Projekt badawczy Polska-Namibia 2010

" />N[b]iepełnosprawni uczniowie i studenci mogą ubiegać się o dodatkowe pieniądze na naukę. Pomoc z budżetu otrzymają wszyscy studenci z orzeczoną niepełnosprawnością, ale nie wszyscy uczniowie.
ZOBACZ TAKŻE:
Student nie zapłaci podatku od zapomogi i stypendium socjalnego
Kiedy stypendia przyznawane przez samorządy i OPP są zwolnione z podatku
Jak opodatkowana jest pomoc dla uczniów i studentów
Jakie prawa mają rodzice w związku z pójściem dzieci do szkoły
Niepełnosprawni uczniowie i studenci mogą ubiegać się o dodatkowe pieniądze na naukę
Galeria zdjęć: 1 z 1
W roku szkolnym 2010/2011 rodzice niepełnosprawnych uczniów mogą składać wnioski o dofinansowanie na zakup podręczników. Takie wsparcie przewiduje rządowy program âŸWyprawka szkolna 2010âÂÂ. Rodzice otrzymają je bez względu na osiągane dochody. Jednak dofinansowanie to nie przysługuje wszystkim niepełnosprawnym dzieciom. Otrzymają je tylko uczniowie słabowidzący, niesłyszący, z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim oraz z niepełnosprawnościami sprzężonymi. Oznacza to, że dziecko z lekkim stopniem niepełnosprawności pieniądze otrzyma, ale dziecko z autyzmem już nie.
â Dofinansowanie powinno przysługiwać wszystkim dzieciom z orzeczoną niepełnosprawnością â dodaje Zofia Kubinowska.
Maksymalna kwota dofinansowania zakupu podręczników wynosi 370 zł.
Pomoc przysługuje również niepełnosprawnym studentom. Są oni uprawnieni do otrzymywania stypendium specjalnego w związku z ponoszeniem dodatkowych kosztów z powodu niepełnosprawności. Aby je otrzymać, muszą złożyć do dziekanatu swojej uczelni wniosek wraz z orzeczeniem o stopniu niepełnosprawności.
â Nie ma ograniczeń w przeznaczaniu tych środków. Student, który je otrzyma, może je wydać na dodatkowe pomoce w zależności od rodzaju niepełnosprawności, np. na podręczniki brajlowskie â mówi Jacek Merdalski, pracownik biura ds. osób niepełnosprawnych przy Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie.
Wysokość stypendium specjalnego dla osób niepełnosprawnych jest uzależniona od stopnia niepełnosprawności i wynosi od 100 do 400 zł miesięcznie. Jego dokładną wysokości i tryb przyznawania określa uczelnia. Student w danym roku akademickim może pobierać stypendium specjalne przez okres do 10 miesięcy, a w semestrze do 5 miesięcy.
Źródło: Dziennik Gazeta Prawna[/b]
" />NOWA SÓL
27 lutego 2007 - 4:00
Uczmy się rozumieć te dzieci
O dzieciach autystycznych mówiono na szkoleniu dla nauczycieli zorganizowanym w ośrodku szkolno-wychowawczym.
Uczestnicy ćwiczenia mają zawiązane oczy, żeby mogli zrozumieć, w jakim stopniu dziecku autystycznemu trudno komunikować się, skoro nie nawiązuje kontaktu wzrokowego z rozmówcą (fot. Katarzyna Kozłowska) Było to pierwsze z trzech spotkań o tej tematyce. Zajęcia mają przygotować nauczycieli do pracy z dziećmi autystycznymi. Szkoła stara się o utworzenie klasy dla takich uczniów.
- Oddział miałby zacząć funkcjonować od września. Jesteśmy w trakcie przyjmowania podań od rodziców. Jednocześnie staramy się o zgodę na utworzenie takiego oddziału - wyjaśnia wicedyrektor specjalnego ośrodka szkolno-wychowawczego Mariusz Kubicki.
W teorii i praktyce
Szkolenie prowadzili członkowie Stowarzyszenia Pomocy Osobom Autystycznym w Zielonej Górze "Dalej razem".
- Zajęcia nie miały charakteru typowo teoretycznego. Braliśmy udział w warsztatach, podczas których w praktyce uczyliśmy się rozwiązywać problemy, z którymi mamy do czynienia na co dzień - opowiada uczestniczka szkolenia, nauczycielka z ośrodka Dominika Barańska. Prezentowane ćwiczenia miały pokazać nauczycielom, w jaki sposób dzieci autystyczne widzą, jak odbierają naszą rzeczywistość, ile barier muszą pokonać, by nawiązać z nami kontakt.
- Szkolenie bez wątpienia uzupełniło naszą wiedzę teoretyczną. Dało nam, jako nauczycielom takich dzieci, pewną gotowość do podjęcia pracy z nimi - dodaje Barańska.
Pierwsze wtorki miesiąca
Raz w miesiącu w ośrodku odbywają się dni otwartych drzwi. Skierowane są dla nauczycieli i rodziców, którzy chcą uzyskać pomoc w zakresie np. doboru programów i podręczników dla dzieci upośledzonych w stopniu lekkim i umiarkowanym, uczących się w zwykłych szkołach.
- Pomysł zorganizowania dni otwartych wyszedł z potrzeby nauczycieli szkół masowych, którzy mają pod opieką dzieci niepełnosprawne umysłowo - mówi Grażyna Miśkiewicz z ośrodka.
Dni otwarte odbywają się w każdy pierwszy wtorek miesiąca w godz. 15.00-16.30. Najbliższe 6 marca.
Lubpress sp. z o.o. - Zielona Góra
" />Uczniowie trudni i nadpobudliwi
w szkole i przedszkolu
- problemy i skuteczne rozwiązania
Nadpobudliwość i trudności wychowawcze są coraz częściej dostrzegane przez nauczycieli i wychowawców. Szybko rośnie też grupa uczniów wymagających specjalnej opieki oraz tych, którzy sprawiają duże problemy wychowawcze w szkole i w przedszkolu. Co jest przyczyną tych kłopotów, jak je trafnie diagnozować i jak przeciwdziałać ich skutkom dowiedzą się Państwo w czasie konferencji. A wszystko w najlepszym wydaniu - wykładowcami będą bowiem wybitni specjaliści - autorytety w zakresie diagnozy i zapobiegania problemom psychologicznym w szkole.
W programie
* Irena Dzierzgowska
Współpraca szkoły/przedszkola z rodzicami warunkiem rozwiązywania problemów wychowawczych
* Ewa Góralczyk
Tworzenie ogólnoszkolnego systemu wychowawczego ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb uczniów sprawiających trudności
* Beata Kozielec
Tajemnice dziecka z Zespołem Aspergera - jak je poznać i co dalej?
* Artur Wiśniewski
ADHD - moda czy choroba - czyli co o nadpobudliwości w szkole i w przedszkolu powinniśmy wiedzieć?
Wykładowcy
Irena Dzierzgowska – Sekretarz Stanu w MEN (w latach 1997 – 2000); redaktor naczelny miesięcznika Dyrektor Szkoły; autorka wielu publikacji książkowych i artykułów na tematy związane z oświatą.
Ewa Góralczyk - kierownik Pracowni Wychowania w Centrum Metodycznym Pomocy Pedagogiczno-Psychologicznej w Warszawie, psycholog, mistrz NLP, licencjonowany Lider Grup Balinta; prowadzi kursy i szkolenia z zakresu: asertywności, przeciwdziałania agresji i przemocy w szkole i w domu, kształtowania prawidłowych relacji z drugim człowiekiem, radzenia sobie z problemami osobistymi, stresem, przewlekłą i nieuleczalną chorobą.
Beata Kozielec - lekarz-psychiatra; kierownik Poradni Rehabilitacyjnej dla Dzieci z Autyzmem i ich Rodzin w Instytucie Psychiatrii i Neurologii w Warszawie; posiada ukończony kurs terapii rodzin na Uniwersyteccie Jagiellońskim oraz kurs terapii poznawczo-behawioralnej Europejskiego Stowarzyszenia Terapii Poznawczej i Behawioralnej; pracownik Centrum CBT, gdzie prowadzi szkolenia i terapię dla osób z Zespołem Aspergera.
Artur Wiśniewski - lekarz w trakcie specjalizacji z psychiatrii; pracownik Instytutu Psychiatrii i Neurologii w Warszawie; doktorant prof. Tomasza Wolańczyka z Kliniki Psychiatrii Wieku Rozwojowego AM w Warszawie; certyfikowany psychoterapeuta poznawczo-behawioralny; pracownik Centrum CBT, gdzie prowadzi szkolenia dla nauczycieli, psychologów i pedagogów na temat ADHD, ADD, ODD, CD i innych zaburzeń wieku rozwojowego, grupy psychoedukacyjne dla rodziców dzieci nadpobudliwych, prowadzi tam też terapię indywidualną dla osób z ADHD.
http://www.ibo.edu.pl/szkolenia/szkolenia.asp?opis=11
" />Witam serdeczie
Przepisy prawa stanowią: ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty
(Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329 z późn. zm. – wybrane artykuły)
Art. 1. System oświaty zapewnia w szczególności: (…).
5) możliwość pobierania nauki we wszystkich typach szkół przez dzieci i młodzież niepełnosprawną oraz niedostosowaną społecznie, zgodnie z indywidualnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi oraz predyspozycjami,
5a) opiekę nad uczniami niepełnosprawnymi przez umożliwianie realizowania zindywidualizowanego procesu kształcenia, form i programów nauczania oraz zajęć rewalidacyjnych,
Art. 2. System oświaty obejmuje: (…) ponadgimnazjalne, w tym: specjalne, integracyjne, z oddziałami integracyjnymic, dwujęzycznymi i sportowymi, sportowe i mistrzostwa sportowego, [w obecnym brzmieniu obowiązuje od 21 sierpnia 2003 r.
Art. 71b. 1. Kształceniem specjalnym obejmuje się dzieci i młodzież, o których mowa
w art. 1 pkt 5 i 5a, wymagające stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy. Kształcenie to może być prowadzone w formie nauki w szkołach ogólnodostępnych, szkołach lub oddziałach integracyjnych, szkołach lub oddziałach specjalnych i ośrodkach, o których mowa w art. 2 pkt 5.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu1) z dnia 18 stycznia 2005 r.
ç 2. 1. Kształcenie dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach, o których mowa w ç 1, organizuje się na każdym etapie edukacyjnym, w integracji z pełnosprawnymi rówieśnikami, w środowisku najbliższym ich miejsca zamieszkania.
Napisałam pismo do pani Sarneckiej w MEN, nie znam tej pani w ogóle ale na stronie MEN (http://www.menis.gov.pl/oswiata/biezace ... zebami.php ) był jej adres. Maleńka dla dzieci z upośledzeniem lekkim na rewalidacji nie jest potrzebny specjalista, ja w gimazjum wybierałam przedmioty np. angielski, by Piotr miał dodatkowa godzine z nauczycielem.
Zresztą subwencja oświatowa na nasze dzieci jest np: cyt.agabu- Uwagi jak zawsze o niespójności przepisów.
Zwracam uwagę, że zacytowany ponizej fragment jest jedynym aktem prawnym, na podstawie którego można się domagać od PPP wydawania orzeczeń dla dzieci niepełnosprawnych przewlekle chorych po to, żeby mogły być uznane za uczniów niepełnosprawnych, bo bez niego potrzebnej im pomocy nie uzyskają w szkole. Niestety nie zaglądają do niego (załącznik do rozporządzenia o podziale części oświatowej subwencji ogólnej) dyrektorzy PPP, ani tym bardziej rodzice. A tu w jednym worku dzieci niepełnosprawne i zdrowe zaliczone do kategorii uczniów niepełnosprawnych. Zaczynam tracić nadzieję, że kiedykolwiek ktoś dostrzeże tę paranoję...
P2 = 1,40 dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim, niedostosowanych społecznie (to są dzieci zdrowe), z zaburzeniami zachowania(to mogą być zarówno dzieci zdrowe jak i niepełnosprawne), zagrożonych uzależnieniem , zagrożonych niedostosowaniem społecznym,( to przewaznie dzieci zdrowe) z chorobami przewlekłymi ( to przeważnie dzieci niepełnosprawne) – wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy (na podstawie orzeczeń, o których mowa w art. 71 b ust. 3 ustawy wymienionej w ç 1 ust. 1 rozporządzenia) – N2,i , (a wszystko razem uczniowie niepełnosprawni)
Dziecko zdrowe może być uczniem niepełnosprawnym i jest to częste. Natomiast dziecko niepełnosprawne (np. po przeszczepie szpiku kostnego, uznawane przez 5 lat po operacji prawnie za dziecko niepełnosprawne) orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego przeważnie nie uzyskuje, bo w żadnych innych przepisach nie ma słowa na ten temat, a domyślenie się, że należy tu zajrzeć nie jest takie proste. Tak więc często dziecko niepełnosprawne jest uczniem zdrowym.
P3 = 2,90 dla uczniów niewidomych i słabo widzących, z niepełnosprawnością ruchową, z zaburzeniami psychicznymi (to dzieci niepełnosprawne) – wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy (na podstawie orzeczeń, o których mowa w art. 71 b ust. 3 ustawy wymienionej w ç 1 ust. 1 rozporządzenia) – N3,i ,(które, bez orzeczenia PPP o potrzebie kształcenia specjalnego, są uczniami zdrowymi)
P4 = 3,60 dla uczniów niesłyszących i słabo słyszących, z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym (to dzieci niepełnosprawne)(na podstawie orzeczeń, o których mowa w art. 71 b ust. 3 ustawy wymienionej w ç 1 ust. 1 rozporządzenia) – N4,i ,
(które, bez orzeczenia PPP o potrzebie kształcenia specjalnego, są uczniami zdrowymi)
P5 = 9,50 dla dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim realizujących obowiązek szkolny poprzez uczestnictwo w zajęciach rewalidacyjno-wychowawczych organizowanych w szkołach podstawowych i gimnazjach, z niepełnosprawnościami sprzężonymi oraz z autyzmem (to dzieci niepełnosprawne)(na podstawie orzeczeń, o których mowa w art. 71 b ust. 3 ustawy wymienionej w ç 1 ust. 1 rozporządzenia) - N5,i , (które, bez orzeczenia PPP o potrzebie kształcenia specjalnego, są uczniami zdrowymi)
P6 = 0,80 dodatkowo dla niepełnosprawnych uczniów w oddziałach integracyjnych w szkołach podstawowych, gimnazjach, szkołach ponadgimnazjalnych i szkołach ponadpodstawowych (na podstawie orzeczeń, o których mowa w art. 71 b ust. 3 ustawy wymienionej w ç 1 ust. 1 rozporządzenia) – N6,i ,
Uczeń niepełnosprawny = uczeń z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego - nieważne czy jest dzieckiem zdrowym, czy niepełnosprawnym. Problem w tym, że łatwiej zostać uczniem niepełnosprawnym dziecku zdrowemu niż niepełnosprawnemu z grupy opisanej w wadze P2. Rodzice często nie widzą potrzeby wnioskowania o drugie orzeczenie w drugiej instytucji skoro już raz orzeczono (PCPR), że dziecko jest niepełnosprawne. Z powodu tych niejasności i pomieszania pojęć wszystkich uczniów niepełnosprawnych traktuje się tak jakby mogli być kształceni w systemie integracyjnym (tych opisanych w wagach P4 - P6 też).
Nie wiem, czy przy okazji tej konsultacji ma sens ponowne zwracanie uwagi na tę kwestię, ale ona właśnie ma wpływ na możliwości szkół (finansowe) organizowania skutecznego kształcenia integracyjnego".
Uważam, że musimy znać prawo, by nasze dzieci nie były oszukiwane. Pozdrawiam