Projekt badawczy Polska-Namibia 2010

A prąd zadziałania zabezpieczenia (I2) musi być taki, aby do czasu
zadziałania (czyli np te 5s) prąd zwarciowy nie "obrał" przewodów.
W praktyce I2 <= 1,45 * Iz
Prąd I2 to ten prąd po czasie czyli jeśli ma być on równy 580A to
długotrwała obciążalność kabla musi być równa co najmniej 400A.
To tez dobry sposób :)
P.S. To raczej wydaje mi się ochroną przeciwpożarową a nie, jak piszesz,
przeciwporażeniową, ale to szczegół.
Tak - już teraz wiem. Problem został mi przedstawiony telefonicznie a ja na
poczatku bylem z tego zielony. Teraz juz nieco temat rozpoznalem dzieki
Twojej pomocy. Faktycznie pytanie nie było dobrze postawione.
Przeciwporażeniowa - był? by wtedy gdybysmy liczyli np jakie zabezpieczenia
róznicowopradowe itp.
(ale na tym tez sie nie znam :() )
W ogole to doszedlem do smutnego wniosku - ze musze wrocic do jakiejs
lektury fachowej. Bo odkad nie mam do czynienia z elektronika na studiach i
nie praktykuje to wiem coraz mniej:) Kapcanieje człowiek na starosc.
Pytanie zadalem na grupie - albowiem osoba ktora projektuje te linie
obliczyla ze przy tym kablu i przy tym zabezpieczeniu nie beda spelnione
warunki ochrony przeciwpożarowej. Natomiast ZE podważył zdanie projektanta
i stwierdzil - wszystko jest cacy i te linie w ten sposob wykonajmy.
Projektant był pewien, ze wszystko dobrze obliczył i ze w bledzie jest ZE. I
takoz projektant poprosil mnie o pomoc - a ja tabula rasa w dziedzinie
energetyki postawilem pytanie na grupie:)
Użytkownik Witold A. Markow (Dundee) <w@PO.CO.TO.lo9.szczecin.plw
wiadomości do grup dyskusyjnych napisał:8euial$r@walker.pcmedia.com.pl...
Ogopogo <hates@alpha.net.plwrote
| Opis: Grupa poswiecona ochronie przeciwpozarowej,
| Tematy zabronione: ratownictwo nie zwiazane z pozarnictwem,
| ktore ma juz swoja wlasna grupe.
A ja proponuje pozostac z pozarnictwem na ratownictwie, bo to sie nie
wyklucza,
a na p.m.r postow wiele nie ma.
Tylko kogo z ratowników wodnych i górskich będzie interesować tematyka
pożarnicza, tematy poświecone profilaktyce pozarniczej (zagrozenia,
szkolenia, kontrole, przepisy, normy, wymagane dokumentacje); technice
(urzadzenia gasnicze stale i przenosne, czujki, nowe technologie,
zabezpieczenia ogniochronne); stowarzyszeniom i organizacjom pozarniczym,
nieetatowym referentom i innym zajmujacym sie pozarnictwem na codzien;
zwalczaniu pozarow, dochodzeniom popozarowym i nauce w pozarnictwie?
Masz trochę racji - wiekszość strażaków (w Polsce) boi się komputera. Jednak
w założeniu Grupa poswiecona ochronie przeciwpozarowej ma pomóc osobom
kontrolowanym a nie kontrolujacym i nieetatowym referentom zajmujacym sie
pozarnictwem na codzien.
Ja byłem już i kontrolowanym i kontrolujacym i nieetatowym referentem.
Czy Ty sam masz coś wspólnego z ochroną przeciwpozarową ?
Pozdrowienia
================
**** Nahuelito ****
================
http://www.nessie.w.pl
Jeśli mozna to zna pan jakies artykuly lub paragrafy (czy coś
takiego)
dotyczące tych zabezpieczen. czy jak zbuduje na dachu zabezpieczenie
w
formie balustrady to bedzie zgodne z przepisami przeciwpozarowym?
W dalszym ciagu nie widze zwiazku balustrady ochronnej z przepisami
p-poz, ale skoro twierdzi Pan, ze takowe istnieja /pewnie nie
doczytalem/, to sluze przepisami ktore obowiazuja w dziedzinie ochrony
przeciwpozarowej:
Ustawa z dnia 07.07.1994r - Prawo Budowlane
Ustawa z dnia 24.08.1991r. O ochronie przeciwpożarowej
(Dz. U. 81, poz. 351 1997 roku, Nr 111, poz. 725, oraz z 1998 roku
Nr 106, poz. 668)
Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 3.11.1992 r. W
sprawie ochrony przeciwpożarowej budynków, innych obiektów budowlanych
i terenów (Dz. U. Nr 92, poz. 460 i z 1995 r. Nr 102, poz. 507)
Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia
01.03.1999r. w sprawie zakresu , trybu i zasad uzgadniania projektu
budowlanego pod względem ochrony przeciwpożarowej (Dz. U. Nr 22, poz.
206)
Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12.04.2002 r.
W sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budynki i ich
usytuowanie (Dz.U. Nr 75, poz. 690)
Rozporządzenie Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa z dnia
14.12.1994
W sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich
usytuowanie (Dz. U. z 1999 r. Nr 15 poz. 140)
W sprawie ochrony przeciwpożarowej budynków, innych obiektów
budowlanych i terenów (Dz.U. Nr 92, poz. 460 i z 1995 roku Nr 102
poz.507 )
Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia
22.04.1998 r. w sprawie wyrobów służących do ochrony przeciwpożarowej
które mogą być wprowadzone do obrotu i stosowane wyłącznie na podstawie
certyfikatu zgodności (Dz. U. Nr 55, poz. 362)
PN-92/E-05009/54 - Instalacje elektryczne w obiektach budowlanych.
Dobór i montaż wyposażenia elektrycznego. Uziemienie i przewody
ochronne.
PN-92/E-5009/41 - Instalacje elektryczne w obiektach budowlanych.
Ochrona zapewniająca bezpieczeństwo. Ochrona przeciwpożarowa
Ufffffff............
Milej lektury
Wyjaśnienie w związku z artykułami „Nowe przepisy bhp najbardziej
uderzą w małe firmy” oraz „Firmy wydadzą dodatkowo 2,4 mld na
szkolenia bhp” autorstwa Pana Łukasza Guzy („Gazeta Prawna” z 14
listopada 2008 r.)
Nie jest prawdziwa informacja, zawarta już w samym tytule oraz w
treści artykułu, dotycząca kosztów jakie będą musieli ponieść
pracodawcy w związku z przewidzianym w projekcie ustawy ( art. 2091
§ l, pkt 2, lit. b), obowiązkiem wyznaczenia pracownika do
wykonywania czynności w zakresie ochrony przeciwpożarowej i
ewakuacji pracowników, zgodnie z przepisami o ochronie
przeciwpożarowej. Obowiązek wykonywania czynności w zakresie ochrony
przeciwpożarowej i zapewnienia ewakuacji osób w razie pożaru wynika
bowiem z obowiązującego już od wielu lat art. 4 ustawy z dnia 24
sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (Dz. U. z 2002 r. Nr
147, poz. 1229, z późno zm.). A więc nie jest to obowiązek nowy.
Zgodnie z brzmieniem art. 3 wyżej wymienionej ustawy, obowiązek
zabezpieczenia budynku, obiektu lub terenu przed zagrożeniem
pożarowym lub innymi zagrożeniami, spoczywa na osobach fizycznych,
osobach prawnych, organizacjach lub instytucjach korzystających ze
środowiska, budynku, obiektu lub terenu. Właściciel, zarządca lub
użytkownik budynku, obiektu lub terenu, a także podmioty o których
mowa wyżej, ponoszą odpowiedzialność za naruszenie przepisów
przeciwpożarowych. Właściciel budynku, obiektu budowlanego lub
terenu, zapewniając ich ochronę przeciwpożarową, jest obowiązany
wykonać czynności z zakresu ochrony przeciwpożarowej wymienione w
punktach 1 do 7 art. 4 ust 1. Odpowiedzialność za realizację
obowiązków z zakresu ochrony przeciwpożarowej, stosownie do
obowiązków i zadań powierzonych w odniesieniu do budynku, obiektu
budowlanego lub terenu przejmuje w całości lub w części - ich
zarządca lub użytkownik, na podstawie zawartej umowy cywilnoprawnej
ustanawiającej zarząd lub użytkowanie. W przypadku, gdy umowa taka
nie została zawarta, odpowiedzialność za realizację obowiązków z
zakresu ochrony przeciwpożarowej spoczywa na faktycznie władającym
budynkiem, obiektem budowlanym lub terenem. Z przepisów tych wynika,
że na pracodawcy, który jest zazwyczaj właścicielem, użytkownikiem
lub zarządcą budynku, obiektu budowlanego lub terenu spoczywa
obowiązek wykonywania czynności w zakresie ochrony przeciwpożarowej.
W imieniu pracodawcy mogą wykonywać te czynności osoby posiadające
kwalifikacje określone wart. 4, ust. 2b w/w ustawy. Od wielu już lat
prowadzone są szkolenia inspektorów ochrony przeciwpożarowej i
przeszkolono już kilka pokoleń takich specjalistów. W związku z tym
za nieprawdziwą uważamy informację, że potrzeba będzie przeszkolić
dodatkowo 1,9 mln takich osób. Szkolenia inspektorów ochrony
przeciwpożarowej nie są ponadto szkoleniami bhp w rozumieniu
przepisów wydanych na podstawie art. 2375 Kodeksu pracy, jak to
pomyłkowo stwierdzono w tytule jednego z artykułów. Tak więc
obowiązki w zakresie ochrony przeciwpożarowej wynikają już z
obowiązującego prawa i problemy z wdrożeniem obowiązku wynikającego
z art. 2091 § 1, pkt 2, lit. b znowelizowanego Kodeksu pracy będą
mieli tylko ci pracodawcy, którzy dotychczas nie w pełni
przestrzegali przepisów ustawy o ochronie przeciwpożarowej.
Prawdziwa jest natomiast informacja zamieszczona w artykule, że
nieumieszczenie obowiązku dotyczącego wyznaczenia pracownika do
wykonywania czynności w zakresie ochrony przeciwpożarowej i
ewakuacji pracowników w Kodeksie pracy zostanie przez Komisję
Europejską potraktowane jako niepełne wdrożenie do polskiego prawa
obowiązków wynikających z art. 8 ust. 2 dyrektywy 89/391/EWG z dnia
12 czerwca 1989 roku, co może skutkować pozwem do Europejskiego
Trybunału Sprawiedliwości.
www.mpips.gov.pl/indextxt.php?gid=1258
Dzierżżż!!!