Projekt badawczy Polska-Namibia 2010

LITERATURA PODSTAWOWA:

▪ I. Czajkowska, K. Herda (1989) Zajęcia korekcyjno- kompensacyjne w szkole, Warszawa: WSiP
▪ T. Opolska (1997) Pokonujemy trudności w czytaniu i pisaniu, Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno- Pedagogicznej MEN





LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

▪ Ł. Strużyk (2003) Jabłoń pani Ortografii:scenariusz zajęć korekcyjno- kompensacyjnych dla dzieci dyslektycznych, Życie Szkoły, nr 2
▪ M. Kurys (1999) Konspekt zajęć korekcyjno- kompensacyjnych przeprowadzonych w kl. I- III, Wychowanie Na Co Dzień, nr 4- 5
▪ K. Sobecka- Szczęśniak (2002) Miejsce zajęć korekcyjno- kompensacyjnych w zreformowanej szkole, Edukacja Medialna, nr 1
▪ A. Borkowska (2001) Program wspierania zaniedbanych uczniów, Problemy Opiekuńczo- Wychowawcze, nr 10
▪ A. Stefan (1999) Przykładowy konspekt zajęć wyrównawczych w kl. I- III, Życie Szkoły, nr 2
▪ V. Jurska, I. Daszuta (2003) Zajęcia korekcyjno- kompensacyjne. Kl. I, Życie Szkoły, nr 4
▪ A. Korzon (2000) Zajęcia korekcyjno- wyrównawcze w pracy z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych [w:]A. Rakowska, J. Baran (red.) Dylematy pedagogiki specjalnej, Kraków: Wyd. Naukowe Akademii Pedagogicznej
▪ B. Korcz (2005) Zajęcia korekcyjno- wyrównawcze z matematyki, Edukacja i Dialog 3, nr 9



Paulina Rogaczewska - swoją przygodę z łyżwiarstwem rozpoczęła w wieku 6 lat na Hali Olivia. Tam trenowała 3 lata po czym zmieniła dyscyplinę sportu (koszykówka i siatkówka). Jednak po 7 latach wróciła na lód i tak już pozostało do dnia dzisiejszego.
Od 2002 roku trenowała w grupie synchronicznej Amber Dance i razem z nią reprezentowała nasz kraj na wielu zawodach krajowych i międzynarodowych. m.in.:
III miejsce (Hamburg 2002)
III miejsce (Dislakener 2002)
I miejsce na Mistrzostwach Polski (Sosnowiec 2002)
I miejsce i tytuł Mistrza Polski (Łódź 2003)
XIX miejsce na Mistrzostwach Świata (Włochy 2004)
I miejsce i obrona Mistrza Polski (Opole 2004)
X miejsce (Berlin 2005)
XVI miejsce na Mistrzostwach Świata (Szwajcaria 2005)
W między czasie ukończyła I stopień studiów licencjackich na kierunku Wychowanie Fizyczne na gdańskiej Akademii Wychowania Fizycznego i Sportu ze specjalizacją Fitness (Instruktor Rekreacji Ruchowej Fitness - nowoczesne formy gimnastyki).
Ponadto uzyskała przygotowanie pedagogiczne do programowania i realizacji obowiązkowego wychowania fizycznego oraz do prowadzenia zajęć korekcyjno-kompensacyjnych.
Posiada także uprawnienia do pracy w charakterze wychowawcy w placówkach wypoczynku dla dzieci i młodzieży szkolnej oraz opracowania programu i kierowania wycieczkami szkolnymi.
Obecnie swoją naukę kontynuuje na w.w. uczelni na II stopniu studiów magisterskich i prowadzi zajęcia w szkole tańca Synchronicznego.



Wykorzystanie komputera i jego oprogramowania podczas zajęć jest dla dzieci atrakcyjnym narzędziem wspomagającym pracę korekcyjno – kompensacyjną. Komputerowe programy edukacyjne często przekazują wiedzę w taki sposób, że dziecko prawie nie zauważa, że się uczy.
Chciałabym również polecić strony internetowe dla dzieci zawierajęce interaktywne gry edukacyjne. Są to: www.dzieci.wp.pl (kolorowe strony, e – szkółka), www.wesolaszkola.pl (dla uczniów - interaktywne gry i zabawy), www.wyspa.interia.pl (wyspa dzieci)



Pewnie i na ten problem znalazłby się jakiś przepis. Mogę tylko teoretyzować, bo nie byłem w podobnej sytuacji. Ale jako wf-ista prowadziłem zajęcia i nadal prowadzę z dziećmi od 7 roku życia. Są to co prawda zajecia dodatkowe takie jak np. pływanie do którego mam uprawnienia instruktorskie. Ale z tego co wiem, to legitymacja instruktorska byłaby mi przydatna tylko w klubach sportowych i w przypadku "zabezpieczenia się" podczas prowadzenia działalności prywatnej. Ogólnie program AWF zapewnia wystarczajace przygotowanie do prowadzenia pływania.
Ale koncentrując się na Twoim problemie możemy na logikę inaczej podejść do sprawy. Czym są zajęcia wf w klasach I-III? A czym powinny być? Zauważa się że nauczycielki z klas I-III często zastępują zajecia ruchowe zajęciami z innych przedmiotów. Wynika to być może z niechęci do ruchu będź z baraku pomysłu na ten rodzaj zajęć - czyli przygotowania. I tu jest pole do popisu dla nauczyciela wf. Odpowiadając na drugie pytanie czym powienien być wf w klasach I-III? należałoby sięgnąć do statystyk mówiacych o narastajacej liczbie dzieci z wadami postawy ciała. Więc czy lekcja wf nie mogłaby być lekcją o akcencie gimnastyki korekcyjnej. Myślę, ze najlepszym rozwiazaniem Twojego problemu byłoby przemianowanie pewnych pojęć. Dlaczego ma się to nazywać lekcja wf? Niech się to nazywa lekcja kgimnastyki korekcyjno-kompensacyjnej. Warto najpierw zajżeć do podsatwy programowej I etapu edukacyjnego i standardów osiagnieć. Ponieważ ktoś mógłby stwierdzić, że np. standardy w umiejętnościach mówią że: "uczeń potrafi samodzielnie przeprowadzić w gronie rówieśników zabawę i grę ruchową" Ktoś kto się nie zna, nie wpdanie na to, że gimnastka korekcyjna zawiera w sobie i ten w/w element. Myślę, że jest to odpowiednia gra słów. A może warto pomyśleć o innowacji pedagogicznej lub programie autorskim z tego zakresu. "Dyrektor szkoły lub placówki, we współpracy z nauczycielami zajmujacymi inne stanowiska kierownicze w szkole lub placówce, sprawując nadzór pedagogiczny, wykonuje w szczególnosci następujace zadania: (podam tylko pkt 4 ustawy) opracowuje program rozwoju szkoły lub placówki określający zadania służące doskonaleniu jakości pracy szkoły lub placówki i terminy ich realizacji (i pod to wlicza się np. inspirowanie nauczycieli do innowacji). Życzę powodzenia.





WAKACJE Z TAI CHI

SEWERYN EBERTOWSKI, WWW.GOTAICHI.COM

Relaks i aktywny wypoczynek. Profesjonalne tai chi, nie tylko dla adeptów tai chi.

CELE:
Naszym głównym celem jest pełen relaks, aktywny wypoczynek,
połączony z poszerzaniem naszej wiedzy o sobie, świecie, zasadach działania.

PROGRAM DOSTOSOWANY DO OSÓB:
- zainteresowanych kulturą chińską i metodami tzw. taoistycznej długowieczności
- w każdym stadium zaawansowania praktyki nad sobą, tai chi,
- chcących odnaleźć równowagę wewnętrzną w swoim życiu

W PROGRAMIE MIĘDZY INNYMI:
- praktyka wchodzenia w stan głębokiego relaksu, metody szybkiej i gruntownej regeneracji,
będące podstawą do skutecznej regeneracji i poprawy jakości naszego życia.
- przegląd literatury i materiałów szkoleniowych z zakresu tai chi, chi kung, taoizmu,
czyli to na co zwykle podczas treningów nie ma czasu. Rozmowy i dociekania, dlaczego, skąd, po co…
- ciągły trening – zmieniamy nasze życie w praktykę, żeby wszystko co robimy,
móc wykorzystać na naszej drodze do poznawania siebie,
- praktyczne zastosowanie poznanych technik i umiejętności w autoterapii,
poprawianiu jakości naszego życia, oraz lepszego radzenia sobie z emocjami.
- elementy warsztatów twórczych oraz rozwoju osobistego,
pod kątem pracy z ciałem, i poprawy naszej psycho-fizycznej jakości życia.
- skrupulatny trening ukierunkowany na pracę z intuicją, w autoterapii, pracy z ciałem
- trening pchających dłoni, pogłębiający czucie głębokie mięśni, oraz komunikację ze swoim ciałem
- praca z dźwiękiem, optymalizacja treningu metodą mis tybetańskich, praca z głosem.
- masaż chi kung, techniki samodzielnej pracy, w zastosowaniu zdrowotnym.
- trening w kamiennych kręgach, w zależności od zainteresowania i logistyki

Prowadzone przeze mnie zajęcia są gwarancją najwyższej jakości:
- profesjonalizm (absolwent AWF studia trenerskie, i doktoranckie przy AWFiS)
- ergonomia (uprawnienia do prowadzenia zajęć korekcyjno kompensacyjnych)
- bezpieczeństwo (najwyższe państwowe uprawnienia zawodowe, do stabilizacji pola człowieka)

Seweryn Ebertowski wykładowca, trener szkoleniowy. Praktyk. Ekspert NLP. Adept zen. Posiada przeszło 20-letnią praktykę treningową. Specjalizuje się w treningu Tai Chi i treningach umysłu, medytacyjnych, mentalnych. Posiada wieloletnie doświadczenie w udziale, organizacji, współorganizacji, współprowadzeniu i prowadzeniu kursów oraz warsztatów z w/w zakresu.

CENA: 630 zł, (cena obejmuje zakwaterowanie, 3 posiłki dziennie - wegetariańskie, oraz treningi)
Termin: 4-7 Sierpień 2008,
Miejsce: Kożyczkowo, Spokojne i pięknie położone ekologiczne gospodarstwo agroturystyczne.
szczegóły dojazdu: www.kozyczkowo.pl
Kożyczkowo znajduje się ok. 45 km od Gdańska, niecałe 10 km za Kartuzami, jadąc w kierunku Sierakowic i leży w sercu Szwajcarii Kaszubskiej - centralnym rejonie Kaszub - od dziesięcioleci będącej jednym z głównych ośrodków turystycznych Pomorza Gdańskiego.

Szczegóły organizacyjne:
Dojazd na miejsce we własnym zakresie (będziemy organizować zespoły, tak aby osoby nie posiadające samochodu, równiej jak najsympatyczniej przeżyły podróż).

Więcej informacji: SEWERYN EBERTOWSKI www.gotaichi.com 500-508-565, hakun@tlen.pl



Przedmiot: Terapia pedagogiczna dzieci z trudnościami w uczeniu się
Kierunek i rok studiów: Resocjalizacja, III rok
Wymiar godzin: 30 CA
Rok: 2009/2010, sem. zimowy
Prowadzący: mgr Katarzyna Stępień


Problematyka zajęć:
1. Przepisy prawne dotyczące trudności w uczeniu się oraz organizowania fachowej pomocy pedagogicznej dla dzieci mających trudności w uczeniu się.
2. Terminologia, etiologią i diagnoza trudności w czytaniu i pisaniu. Zasady prowadzenia zajęć korekcyjno – kompensacyjnych z dziećmi mającymi trudności w czytaniu i pisaniu. Wskaźnik FDR.
3. Przebieg procesu czytania i pisania. Gotowość do nauki czytania i pisania. Pojęcie świadomości fonologicznej.
4. Profilaktyka w zapobieganiu trudnościom w uczeniu się. Metoda Dobrego Startu – pojęcie, etapy, zastosowanie, elementy oceny. Ruch Rozwijający wg Weroniki Sherborne.
5. Zaburzenia rozwoju ruchowego. Pojęcie lateralizacji. Terapia deficytów związanych z rozwojem ruchowym. Bajki terapeutyczne.
6. Leworęczność u dzieci z trudnościami w czytaniu i pisaniu. Pojęcie, diagnoza i zasady postępowania z dziećmi leworęcznymi.
7. Zaburzenia percepcji wzrokowej i orientacji przestrzennej objawiające się w czytaniu i pisaniu. Elementy terapii w zakresie usprawniania funkcji wzrokowych.
8. Zaburzenia percepcji słuchowej objawiające się w czytaniu i pisaniu. Terapia zaburzeń funkcji słuchowych.
9. Czytanie i pisanie jako zabawa. Sylabowa metoda czytania i pisania. Zastosowanie u dzieci z trudnościami w czytaniu i pisaniu.
10. Metoda 18 struktur wyrazowych. Metoda Magnuskiej, Danielewicz, Koźmińskiej oraz Stasicy.


Literatura:
1. Bogdanowicz M.: Leworęczność u dzieci, Warszawa 1992.
2. Bogdanowicz M.: Metoda Dobrego Startu, WsiP, Warszawa 1992.
3. Bogdanowicz M.: Psychologia kliniczna dzieci w wieku przedszkolnym, Warszawa 1985.
4. Brzezińska A.: Czytanie i pisanie. Nowy język dziecka, Warszawa 1987.
5. Danielewicz T., Koźmińska, Magnuska J.: Terapia uspokajająca i rozwijająca dla dzieci nerwicowych i dyslektycznych, PTHP, Warszawa 1980.
6. Frostig M., Horne D.: Wzory i obrazki. Program rozwijający percepcję wzrokową, PTP, Warszawa 1986.
7. Gąsowska T., Pietrzak – Stępkowska Z.: Praca wyrównawcza z dziećmi mającymi trudności w czytaniu i pisaniu, WsiP, Warszawa 1994.
8. Górniewicz E.: Pedagogiczna diagnoza specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2001.
9. Kaja B.: Zarys terapii dziecka, Bydgoszcz 2001.
10. Kosmowska B.: Dzisiaj się bawimy! Rewalidacja indywidualna prowadzona Metodą Dobrego Startu. Scenariusze zajęć klas I-IV szkoły specjalnej, Warszawa 1999.
11. Krasowicz – Kupis G.: Rozwój świadomości językowej dziecka, Wyd. UMCS, Lublin 2005.
12. Kujawa E., Kurzyna M.: Reedukacja dzieci z trudnościami w czytaniu i pisaniu metodą 18 struktur wyrazowych, WSiP, Warszawa 1996.
13. Spionek H.: Psychologiczna analiza trudności i niepowodzeń szkolnych, PZWS, Warszawa 1970.
14. Stasica J.: 160 pomysłów na nauczanie zintegrowane w klasach I-III. Język polski, Kraków 2001.
15. Zabłocki J. K.: Dziecko niepełnosprawne, jego rodzina i edukacja, Warszawa 1999.
16. Zakrzewska B.: Trudności w czytaniu i pisaniu. Modele ćwiczeń, Warszawa 1996.

Sposób zaliczenia: zaliczenie z oceną.



Szablon by Sliffka (© Projekt badawczy Polska-Namibia 2010)