Projekt badawczy Polska-Namibia 2010

Zastanawiałam się nad wprowadzeniem szybkiej kolei(takiej jak tyski Flirt) w Mysłowicach już parę miesięcy temu, czy jest to realny projekt, czy my spełniamy wymogi itp. Nie ma wątpliwości, że taka inwestycja(kolej Mysłowice - Katowice) byłaby przydatna, a nawet konieczna, choćby z racji tego jak traktuje nas KZK.
Kolej Tychy – Katowice jest pierwszym etapem projektu Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego. Jeszcze ma powstać połączenie Tychy - Dąbrowa Górnicza.
Całkowity koszt inwestycji wynosi 41 435 295 złotych. Podstawowym źródłem finansowania projektu będą środki pomocowe z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, które stanowią 85% kosztów kwalifikowanych. Inwestycja będzie realizowana z latach 2009-2011. Dane z www.esil.pl
Z tego wynika, że Tychy zapłaciły ok. 6 mln złotych z własnego budżetu.
MT przeznaczy 346 mln euro unijnego wsparcia na rozwój lotnisk
(PAP, pr/18.01.2007, godz. 15:57)
W latach 2007-2013 na rozwój lotnisk z Funduszu Spójności przewidziano 346 mln euro - poinformowało Ministerstwo Transportu w czwartkowym komunikacie przesłanym PAP.
Jak wyjaśnił resort, sektor lotniczy po raz pierwszy uzyska dofinansowanie z funduszy UE.
W latach 2007-2013 wsparcie to trafi do 8 portów lotniczych. Pieniądze mają być przeznaczone m.in. na inwestycje związane z rozbudową terminali pasażerskich i infrastruktury lotniskowej. Dofinansowanie unijne otrzymają lotniska w Katowicach (43,8 mln euro), Krakowie (50 mln euro), Rzeszowie (28,3 mln euro), Warszawie (32 mln euro), Wrocławiu (35,7 mln euro), Gdańsku (37 mln euro), Szczecinie (10,6 mln euro), Poznaniu (24,5 mln euro).
"Dzięki staraniom ministra transportu możliwe będzie także uzyskanie środków na działania związane z transportem lotniczym
Według resortu, pozytywną tendencją w 2006 r. był dalszy rozwój portów regionalnych oraz rozbudowa infrastruktury portów lotniczych. Resort wymienia m.in. otwarcie części przylotowej nowego terminalu na Okęciu.
W 2006 r. polskie lotniska obsłużyły łącznie ok. 15,5 mln pasażerów, czyli o 34 proc. więcej niż w 2005 r. W 2006 r. w porównaniu z rokiem poprzednim, najwięcej - bo o ponad 1 mln osób - przybyło pasażerów w Warszawie. W 2006 r. było ich 8,1 mln. W tym samym czasie wzrosła też liczba pasażerów korzystających z lotniska w podkrakowskich Balicach - o ponad 780 tys. do ok. 2,4 mln.
Resort transportu podsumował też zadania z zakresu lotnictwa, które zrealizował w 2006 r.
Za najważniejsze uznał powołanie Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, opracowanie programu rozwoju sieci lotnisk i lotniczych urządzeń naziemnych oraz programu wsparcia środkami unijnymi inwestycji lotniskowych i nawigacyjnych w latach 2007-2013.
"Głównym celem powołania Agencji było ustanowienie niezależnego państwowego organu zarządzania ruchem lotniczym oraz zapewnienie przejrzystości stosunków finansowych tych służb" - wyjaśnia ministerstwo. Jest to także wywiązanie się Polski z zobowiązań międzynarodowych wynikających m.in. z przystąpienia EUROCONTROL (Europejskiej Organizacji Bezpieczeństwa Żeglugi Powietrznej).
Resort poinformował także, że aktualnie w uzgodnieniach międzyresortowych znajduje się program rozwoju sieci lotnisk i lotniczych urządzeń naziemnych. Po przyjęciu przez Radę Ministrów program stanowić będzie pierwszy od wielu lat dokument rządowej polityki transportowej w zakresie rozwoju infrastruktury lotniskowej i nawigacyjnej.
Na początku lipca Ministerstwo Rozwoju Regionalnego przedstawi strategię inwestycyjną oraz listę projektów na potrzeby Euro 2012. Mają na niej znaleźć się te projekty, których realizacja jest konieczna do organizacji turnieju finałowego. Główny ciężar ich sfinansowania będzie bazował na funduszach unijnych, które Polska dostanie w latach 2007-2013.
Na razie Ministerstwo Rozwoju Regionalnego poprosiło miasta i województwa, na terenie których boje toczyć będą uczestnicy mistrzostw, o przedstawienie potrzeb inwestycyjnych. Wyniki są szokujące. Tylko same województwa chciałyby na przygotowania do turnieju 26,5 mld zł. Prym wiedzie w tym województwo małopolskie, które zgłosiło listę inwestycji opiewającą na 9 mld zł.
Z planów samorządów wynika, że stawiają one właśnie na infrastrukturę transportową. Ich przedstawiciele deklaruje, że większość zgłoszonych projektów jest niezbędna do organizacji tak dużej imprezy jak EURO 2012.
Również sektor transportu duże zmiany szykuje w budowie nowych dróg i autostrad oraz linii kolejowych. Mimo, że w ubiegłym roku zatwierdzona została lista najważniejszych inwestycji, które dostaną unijne pieniądze w ramach programu Infrastruktura i Środowisko, to wiele wskazuje na to, że szykują się przesunięcia. Wśród projektów drogowych, na które mogą znaleźć się na liście priorytetów są: budowa drogi ekspresowej S5 Wrocław - Poznań, dwóch odcinków trasy S7 Janki - Grójec i granica woj. Świętokrzyskiego - Kraków oraz S17 Lublin - granica z Ukrainą. Unijne środki mogą też pójść na modernizacje linii kolejowych Katowice - Kraków - Medyka oraz Warszawa - Lublin - Hrebenne. Może okazać się zatem, że projekty na potrzeby EURO 2012 zostaną zrealizowane kosztem innych - czytamy w Gazecie Prawnej.
źródło: motogazeta.pl
Wklejam tu ale chciałbym zasugerować otworzenie tematu dotyczącego linii kolejowej do Pyrzowic
Bytomskie sukcesy
dziś
Skoro będzie szybka kolej do Pyrzowic, to być może będzie dworzec zintegrowany w Bytomiu
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego pozostawiło na liście najważniejszych inwestycji połączenie kolejowe z Pyrzowicami. Dzięki temu, Unia Europejska przeznaczy na ten cel 30 milionów euro. - Bardzo cieszymy się z decyzji ministerstwa. Istniała bowiem obawa, że zabraknie pieniędzy na połączenie z Pyrzowicami - mówi prezydent Bytomia Piotr Koj. Niepokój, o którym mówi prezydent, zrodził się w chwili, w której stało się jasne, że na Górnym Śląsku nie będą rozgrywane mecze Euro 2012.
Szybka kolej ma jeździć po dwóch torach. Jej trasa ma prowadzić z Katowic-Załęża, przez Chorzów, Bytom, Piekary Śląskie, Bobrowniki, Dobieszowice, aż do lotniska w Przyrzowicach. Długość całej trasy to 38 km. Przejazd nią, razem z postojami na pięciu przystankach, zajmie 29 min. Od granicy Bytomia do
- Teraz, nasze działania będą się koncentrowały na forsowaniu pomysłu utworzenia w Bytomiu dworca zintegrowanego - zapowiada Piotr Koj. Dworzec zintegrowany to taki, na którym pasażerowie mogliby przesiadać się z jednego środka transportu na drugi. - Na przykład z autobusu na pociąg lub z jednego pociągu na drugi - tłumaczył w roku ubiegłym prof. Sylwester Markusik, szef Katedry Transportu Przemysłowego Politechniki Śląskiej. Dworzec mógłby stanąć w Bytomiu, między obwodnicą prowadzącą do Piekar Śląskich a ulicą Chorzowską.
Oprócz dobrej wiadomości z ministerstwa, pozytywne wieści napłynęły do Bytomia również z redakcji Gazety Prawnej, według której Bytom już po raz drugi jest najlepszym miastem na Śląsku w pozyskiwaniu i wykorzystywaniu funduszy unijnych. - To nie tylko sukces władz miasta, ale nasz wspólny. W rankingu "Europejska Gmina - Europejskie Miasto" uwzględnione są wszystkie programy unijne, których beneficjentami są nie tylko władze samorządowe i podległe im jednostki organizacyjne, ale także przedsiębiorcy i organizacje społeczne - cieszy się prezydent Koj. Entuzjazm prezydenta studzi fakt, że mimo wielu sukcesów w pozyskiwaniu funduszy zewnętrznych miasto musi się zapożyczyć na finansowanie przebudowy ulic Świętochłowickiej i Łagiewnickiej.
Bartłomiej Wnuk - POLSKA Dziennik Zachodni
http://bytom.naszemiasto....ia/1016108.html