Projekt badawczy Polska-Namibia 2010

Nie zarowka, a dioda LED. Lub zarowka z wpieta szeregowo dioda prostownicza. Jednak wszelkie tego typu polacznie polecam zrobic od podstaw na nowo. Masz wtedy pewnosc co do polaczen elektrycznych i jestes pewien ze zrobisz to dobrze. Zlacze zapalniczki samochodowej nie jest najlepszym rozwiazaniem. Slabej jakosci styki, szczegolnie z cala masa roznych chinskich wtyczek.
Jezeli juz potrzebujesz pewnego kontaktu i polaryzacji to zastosuj np gniazdo bryzgoszczelne z klapka i z bolcem, a na kablu do prasy wtyczke z uziemieniem. NA tym tez bedziesz mial zachowana polaryzacje. Mozez uzyc dodakowego gniazda od przyczepy samochowej.
Jednak musisz miec pewnosc co do polaryzacji zasilania prasy.



Posiadam schemat kostki samochodowej, który ułatwi połączenie instalacji elektrycznej
[/url]


Schemat jak najbardziej się przyda tylko że dział nieodpowiedni. Przenoszę do odpowiedniego. Proszę czytać opisy działów.




Jeśli chcesz to używać jako światła dzienne, to nie potrzebujesz podłączać tylnych. Przepisy wymagają wyłącznie włączania świateł dziennych z przodu.

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY
z dnia 31 grudnia 2002 r.
w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia
Na podstawie art. 66 ust. 5 ustawy, z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. Nr 98, poz.602, z późn zm.2)) zarządza się, co następuje:
[...]
WARUNKI SZCZEGÓŁOWE DOTYCZĄCE ŚWIATEŁ ZEWNĘTRZNYCH POJAZDU SAMOCHODOWEGO I PRZYCZEPY
[...]
połączenie elektryczne (świateł do jady dziennej) powinno być takie, aby nie można było ich włączyć, jeśli nie są jednocześnie włączone tylne światła pozycyjne



" />no name, poszukam, ale kiedyś coś czytałem że mogą być tylko w samochodzie o określonej długości lub autach których wychodziło seryjnie, nawet na forum chyba tro było


edit:


">Rozdział III
par. 12 ust 3. Ponadto dopuszcza się wyposażenie w następujące światła:
(...) pkt 9 mówi, że światła obrysowe przednie i tylne - pojazdu samochodowego i przyczepy, o szerokości od 1,8 m do 2,1 m ... . oraz art. 13
2. Połączenia elektryczne powinny zapewniać, aby:
1) światła pozycyjne przednie i tylne, światła obrysowe (jeśli pojazd jest w nie wyposażony), światła pozycyjne boczne (jeśli pojazd jest w nie wyposażony) i światła oświetlające tylną tablicę rejestracyjną mogły być włączane i wyłączane tylko jednocześnie; warunek ten nie obowiązuje, gdy światła pozycyjne pełnią funkcję świateł postojowych lub kiedy światła pozycyjne boczne migają (świecą światłem przerywanym) razem z kierunkowskazami po tej samej stronie pojazdu;


czyli z tego wynika że jeżeli miał seryjnie to tak a jeżeli nie to nie



Faktycznie coś mi uciekło :( . Za karę ;) odrobiłem lekcje i wrzucam warunki dla takich lampek:

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY z dnia 31 GRUDNIA 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz. U. Nr 32 poz. 0262) Załącznik nr 6 WARUNKI SZCZEGÓŁOWE DOTYCZĄCE ŚWIATEŁ ZEWNĘTRZNYCH POJAZDU SAMOCHODOWEGO I PRZYCZEPY

Światła drogowe
Liczba świateł (pojazdy samochodowe, z wyjątkiem motocykli): 2 lub 4, ponadto jeśli pojazd jest wyposażony w 4 światła chowane, dopuszcza się 2 dodatkowe światła drogowe do ostrzegawczej sygnalizacji świetlnej
Barwa: biała lub żółta selektywna
Rozmieszczenie na pojeździe: z przodu w taki sposób, aby wysyłane światło nie olśniewało kierującego bezpośrednio lub przez odbicie od elementów pojazdu
Sygnał kontrolny włączenia: obowiązkowy - świetlny niemigający barwy niebieskiej
Połączenia elektryczne:
1) powinny być włączane wszystkie równocześnie lub parami,
2) przełączenie świateł mijania na światła drogowe musi powodować włączenie co najmniej jednej pary świateł drogowych,
3)przełączenie świateł drogowych na światła mijania musi powodować równocześnie wyłączenie wszystkich świateł drogowych
Własności świetlne
1) powinny dostatecznie oświetlać drogę co najmniej na 100 m przed pojazdem przy dobrej przejrzystości powietrza,
2) światłość wszystkich świateł drogowych nie może być mniejsza niż 30.000 cd3) (dla motocykli -12.500 cd) i nie może przekraczać 225.000 cd (dla motocykli -120.000 cd)
Inne warunki:
w razie wyposażenia pojazdu w cztery światła drogowe, gdy jedna z par świateł przeznaczona jest wyłącznie do świateł drogowych, dopuszcza się, aby zmieniała ona swe ustawienie w zależności od kąta obrotu kierownicy, przy czym obrót świateł powinien następować wokół osi pionowej; stosuje się to również do światła drogowego motocykla i ciągnika

Schemat podłączenia takich świateł:
http://wesem.pl/pyta..._drogowe_pl.pdf



Witam.

Mam pytanie z zakresu motoryzacji, ale bardziej uwazam ze elektrotechniki zwiazanej z zasilaniem campingu.

Przyczepka ma mozliwosc zasilania z wlasnego akumlatora samochodowego 12V oraz z 230V.
Z racji ze robie aktualnie jej remont postanowilem zmienic oswietlenie na oswietlenie energooszczedne diodowe. Dla celu zasilenia diod w chwili podlaczenia przyczepki do instalacji 230V chce wykozystac zasilacz impulsowy 12V 1A. Dodatkowo w chwili podlaczenia do instalacji elektrycznej 230V chcialem zeby akumlator przyczepki sie doladowywal (a z tego co kojaze dlugotrwale ladowanie malym pradem jest korzystne dla akumlatora) tyle ze niewiem jaki powinienem zastosowac rezystor czy inne rozwiazanie ograniczajacy prad (z racji ze akumlator moze chciec pobrac wiekszy prad z zasilacza wiekszy niz 1A), dodatkowo jakis element zabezpieczajacy przed przeladowaniem (teoretycznie najprosciej by bylo stosowac prostownik, ale to utrudnilo by uklad).

W praktyce jak narazie nie przewiduje zbyt czesto podlaczac przyczepki do zasilania 230V wiec dobrze by bylo jakby byla mozliwosc dodadowywania akumlatora z instalacji zasilajacej przyczepke z samochodu w czasie jazdy (podlacze sie np. pod instalacje oswietleniowa swiatel pozycyjnych). W tym przypadku tez musi zostac zabezpieczona instalacja elektryczna samochodu przed doladowywaniem po podlaczeniu do 230V oraz przed nadmiernym poborem pradu przez doladowywany akumlator (zeby nie uszkodzic instalacji samochodu ktorej przekroje nie sa zbyt duze).

Wszystko w miare opisuje zalaczony rysunek (sorry za narysowanie w paincie).


Prosze o jakies rady i opinie czy to ma szanse dzialac.
Z gory dzieki.
Pozdrawiam



Szablon by Sliffka (© Projekt badawczy Polska-Namibia 2010)