Projekt badawczy Polska-Namibia 2010

CNN: szykuje się "internetowy 11 września"
AFP
Jeśli miałoby dojść do kolejnego wielkiego ataku terrorystycznego na Stany Zjednoczone, to nie zostałyby w nim użyte bomby czy samoloty, tak jak 11 września 2001 r., lecz światowa sieć internetowa - informuje serwis CNN.
Internetowi eksperci uważają, że skala takiego ataku mogłaby mieć równie dramatyczne skutki dla amerykańskiej infrastruktury i ekonomii jak wielkie zamachy bombowe.
Zdaniem specjalistów, wojna w Gruzji może być przyczyną tego typu ataków na najważniejsze miejsca sieci internetowej w USA. W zeszłym tygodniu hakerzy dokonali ataków na strony internetowe rządu Gruzji. Amerykanie, którzy poparli ten kraj w konflikcie z Rosją, sami teraz mogą stać się celem ataków. Jak podkreślają, Ameryka nie jest w pełni przygotowana na prowadzenie "cyberwojny" na ogromna skalę. - Nie jesteśmy w stanie zapobiec wielkiemu atakowi na nasza sieć – mówi Tom Burling. – USA to kraj, który polega na internecie w ogromnej liczbie bieżących spraw tak więc jest to kraj szczególnie wrażliwy na ataki za pośrednictwem sieci – dodaje.
Niebezpieczeństwo jest tym większe, iż atak może nastąpić z dowolnego miejsca na ziemi – informuje serwis CNN.
Tłumaczenie: Onet.pl
No dobra teraz ja A co!
1. Problem paniki pola walki na przykładzie wybranych wydarzeń II Wojny Światowej. Przyczyny, przebieg, skutki.
2. Wypad bojowy oddziałów regularnych jako skuteczny sposób dywersji przyfrontowej na przykładzie działań WP podczas kampanii wrześniowej 1939 roku.
3. Specyfika działań zimowych na podstawie wybranych operacji II Wojny Światowej.
Dot.: Maturzyści 2009... :)
Cytat:
Napisane przez wenedka
(Wiadomość 7705075)
Nie ma głupich wstawek właśnie.
Jest ono podzielone tematycznie, np. zjednoczenie Królestwa Polskiego w XIII-XIV wieku, czy sprawa polska na konferencjach po II wojnie światowej.
Wszystko jest podzielone na przyczyny, przebieg, skutki i konsekwencje.
Bardzo dobrze mi się z niego uczyło.
A zresztą, mogę wstawić zdjęcie wnętrza wieczorem, jakbyś chciała? :)
o, byłoby miło :)
wenedko, na jakie studia idziesz? ;>
Proszę studentów specjalizacji "historia wojskowości" V roku o zapoznanie się z tematyką zajęć oraz zdeklarowanie tematu prowadzonych zajęć lub wyborze tematu referatu.
Swoje decyzje proszę wpisać w poniższym poście do dnia pierwszych zajęć czyli prawdopodobnie do 9 grudnia, chyba, że mgr Promis przedłuży zajęcia.
Wybrane zagadnienia wojskowości polskiej i powszechnej okresu 1914 - 1939.
Termin zajęć: Środa 18.30 – 20.00
Sala: 223
Prowadzący: mgr Mikołaj Klorek
Warunki zaliczenia:
• Przeprowadzenie jednych z wybranych zajęć na poniższe tematy (zgodnie z rozpiską planu zajęć) razem z przygotowaniem prezentacji multimedialnej.
lub
• napisanie referatu (zgodnie z tematyką referatów dodatkowych). Termin oddania zajęcia numer IX
oraz
• frekwencja na zajęciach.
Plan zajęć
Zajęcia I (zrealizowane 18.11.09)
Powstanie Wielkopolskie 1918-1919. Ławica – Zdziechowa – Inowrocław.
M. Klorek
Zajęcia II
Niemcy 1919-1923, Reischwehra a ruch komunistyczny, Hamburg 1923.
Ł. Gładysiak, M. Klorek
Zajęcia III
Bitwy pod Yprs (I, II, III, IV), założenia, plany, przebieg, charakterystyka, skutki.
Zajęcia IV
Bitwa pod Gorlicami 1915, założenia, plany, przebieg, charakterystyka, skutki, udział polaków.
Zajęcia V
Obrona Lwów 1918 – 1920. Miasto jako arena walk, twierdza, zaplecze wojsk walczących.
Zajęcia VI
Walka o niepodległość Irlandii, 1916-1939, Powstanie Wielkanocne, działania IRA.
Zajęcia VII
Walki narodowowyzwoleńcze państw nadbałtyckich po I Wojnie Świtowej (Litwa, Łotwa Estonia).
Zajęcia VIII
Wojna domowa w Hiszpanii 1936-1939. Przebieg, charakterystyka, pomoc międzynarodowa, udział Polaków.
Zajęcia IX
Droga ku wojnie. Militaryzacja Niemiec w XX - leciu międzywojennym.
Zajęcia X
W przed dzień II Wojny Światowej. Przygotowania do konfliktu na przykładzie wybranych państwa europejskich: Polska, Czechosłowacja, Francja.
Referaty dodatkowe:
1. Bitwa pod Verdun - założenia, plany, przebieg, charakterystyka, skutki.
2. Walki górskie na froncie włoskim 1915-1918, charakterystyka, sposoby walki, większe bitwy.
3. Walki w Afryce w czasie I wojny Świtowej. Niemiecka Afryka Wschodnia, Niemiecka Afryka Południowa Zachodnia. Charakterystyka i przebieg walk.
4. Przemiany wojskowości francuskiej po I Wojny Światowej.
5. Wojna domowa w Rosji 1917-1921, charakterystyka przebieg, większe bitwy.
6. Desant pod Gallipoli, - założenia, plany, przebieg, charakterystyka, skutki.
7. Siły Zbrojne państw Skandynawskich w przededniu wybuchu II Wojny Światowej. Organizacja, wyszkolenie, uzbrojenie, zadania.
8. Rewolucyjna Wojna Domowa w Chinach, przyczyny, przebieg, skutki.
9. Udział małych sojuszników Ententy w I Wojnie Światowej. (Belgia, Czarnogóra, Japonia, Portugalia, Rumunia, Grecja, Chiny, Brazylia, Boliwia Kostaryka, Kuba, Ekwador, Gwatemala, Haiti, Honduras, Nikaragua, Urugwaj, Panama, Peru, Syjam, Liberia).
10. Bitwa Niemeńska 1920 roku, przebieg, charakterystyka, skutki.
11. Bitwa Warszawska 1920 roku, Bitwa Niemeńska 1920 roku, przebieg, charakterystyka, skutki.
12. Przemiany wojskowości polskiej w latach 1935-1939.
13. Czystki w Armii Czerwonej w okresie międzywojennym.
14. Poglądy na przyszłą wojnę po I Wojnie Światowej w oczach europejskich teoretyków wojskowości.
15. Warunki naturalne II Rzeczpospolitej do prowadzenia walk obronnych przeciw III Rzeszy w oczach Sztabu Generalnego Wojska Polskiego.
pozdrawiam
Mikołaj Klorek
list intelektualistów niemieckich:
W całej Europie obchodzimy właśnie 20. rocznicę zmierzchu komunistycznych dyktatur w Europie Środkowo-Wschodniej. Uroczystości i konferencje, wystawy i filmy przypominają odwagę wielu ludzi, którzy pokojowo protestując, nie tylko pokonali dyktaturę, ale też zbudowali fundamenty dla demokracji i doprowadzili do obalenia podziału Niemiec i Europy.
Przyczyną podziału i trwającego ponad cztery dziesięciolecia komunistycznego zniewolenia Europy Wschodniej i Środkowej była druga wojna światowa. Dlatego też ze wstydem i smutkiem przypominamy sobie o dniu 1 września 1939 roku, kiedy to nazistowskie Niemcy napadły na Polskę. Osiem dni wcześniej Niemcy i Związek Radziecki podpisali ów nieszczęsny niemiecko-sowiecki pakt, na mocy którego oba totalitarne państwa podzieliły między sobą państwa nadbałtyckie oraz Polskę, Finlandię i Rumunię.
Niemiecki i sowiecki napad na Polskę we wrześniu 1939 roku był preludium do bezprecedensowej niszczycielskiej wojny, którą Niemcy przysporzyli swoim sąsiadom w całej Europie, zwłaszcza w Polsce, jak również w Związku Radzieckim niepojętych cierpień.
Po wyzwoleniu Europy i Niemiec z nazizmu we wszystkich państwach miano nadzieję, że przyszłość wypełni życie w wolności i demokracji. Wielu jednak gorzko się rozczarowało.
W osłabionych wojną i nazistowskimi rządami państwach Europy Środkowo-Wschodniej oraz części Niemiec Związek Radziecki wprowadził nowy reżim. Miało to katastrofalne skutki dla społeczeństwa, gospodarki i kultury oraz rzeszy ludzi, którzy byli prześladowani lub stracili życie, ponieważ stanęli komunistom na przeszkodzie.
Niemcy ponoszą wielką odpowiedzialność za zagładę europejskich Żydów, za prześladowanie i mordowanie Romów, homoseksualistów, niepełnosprawnych i wszystkich tych, których naziści uznali za jednostki aspołeczne lub wyznających inne przekonania, a także za miliony ludzi, którzy zginęli podczas wojny.
Mamy świadomość - a jest ona bolesna - że bez rozpoczętej przez Niemcy II wojny światowej nie byłoby ani komunistycznych reżimów w Europie Środkowo-Wschodniej, ani też podziału kontynentów i Niemiec.
Kiedy dziś w roku 2009 spoglądamy na historię Europy i Niemiec XX wieku, czynimy to, pamiętając nieszczęścia, jakie przysporzył narodowy socjalizm. Ale jesteśmy też szczęśliwi, że dzisiejsze Niemcy to równouprawniony i poważany członek europejskiej wspólnoty narodów.
Z wdzięcznością i szacunkiem myślimy jednocześnie o tych, którzy w ciągu tych czterech dekad po roku 1945 pomimo ogromnego ryzyka odważyli się rzucić wyzwanie komunistycznym dyktatorom i wystąpili z żądaniem wolności i demokracji. Wielu zapłaciło za to życiem. Zrywy w NRD, na Węgrzech, w Czechosłowacji oraz te ciągle wybuchające w Polsce podtrzymywały przez cztery dekady nadzieję na wolność i demokrację.
Nie zapomnimy, że to przede wszystkim Polacy, walcząc za waszą i naszą wolność, zadali pierwsze ciosy komunistycznemu systemowi. Dziękujemy również członkom czechosłowackiej Karty 77, którzy dodawali nam odwagi do życia w prawdzie. Pamiętamy o wszystkich, którzy utorowali drogę do demokracji na Węgrzech i latem 1989 roku otworzyli żelazną kurtynę.
Na długo przed ustanowieniem pierestrojki radzieccy dysydenci angażowali się w obronę praw człowieka.
Wreszcie dziękujemy w nie mniejszym stopniu tym wszystkim na Zachodzie, którzy nigdy nie pogodzili się z istnieniem żelaznej kurtyny i komunistycznych dyktatur, którzy domagali się przestrzegania praw człowieka oraz wspierali opozycjonistów. Przeprowadzona przez nich pokojowa rewolucja pozwoliła krajom Europy Środkowo-Wschodniej odzyskać utraconą przed 50 laty wolność, suwerenność państwową i prawo do samostanowienia. To właśnie te rewolucje zadecydowały o przezwyciężeniu podziału Niemiec i Europy.
Gdy po upadku dyktatury SED [partia komunistyczna rządząca NRD] rozpoczęliśmy jednoczenie Niemiec, zaufanie, jakim obdarzyli nas sąsiedzi, było cennym darem. W konsekwencji pokojowej rewolucji wszyscy Niemcy po raz pierwszy w swej historii mogą żyć w wolności, demokracji, w dobrobycie, w uznanych granicach oraz ciesząc się szacunkiem i przyjaźnią sąsiadów.
Tak jak rok 1939, tak również rok 1989 stał się - choć w różny sposób - rokiem europejskiego przeznaczenia. Wolna i demokratyczna Europa musi być świadoma swej historii. Potrzebuje pamięci o czasach komunizmu i jego upadku. Pierwszy krok został zrobiony - w kwietniu Parlament Europejski po raz pierwszy uznał taką odpowiedzialność.
Europa musi dalej iść tą drogą, potrzebuje aktywnej i odpowiedzialnej kultury pamięci. Dzięki niej przyszłe pokolenia będą wyczulone i zareagują, gdyby na świecie powstał nowy reżim autorytarny.
...a w putinowskiej Rosji zaczynają głosić tezy godne gierkowskiego serialu "Przed burzą" - że II wojny by nie było, gdyby rząd II RP przepuścił przez swoje terytorium wojska radzieckie
Rozporządzenie Ministra Dziedzictwa Narodowego i Sportu
z dnia 3 marca 2009 roku na podstawie art. 4 pkt. 3 zatwierdzam program nauczania z Historii:
Szkoła podstawowa:
Semestr: 1
1. Pradzieje Człowieka. Podstawowe etapy ewolucji człowieka.
2. Cywilizacje Międzyrzecza.
3. Dzieje państwa Babilońskiego.
Semestr: 2
4. Dzieje państwa Egipskiego.
5. Poziom rozwoju cywilizacji Egipskiej.
6. Cywilizacja Indii i Chin.
Szkoła średnia
Klasa: 1
Semestr: 1
7. Charakterystyka dziejów Syropalestyny.
8. Inne cywilizacje bliskiego wschodu.
9. Początki cywilizacji Greckiej.
10. Początki Aten, czyli geneza, przebieg wielkiej kolonizacji.
11. Wojny Grecko - Perskie.
12. Wojna Peloponeska.
Semestr: 2
13. Kultura i nauka starożytnych Graków.
14. Grecja w okresie przewagi Macedonii.
15. Repubika Rzymska.
- Podbój Italii przez Rzym.
- Wojny punickie.
- Kryzys Republiki Rzymskiej.
- Kultura Rzymska.
- Religie Starożytnego Rzymu.
- upadek Cesarstwa Zachodniorzymskiego.
Klasa: 2
Semestr: 1
16. Państwo Franków.
17. Monarchia Karola Wielkiego.
18. Świat arabski we wczesnym średniowieczu.
19. Pierwsze państwo Słowiańskie.
20. Charakterystyka ustroju Feudalnego.
21. Pierwsze państwo Słowian.
Semestr: 2
- państwo polskie od czasów Mieszka I do Bolesława Krzywoustego
(terytorium, administracja, władza, ludność, gospodarka, religia, problemy
w utrzymaniu jednorządności państwa),
- proces zjednoczeniowy ziem polskich w XIII i XIV wieku - czynniki
ułatwiające i utrudniające,
- stosunki polsko-węgierskie i polsko-litewskie w XIV i XV wieku (unie,
problem dynastyczny),
- problem krzyżacki w polskiej polityce zagranicznej od XIII do XVI
wieku,
- ekspansja Europejczyków - geneza wypraw odkrywczych
Klasa 3
Semestr 1
- przemiany gospodarcze, polityczne, społeczne i kulturowe w Nowym Świecie
i Europie,
- rozłam w Kościele zachodnim i jego konsekwencje religijne, polityczne,
społeczne i kulturalne; reforma katolicka
- Rzeczpospolita Obojga Narodów - państwo wielu narodów i religii,
- modernizacja systemów władzy w państwach europejskich (monarchia
absolutna, monarchia parlamentarna, monarchia oświecona, republika),
- kolonialny podział świata i powstawanie potęg kolonialnych,
Semestr 2
- tworzenie się społeczeństw obywatelskich na przykładzie Stanów
Zjednoczonych Ameryki i Francji (walka o niepodległość, rewolucja),
- u schyłku I Rzeczypospolitej - panowanie Stanisława Augusta
Poniatowskiego (próba naprawy państwa, Konstytucja 3 maja, walki w obronie
niezależności),
- Europa pod wpływem Napoleona - zmiany terytorialne, ustrojowe,
społeczno-gospodarcze,
- Europa od kongresu wiedeńskiego do Wiosny Ludów - ład polityczny,
przemiany społeczne i gospodarcze, ambicje polityczne burżuazji,
Studia wyższe
- powstania narodowowyzwoleńcze Polaków w latach 1830-1910 ogólny rys
sytuacji społeczeństwa Polskiego pod zaborami
- pierwszy konflikt światowy - przyczyny, charakter wojny, skutki,
- sprawa polska przed I wojną światową i w czasie jej trwania,
- system wersalsko-waszyngtoński - nowa Europa", nowe problemy,
- odbudowa państwa polskiego w latach 1918-1922 - problem granic, ustroju,
władzy,
problemy narodowościowe, społeczne i gospodarcze mieszkańców II RP,
- bilans osiągnięć i niepowodzeń w dziedzinie polityki wewnętrznej i
zagranicznej,
gospodarki i kultury II RP.
- Świat ogarnięty wojną totalną czyli najważniejsze wydarzenia II
wojny światowej, geneza , działania militarne
- Świat po 1945, blok komunistyczny, zimna wojna ONZ.
==
Zatwierdzone przez Ministerstwo Dziedzictwa Narodowego i Sportu i dopuszczone do użytku szkolnego:
(sygnatura PNzH/14)