Projekt badawczy Polska-Namibia 2010

Historia: Spółka Anneberg Transpol International powstała wiosną 1990 roku. Została założona przez rodzinę Anneberg - duńskich przedsiębiorców prowadzących od 1925 roku firmę transportową Anneberg Transport A/S, oraz rodzinę Miłkowskich - znających od podstaw polski rynek, w tym transportowy. Przez 11 lat prezesem firmy był Jan Aagaard Dyrberg - jeden z ojców chrzestnych przedsiębiorstwa.


Duńska firma Anneberg transport a/s specjalizuje się od kilkudziesięciu lat w przewozach materiałów chemicznych i bitumicznych cysternami (patrz: chemia płynna). Posiada około 100 ciągników realizujących przewozy po Danii, a także po krajach całej Europy zachodniej. Bogate doświadczenie przekazane nowopowstałej spółce, oraz przygotowanie zawodowe jej pracowników pozwoliło na szybkie zbudowanie dobrze działającej firmy.
Bezpośrednim powodem założenia firmy był dynamicznie rosnący rynek przewozów materiałów bitumicznych, transportowanych ze Śląska do Danii. (patrz: bitumy) Do tego celu w pierwszym etapie istnienia firma wydzierżawiła dwie specjalistyczne cysterny. Dodatkowo, by rozwinądż inny rodzaj przewozów posiadaliśmy też naczepę plandekową (patrz: plandeki).

Wiecej Na
www.anneberg.com.pl var _r = document.referrer ? encodeURIComponent(document.referrer) : ''; var _w = encodeURIComponent(document.location.href); var _e = document.inputEncoding ? document.inputEncoding : document.charset; document.write('');




Natommiast takie półprawdy na temat "systematycznie rosnących cenach wszystkich źródeł energii" nie do końca są prawdziwe.
Np. w ubiegłym roku płaciłen za 1 t węgla średnio 840 zł z transportem, a w tym ok 600.
Ktoś zapyta jak to możliwe. Otóż na polski rynek weszli ze swoim węglem amerykanie, australijczycy, czesi i rosjanie.


Adam,

prosiłem - najpierw refleksja, potem wartościowy post.
cyt: "Energia elektryczna w Polsce nie należy jednak do najdroższych w Europie. Według danych Eurostatu, za 100 kWh odbiorcy przemysłowi w Polsce (bez VAT) płacili średnio w Polsce w 2007 roku 5,93 euro. Średni poziom dla 27 krajów Unii Europejskiej wyniósł 9,20 euro. Taniej niż w Polsce płaciły za energię przedsiębiorstwa w Bułgarii, Estonii, Francji, Litwie, Łotwie i Finlandii. Najwięcej za energię płacono we Włoszech (13,87 euro). Warto zwrócić uwagę, że dwa kraje "starej" Unii, w których energia była w minionym roku tańsza niż w Polsce, posiadają duży udział energetyki atomowej."

za: bankier.pl

Poczytaj, co się dzieje z energią w skali Europy, wtedy łatwiej zrozumiesz. Poczytaj też o prawdziwych kosztach energetyki węglowej. To, że kupiłeś taniej tonę węgla, to bardzo dobrze, ale to nie oznacza, że ceny energii spadają, chyba tu się ze mną zgodzisz.

pozdrawiam,

Marcin



Rzeczpospolita, haloooo.com
Polskie firmy tracą za granicą
LAWINOWO ROSNĄ DŁUGI KONTRAHENTÓW
Przedsiębiorstwa transportowe tracą na kryzysie
Rosną długi zagranicznych firm wobec polskich eksporterów, pisze "Rzeczpospolita". Przedsiębiorcy wykorzystują wszelkie kruczki prawne, by jak najdłużej obracać gotówką.
TVN24
W efekcie opóźnienia w płatnościach, które nie tak dawno sięgały 30 dni, teraz wydłużyły się do 3-4 miesięcy.
Według raportu międzynarodowej firmy windykacyjnej Euler Hermes, do którego dotarła "Rzeczpospolita", w trzecim kwartale najtrudniej było wyciągnąć pieniądze od Słowaków; łączna wartość ich zaległości wobec polskich przedsiębiorców wzrosła w porównaniu z pierwszym kwartałem o ponad 460 proc. Źle przedstawia się sytuacja firm handlujących z Austriakami. Tam należności skoczyły o prawie 390 proc.

Sytuacja jest poważna

Euler Hermes nie podaje kwot windykowanych należności, bo nie życzą sobie tego klienci, ale przyznaje, że sytuacja robi się poważna. Według szacunków "Rzeczpospolitej" sami tylko kontrahenci polskich firm w Niemczech (dokąd idzie jedna czwarta polskiego eksportu) zalegają im już ponad 20 mln zł. Podobne problemy, choć w mniejszej skali, występują na Litwie i Łotwie.

Największe problemy z odzyskiwaniem pieniędzy mają firmy transportowe. Za te usługi płaci się źle we wszystkich krajach europejskich. Coraz więcej kłopotów odczuwa także branża spożywcza, głównie w Niemczech, W. Brytanii, Czechach i na Słowacji.



Wczoraj w Warszawie manifestowali kolejarze w związku ze złą sytuacją Grupy PKP. Ich zdaniem, spółki z tej grupy są "na krawędzi" upadłości. Związkowcy domagają się pomocy rządu w ratowaniu Grupy PKP, a przede wszystkim jej oddłużania. Protestujący mają rację.
Utworzenie Grupy PKP było skutkiem wdrożenia ustawy z dnia 8 września 2000 r. o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego „Polskie Koleje Państwowe” . W 2001 r., w ramach komercjalizacji, rozpoczęła działalność spółka Polskie Koleje Państwowe Spółka Akcyjna (PKP SA), wstępując we wszystkie prawa i obowiązki b. Przedsiębiorstwa Państwowego PKP (pp PKP). W tym samym roku z PKP SA wydzielono 24 spółki zależne, tworząc Grupę PKP. Aktualnie w skład Grupy wchodzą PKP SA – jako spółka dominująca – oraz spółki operatorskie obsługujące:
• przewozy pasażerskie: PKP Intercity SA oraz Szybka Kolej Miejska Sp. z o.o. (w Trójmieście),
• przewozy towarowe: PKP Cargo SA i PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa Sp. z o.o.,
• infrastrukturę kolejową: PKP Polskie Linie Kolejowe SA, PKP Energetyka Sp. z o.o, Telekomunikacja Kolejowa Sp. z o.o. oraz PKP Informatyka Sp. z o.o.
Grupa PKP nie jest organem statutowym w rozumieniu przepisów Kodeksu spółek handlowych. Jest rodzajem grupy kapitałowej, w której PKP, jako spółka dominująca, posiada udziały w spółkach zależnych. Spółki te zostały wytypowane do konsolidowania wyników finansowych.
Od początku utworzenia Grupy PKP (2001 r.) spółka nie osiągała zadowalających wyników finansowych. Grupa ta ponosiła straty, rosło jej zadłużenie oraz występowały zatory płatnicze między spółkami Grupy, przy jednoczesnym spadku udziału transportu kolejowego w przewozach osób i rzeczy transportem lądowym ogółem. Nie przyczyniły się do poprawy sytuacji finansowej Grupy PKP wdrażane programy naprawcze, ani też nie są skutecznie realizowane założenia rządowej „Strategii dla transportu kolejowego do roku 2013” . W 2008 r. Grupa PKP praktycznie w każdym obszarze swojej działalności znacznie pogorszyła wyniki w porównaniu do tych, do których uzyskania została zobowiązana w tej „Strategii…”, w tym do wzrostu efektywności gospodarowania, podnoszenia jakości obsługi użytkowników kolei oraz poprawy stopnia wykorzystania, będących w jej dyspozycji zasobów. W związku z tym, uzasadnione jest zbadanie dlaczego tak się dzieje. Trzeba zidentyfikować przyczyny złej sytuacji finansowej i ekonomicznej spółek Grupy PKP, a zwłaszcza warunkujących ich efektywność gospodarowania oraz wydolność do skutecznego realizowania zadań statutowych.



Podstawowym elementem finansów publicznych, za pośrednictwem którego zaspokajane są zbiorowe potrzeby społeczne, ekonomiczne i polityczne jest budżet. Budżetem państwa nazywamy coroczne zestawienie przewidywanych dochodów i wydatków państwa, podlegających uchwaleniu przez parlament w formie ustawy budżetowej. Ilustruje on, jakie dobra i usługi rząd chce kupić w danym roku, jakich chce dokonać płatności transferowych i jak chce za to zapłacić.
W budżecie przewiduje się dochody i wydatki związane z realizacją założeń polityki społecznej i gospodarczej państwa (budżet państwa – ustalany przez parlament ustawą budżetową) oraz realizacją zadań na szczeblu społeczności lokalnej (budżet województwa, powiatu, gminy – ustalane uchwałą właściwego samorządu lokalnego).
Budżet stanowi instytucjonalną formę gromadzenia funduszy publicznych (administracja, obrona narodowa, bezpieczeństwo wewnętrzne, wymiar sprawiedliwości), funkcji socjalnych (ochrona zdrowia, oświata, działalność socjalno-kulturalna) oraz gospodarczych (związanych z regulacyjnym działaniem państwa). Fundusze publiczne tworzy system dochodów i wydatków budżetowych.
Zwykle rząd planuje sfinansowanie większości wydatków wpływami podatkowymi. Głównym źródłem wpływów, czyli dochodu fiskalnego, są podatki bezpośrednie od zysków przedsiębiorstw, podatki bezpośrednie od indywidualnych dochodów obywateli oraz podatki pośrednie płacone w cenie nabywanych towarów.
Na polski system podatkowy składa się jedenaście tytułów podatkowych, objętych materialnym szczególnym prawem podatkowym. Zasadniczy podział podatków jest następujący:
* bezpośrednie, czyli:
- podatek dochodowy od osób fizycznych,
- podatek dochodowy od osób prawnych,
- podatek od spadków i darowizn,
- podatek od czynności cywilnoprawnych,
- podatek rolny,
- podatek leśny,
- podatek od nieruchomości,
- podatek od środków transportowych
- podatek od posiadania psów,
*pośrednie:
- podatek od towarów i usług i podatek akcyzowy,
- podatek od gier.

Podatki stanowią podstawowe źródło finansowania zadań i potrzeb publicznych, dlatego też tak ważne jest prawidłowe funkcjonowanie systemu podatkowego, gdyż przesądza to o realizacji zadań publicznych, rozwoju kraju oraz sytuacji obywateli.



Szablon by Sliffka (© Projekt badawczy Polska-Namibia 2010)