Projekt badawczy Polska-Namibia 2010

Usługi: świadczenia, wykonywane przez osoby lub instytucje i przedsiębiorstwa
usługi na rzecz konsumenta: transport, łączność, sprzedaż towarów, naprawy, gastronomia, ubezpieczenia, usługi finansowe, szkolnictwo, opieka zdrowotna i socjalna
usługi ogólnospołeczne: administracja państwowa, obrona narodowa, wymiar sprawiedliwości i działalność organizacji społecznych

Handel zagraniczny: ►wymiana dóbr materialnych(wywóz i przywóz surowców oraz gotowych produktów)
►wymiana usług(transport, ubezpieczenia, turystyka, usługi bankowe, pocztowe i telekomunikacyjne)
►obroty kapitałowe(kredyty, bezpośrednie inwestycje zagraniczne)
►obroty przemysłowymi dobrami niematerialnymi(licencje, nowe technologie, patenty)
Handel międzynarodowy (eksport, import, reeksport)dotyczy problemów wymiany w skali globalnej lub wymiany zagranicznej ugrupowań ponadnarodowych; bierze udział w PKB, napedza rozwoj branzy przem, rol. itp
►czynniki ekonomiczne(liczba ludności, poziom rozwoju gosp.)
►czynniki przyrodnicze(rozmieszczenie złóż, warunki klimatyczno-glebowe)
Wpływ państwa na h.m. poprzez: ►cła, ulgi podatkowe
► opodatkowanie importu i eksportu,
► kontyngenty import. i eksport.,
► zakazy wywozu i przywozu niektórych towarów(embargo),
► bariery pozataryfowe(normy jakościowe),
►manipulowanie kursem własnej waluty,
►wydzielenie stref wolnocłowych

zatrudnienie w usługach rośnie gdyż produkcja jest masowa i nie ma dużego zasięgu (zazwyczaj); dostosowanie się do potrzeb rynku

Komunikacja: dział gosp. Narod., którego zadaniem jest zapewnienie technicznego i organizacyjnego przemieszczania w przestrzeni ludzi i ładunków oraz przekazywania na odległość informacji (wiadomości)
►transport(przemieszczanie osób, ładunków, energii)
►łączność(przekazywanie informacji na odległość)

transport: ►lądowy (naziemny, podziemny):
● szynowy(kolejowy, tramwajowy, metro)
● drogowy
● przesyłowy(rurociągowy, taśmociągowy, przewodowy)
►wodny (śródlądowy, morski)
►powietrzny (lotniczy, kosmiczny)
łączność: poczta, telegraf, telefon, telekomunikacja bezprzewodowa (radio, radiotelefon, telewizja), telekomunikacja satelitarna

trans. kolejowy: ► zalety: duża ładowność, niskie koszty przewozów towarowych na większych odległościach, regularność przewozów pasażerskich, niewielka uciążliwość dla środowiska
►wady: przewozy wyłącznie wzdłuż wytyczonych linii kolejowych, brak integracji sieci kolej. różnych państw, wydłużony czas przewozów towarowych, mała prędkość
trans. samochodowy: ►zalety: duża docelowość, krótki czas przewozów, dużą różnorodność ładunków
►wady: niewielka ładowność, uciążliwość dla środowiska, wysokie koszty przewozu na długich trasach, małe bezpieczeństwo, duże koszty infrastruktury(budowa, modernizacja dróg itp.)
trans. lotniczy: ► zalety: najszybszy środek trans., duży zasięg, duże bezpieczeństwo, małe zanieczyszczenie środowiska
►wady: najdroższy, niewielka ładowność, tylko ładunki drobnicowe, uzależnienie od warunków pogodowych,
żegluga śródlądowa: ►zalety: najtańszy, duża ładowność, niskie zużycie energii, bardzo małe zanieczyszczenie środowiska
►wady: tylko po rzekach i kanałach, mała prędkość, duże koszty utrzymania szlaków żeglownych, ograniczenie sezonu żeglownego przez warunki przyrodnicze(niskie stany wód na rzekach, zlodowacenie)
żegluga morska: ►zalety: niskie koszty, duża ładowność, mała energochłonność, duża uniwersalność
►wady: niedostępność niektórych akwenów akwenów portów dla największych statków, długi czas przewozu, uzależnienie od warunków pogodowych, możliwość spowodowania katastrofy ekologicznej
trans. przesyłowy: ►zalety: tani, masowość przesyłu towaru, ciągłość i szybkość dostaw, niezależność od pogody, możliwość trans. pod wodą, bezpieczny pod względem ekologicznym
►wady: tylko wzdłuż wyznaczonej sieci, jednokierunkowość przemieszczania ładunku, znaczne koszty przy budowie infrastruktury

Turystyka: dobrowolne, indywidualne lub zbiorowe, przemieszczenia, nie związane z pracą zawodową lub zmianą miejsca zamieszkania, odbywane w celach wypoczynkowych, krajoznawczych, sportowych, biznesowych, naukowych, religijnych, leczniczych i towarzyskich.
Czynniki wpływające na rozwój turystyki:
► wydłużenie się czasu wolnego od pracy
►wzrost zamożności społeczeństw
►rozwój komunikacji
►stabilizacja polityczna
►procesy industrializacyjne i urbanizacja
·zasoby turystyczne (przyrodnicze i poza-)
· infrastruktura turystyczna (różne obiekty noclegowe i gastronomiczne, dostępność turystyczna, inne obiekty infrast. Turyst. I wysoki poziom obslugi i organ. Handlu turystycznego)



Szablon by Sliffka (© Projekt badawczy Polska-Namibia 2010)