Projekt badawczy Polska-Namibia 2010

Obecnie nie mam przy sobie schematu instalacji, ale też miałem taki przypadek, świeciły się światła przyczepy a jest to spowodowane tym, że w gieździe w ciagniku na jednym z bolców jest podpięty przewód z napięcięm służącym do oświetlenia np. dodatkowego oświetlenia wewnatrz przyczepy czy np. oświetlenia dodatkowego punktu na jakiejś maszynie. Nie pamiętam teraz na który z zacisków jest to podłączenie . Jest też podłączenie na jeden z bolców sygnału dźwiękowego umożliwiającego sygnalizację np. z przyczepy lub doczepionej maszyny.
Ty napewno we wtyczce z przyczepy masz rozdzielone połączenia świateł pozycyjnych na lewą i prawą stronę lub inaczej je podłączone, niezgodnie z przyjętym systemem. W moim T25 gniadzo do podłączenia wtyczki jest podłączone tak, że pasują wszystkie wtyczkie przyczep podłączone wg systemu ISO .[/scroll]
Witam
Podepnę się pod temat mimo, ze chodzi o DF-a...
Wymieniłem gniazdo podłączenia elektryki do przyczepy, przy haku i niestety mam problem z podłączeniem przewodów...
Mam też schemat który pin odpowiada za co...ale teraz, który przewód w moim aucie, wychodzący na gniazdo odpowiada za który pin? Jak to sprawdzić...
Przeglądałem schemat elektryki Fiata ale tam raczej tego nie ujęli....
Można to jakoś sprawdzać w miarę jak się będzie podpinało poszczególne przewody?
Dodam, że obecnie nie posiadam żadnej przyczepy i nie mogę tego sprawdzić a gniazdo być musi, w razie czego no i jak pojadę na przegląd...bo hak mam wbity do dowodu...
Aha i jeszcze takie pytanie:
gdzie w aucie znajduje się gniazdko do podłączenia przenośnej lampki oświetlenia? Nie mam na myśli gniazda zapalniczki:)
Tomku zacznijmy od gniazda bo to w sumie jest najważniejsze.
Standardowe 7 pinowe gniazdo nie ma bolca na zasilanie 12V przyczepy, ale est pewien myk .
Z tego co pamiętam data pierwszej rejestracji Twojej niewiadóweczki oscyluje w okolicach 1984 roku, a co za tym idzie nie jest wymagane światło przeciwmgielne w tej przyczepce. Możesz więc śmiało do pinu odpowiadającego za światła przeciwmgielne podłączyć na stałe 12V (zrób tylko jakiś wyłącznik na wypadek podłączenia przyczepy z światłem przeciwmgielnym).
Co do oświetlenia zależy to głównie od tego w jaki sposób zamierzasz użytkować przyczepę. Jeśli tylko sporadycznie będziesz wypoczywał w miejscach bez dostępu 230V jedno światełko śmiało wystarczy.
Lodówka Polara z tego co wiem jest przystosowana zarówno do pracy na 12V jak i 230V.
Pozdrawiam
Tomii a możesz mi zapodać schemat gniazda 7-pinowego ?
Czy tam jest gdzieś stałe +12V ?
Moje cudo jest rocznik 1979 więc nie ma światła przeciwmgielnego
Jak wiesz przyczepa w ogóle miała iść na budowę, w związku z tym że budowa się odłożyła na jakieś 2 lata to przeczepka na razie zostanie jako zabawka np. na 2-dniowe weekendy (do czasu aż stwierdzę że wolę mieć coś "cywilizowanego" czyli z osobnym kibelkiem)
Także chyba zdecyduję się na główne 230V i jedno na 12V
A co do lodówki to będę musiał sprawdzić (na razie jest wypożyczona do kumpla na działkę i się sprawdza bo mrozi jak głupia)
koledzy macie może schemat podwójnej instalacji 7pin. mam taką instalacje i potrzebuję ją przerobić na jedną 13pin. co do instalacji odpowiadającej za oświetlenie drogowe przyczepy to sobie poradzę ale jest druga wtyczka która nie wiem jaki ma schemat jeśli macie coś w tym temacie to proszę o info lub najlepiej schemacik tego podłączenia.
Podpinając przyczepę pod gniazdo powinno być zasilanie na 12 V ale okazało sie ze jest to dopiero po włączeniu światła przeciwmgielnego. Czy to jest normalne podłączenie w kempingach, jak to obejść. Przecież nie będę cały czas jechał na przeciwmgielnym światłe Gniazdo jest podpiete prawidłowo jak pod przyczepy
Pozycja Przednia strona 13-pol wtyczki Jäger
1/L Kierunkowskaz lewy
2/54G Przeciwmgłowe
3/31 Minus-dla 1do8
4/R Kierunkowskaz prawy
5/58R Prawe pozycyjne
6/54 Hamulce
7/58L Lewe pozycyjne
8 Swiatło cofania
9 Zasilanie kampingu
10 Zasilanie lodówki
11 Minus dla lodówki
12 ew, polacz, ładowanie batteri campingu
13 Minus-dla 9
Uwaga
Zasilanie lodówki tylko przy pracującym silniku.(pozycja 10)
Oświetlenie w srodku campingu 12V generalnie od samochodu przez poz.9 (i też pompy wody).
pozycje 11 i 12 maja tez różne połączenia, poszczegółne fabryki mogą mieć inny schemat połączeń.
Witam
znalazlem w internetcie w starej licznika trapez audi 100 c3 :
rozmieszczenie połaczeń we wtyczce 12 stykowej (na prawej stronie w plytcie glownej licznika):
od na dole numer 1 do 12 na gorze.
1- plus wskaznika oszczednej jazdy, wskaznika temperatury cieszy chłodzacej.
2- minus lampki kontrolnej nr 3 (wskaznik zbyt niskiej temperatury cieszy chlodzącej)
3- podlaczone z 10
4- minus lampki kontrolnej nr 4 (hamulec pomocniczy)
5- minus lampki kontrolnej nr 5 (ladowania akumulatoratrolnej nr)
6- minus lampki kontrolnej nr 6 (cisnienie oleju)
7- plus lampki kontrolnej nr 7 (kierukowskazy przyczepy)
8- minusk wskaznika rodzaju pracy
9- minus lampki sygnalizacyjnej nr 17 (zbyt wysokiej temperatury cieczy chlodzacej)
10- minus lampki sygnalizacyjnej nr 16 (hamulce)
11- wolne
12- w silnikach benzynowych : podlaczone zacisku 1 obrotomierz. w silnikach wysokopreznych: podlaczone zacisku "w" obrotomierza (do alternatora)
Rozmieszczenie połaczen we wtyczce 14-stykowej ( na lewej stronie w plytcie glownej)
od gory nr1 do 14 na dole...
1- plus zegara (cyfrowego/analogowego)
2- minus zegara analogowego, lampek kontrolnych nr 8/9/10/11/12
3- plus lampki kontrolnej nr 8 (swiatla awaryjne)
4- plus lampki kontrolnej nr 8 (swiatla drogowe)
5- plus lampki kontrolnej nr10 (tylne swiatlo przecimglowe)
6- plus lampki kontrolnej nr 11 (ogrzewana szyba tylna)
7- plus lampki kontrolnej nr 12 (ogrzewane siedzenie)
8- minus lampki kontrolnej nr 13 (kierunkowskazy)
9- minus lampki kontrolnej nr 14 (podgrzewanie silnika wysokopreznego)
10- plus lampki kontrolnej nr 2/3/4/5/6 i ogólne zasilanie
11- minus oswietlenia wskazników i regulatora oswietlenia tablicy rozdzielczej
12- plus regulatora oswietlenia tablicy rozdzielczej
13- minus lampki kontrolnej nr 2 (zapiecie pasow bezpieczenstwa)
14- minus czujnika poziomu paliwa
To wszystko tego znalazlem. Tylko niestety nie mam schematu do licznika audi c4.
Potrzebujem schematy takiej rozmieszczenie polaczen we wtyczce do licznika c4 z 7 zegarami.
Dziekuje z gory. pozdrawiam serdecznie
Marcin T jeżeli posiadasz taki schemat to proszę o przesłanie na maila januszgosciu@op.pl z góry dziękuję ponieważ w mojej przyczepie sprowadzonej z Niemiec jest gniazdo 7pinowe i brak podłączenia na odbiorniki 12V (oswietlenie, lodówka)
Zamieszczam wstepny schemat instalacji elektrycznej, ktora chce wykonac.
Linia przerywana na schemacie oznacza ze listwa 220V bedzie podpieta albo do przetwornicy, albo bezposrednio pod bezpieczniki 220V - zasilanie zewnetrzne.
Urządzenie, które zastosuję:
- przetwornica Profitexx 600W/1200W z miękkim starterm - kupiłem na Allegro
- prostownik - ładowarka do akumulatorów kwasowych, żelowych, z opcją podtrzymywania stałego napięcia po naładowaniu oraz z przełącznikiem napięć - Stef-Pol EST-516 - http://www.stef-pol.pl/produkt.php?idproduktu=38 - do kupienia np. na Allegro, lub ew. model EST-515 bez przełącznika napięć, ale za to z gniazdem zapalniczki...
- zabezpieczenie - automatyczny wyłącznik urządzeń podpiętych pod akumulator przy spadku napięcia na akumulatorze - Stef-Pol EST-805 http://www.stef-pol.pl/produkt.php?idproduktu=40 - do kupienia np. na Allegro
Aktualnie w instalacji istnieje:
- akumulator zasilany oddzielnym alternatorem - przekroje kabli stosunkowo cieniutkie... :/
- gniazdo 12V + trojnik
Pytania:
----------
1) Ma ktos jakis pomysl gdzie zamontowac gniazdo zasilajace 220V. Nie chce robic dziury w oryginalnych blachach nadwozia... Myslalem zeby to dac jakos pod autem, ale z tylu w poblizu zbiornika paliwa, moze nie do konca to bezpieczne? Problem w zasadzie zniknie w momencie wykonania belki z hakiem holowniczym, wtedy by to przypial gdzies obok gniazda przyczepy... Ale co zrobic na razie? Poza tym pewnie to gniazdo slabo jest zabezpieczone przed wilgocia, woda? Beda jaja? Wszelkie sugestie mile widziane
2) Lodowka i video maja staly kabel 220V i staly kabel 12V. Co sie stanie jak podepne oba zasilania rownoczesnie i z obu zrodel poplynie prad? Cos sie spali? Ktores zasilanie ma priorytet i z tego bedzie szlo, czy jak?
3) Ile bezpiecznikow 220V i jakie? Jeden do prostownika, a drugie do listwy gniazd wystarczy, czy jak to ma wygladac? Moze jakis gotowy tani uklad do podlaczenia mozna kupic?
4) Jakie przekroj kabla w instalacji 220V? Jaki przekroj kabli z alternatora do akumulatora? Jaki przekroj kabla masowego akumulatora? Jaki przekroj kabli do gniazda 12V?
5) Urzadzenia 220V beda zabezpieczone bezpicznikami na wejsciu instalacji lub w przetwornicy, ktora posiada bezpieczniki i inne zabezpieczenia. A co z urzadzeniami na 12V? Zastosowac jakis bezpiecznik przed gniazdem zapalniczki? Jesli tak to jaki?
6) Jakiej pojemnosci akumulator zastosowac? Listwy grzewcze raczej nie beda szly przez przetwornice nigdy, chyba ze w sytuacji awaryjnej i wtedy wszystko inne bedzie wylaczone.
PS1. Moze kiedys dojdzie jakis zlew i pompa wody. Ale one chyba jakos strasznie prady nie zreja wiec sie wiele nie zmieni.
PS2. Moze dojdzie tez jakas pojedyncza lampka na 220V i na 12V, ale tez to wiele nie zmieni.
PS3. Na razie zaspokoje sie bogatym oswietleniem wewnetrznym podlaczonym coprawda pod akumulator rozruchowy samochodu. Dla dluzszego swiecenia na postoju zastosuje diodowe lampki na baterie. Np. Osram Dot it.
PS4. Akumulator będe zmuszony zastosować kwasowy trakcyjny lub kwasowy rozruchowy, a nie żelowy trakcyjny, gdyż alternator by go zniszczył.
Licze na Wasza pomoca. :-)