swoj czas w danej szkole. Im wiecej czasu poswieca instruktor uczniom tym więcej wartości wyniesiesz z treningu dla siebie.

Czy instruktor odróżnia formy od zastosowan?
Inna dobra wskazowka ktora ma za zadanie odpowiedzieć na powyzsze pytanie. Innymi słowy oni robią to "ponieważ to wygląda dobrze" albo cwicza "ponieważ to dziala".
Takie go typu sytuacje nie powinny miec miejsca. Jeżeli szukasz sztuki walki to ta ,ktora oferuje ci instruktor powinna dac ci w miare poczucie bezpieczenstwa i gwarancji wykonywanych realnie technik. Jeslki zas nie a trening sklada sie wylacznie z cwiczen form to nadaje sie to raczej do teatru. Zawsze masz mozliwosc obejrzec pierwszy trening i ocenic skuteczność ich ćwiczeń.

Czy instruktor odróżnia techniki walki na zawody od technik samoobrony?
Odpowiedz brzmi podobnie jak powyżej, jednak odpowiedz na Twoje pytanie zalezec bedzie od tego jakie sa Twoje cele i oczekiwania. Mimo tego jest ogólna zasada, która mowi że trening technik na zawody a trening technik w celu samoobrony, mimo iz ze soba scisle zwiazane, różnia sie. Jeżeli instruktor nie odróżnia tych obu, moze to byc dla ciebie sygnal ku przestrodze!

Przemoc na treningu
Jeżeli widzisz instruktorow bijacych swoich studentów, albo gdy starszy student uderza mlodszych studentów, Jezeli widzisz taka sytuacje na zajeciach, przemysl sobie zanim rozważysz trening w tej szkole. Ba swiadom tego ze, jezeli nie jestes obeznany w sztukach walki to sredni lub pelny kontakt moze byc dla ciebie niebezpieczny. Przemoc jako czynnik wychowawczy nie moze miec tu miejsca!


Czy są jakies udogodnienia dla studentów różniących się budowa ciala
plcia lub innymi ograniczeniami?

Innym dobrym znakiem dla wyboru szkoly jest to czy instruktor dostosowuje trening i program dla ludzi roznych plci i roznym przedziale wiekowym. Czy instruktor podczas treningu dostosowuje cwiczenia do rzeczywistych warunkow fizycznych cwiczacych?
Na przyklad: dla osoby o flegmatycznej naturze aby pracowala nad kontaktem i technikami klinczu, dla osoby o energicznym usposobieniu by pracowala nad technikami dystansu, by ciezka osoba zwrocila uwage na techniki podciec i rzutow lub lekka osobe by skupila sie na technikach szybkosci. Dotyczy to rowniez pracy nad rozwijaniem ich slabych stron aby rekompensować braki.



Dwadzieścia pięć lat temu, dr Howard Gardner ogłosił teorię, która zmieniła powszechne pojęcie o inteligencji. Stwierdził on, że ludzka psychika i osobowość jest na tyle złożona, że niemożliwym jest pomiar zdolności umysłowych przy użyciu testu IQ czy jakiegokolwiek innego standaryzowanego modelu testowego. Gardner argumentował, że każdy człowiek ma inne predyspozycje psychiczne, a co za tym idzie w jednych dziedzinach będzie radził sobie lepiej, a w innych gorzej.

Wcześniej powszechnie uważano, że istnieje tylko jeden typ inteligencji, którą się dziedziczy. Dziś większość badaczy jest zdania, że - istnieje wiele różnych typów inteligencji, niezależnych od siebie. Co więcej, każdy z tych typów niesie ze sobą pewne korzyści, ale też i ograniczenia.

Dr Gardner stworzył model ośmiu różnych typów inteligencji: językowo-werbalną, logiczno-matematyczną, przestrzenną, ruchową (niewerbalną), muzyczną, interpersonalną (społeczną), intrapersonalną (wewnętrzną) i przyrodniczą.

Inteligencja językowo-werbalna

Osoba o rozbudowanej inteligencji językowo-werbalnej sprawnie posługuje się językiem mówionym i pisanym. Od najmłodszych lat czyta, pisze i opowiada z łatwością. Nie ma większych trudności z opanowaniem języków obcych. Do tej grupy zaliczają się często pisarze, poeci, tłumacze i mówcy.

Inteligencja logiczno-matematyczna

Osoba posiadająca wysoką inteligencję logiczno-matematyczną jest dobra w rozwiązywaniu problemów logicznych i zadań matematycznych. Lubi rozwiązywać łamigłówki, czytać o odkryciach naukowych i dociekać, na jakich zasadach działają różne rzeczy. Zazwyczaj nie ma też problemów z obsługą skomplikowanych maszyn czy komputerów. Osoby takie, to często wybitni naukowcy.

Inteligencja przestrzenna

Osoba obdarzona inteligencją przestrzenną ma bardzo plastyczną wyobraźnię, myśli obrazami. Z łatwością przychodzi jej układanie klocków czy puzzli. Lubi sztuki plastyczne i fotografię, bardzo dobrze rysuje. Osoby takie zdecydowanie wolą geometrię niż algebrę. W tej grupie najwięcej mamy plastyków, malarzy i rzeźbiarzy.

Inteligencja ruchowa

Osoba z tym typem inteligencji ma dobrą koordynację ruchową i zmysł równowagi. Często zdarza się, że zostaje sportowcem. Mówiąc żywo gestykuluje kreśląc w powietrzu figury, które obrazują jego słowa.

Inteligencja muzyczna

Osoba obdarzona tym typem inteligencji jest bardzo muzykalna i ma dobre poczucie rytmu. Charakterystyczna dla niej jest umiejętność grania "ze słuchu" usłyszanej melodii. Lubi śpiewać i potrafi zapisać muzykę w formie graficznej, nawet nie znając nut. Nic dziwnego, że takie osoby zostają najczęściej kompozytorami i muzykami.

Inteligencja międzyludzka (interpersonalna)

Osoba z wysoką inteligencją interpersonalną potrafi zachować dobre relacje z innymi ludźmi. Jest dobrym słuchaczem, umie czytać mowę ciała, potrafi przejrzeć zamiary nieuczciwych osób. Lubi rozmawiać i pomagać innym, ma często wysokie poczucie empatii. Nauczyciele, adwokaci, sprzedawcy, liderzy religijni i polityczni - wszyscy oni potrzebują dobrze rozwiniętej inteligencji interpersonalnej.


Inteligencja wewnętrzna (intrapersonalna)

Osoba posiadająca rozwiniętą inteligencję intrapersonalną potrafi doskonale analizować różne problemy, jak i samą siebie. Dużo myśli nad swoimi silnymi i słabymi stronami. Często prowadzi dziennik lub pamiętnik i rozważa tajemnice życia. Jest dobrym materiałem na filozofa.

Inteligencja przyrodnicza

Osoba obdarzona tym typem inteligencji ma silne poczucie bycia częścią środowiska przyrodniczego. Lubi przebywać na łonie natury. W swoim domu często trzyma wiele roślin i zwierzęta. Ten typ ludzi najlepiej sprawdza się w pracy ze zwierzętami, ogrodnictwie, rolnictwie.

Odkryj prawdę o swoim typie inteligencji! Rozwijaj swoją inteligencję!

Nauka w szkołach powszechnych skupia się przede wszystkim na rozwoju inteligencji językowej i logiczno-matematycznej. Dzieje się tak, ponieważ system edukacji opiera się głównie na werbalnym przekazie nauczyciela i kładzie silny nacisk na nauczanie przedmiotów ścisłych. Aby zapewnić optymalny rozwój osobom o różnych typach inteligencji, szkoły powinny dążyć do wypracowania programów nauczania pozwalających na różnicowanie treści edukacyjnych w zależności od predyspozycji psychicznych ucznia. Takie zróżnicowanie form przekazywania wiedzy pozwoliłoby uczniom na maksymalne wykorzystanie ich potencjału i większą szansę na rozwój osobisty i sukces w życiu.

Które typy inteligencji są najlepiej rozwinięte u ciebie? W których obszarach czujesz się słabszy/a? Pamiętaj, że każdy z wymienionych przez dra Gardnera typów inteligencji można rozwijać poprzez wykonywanie odpowiednich ćwiczeń.



Andrzej Animucki
Edustacja.pL



Szablon by Sliffka (© Projekt badawczy Polska-Namibia 2010)