Projekt badawczy Polska-Namibia 2010

Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Poznaniu informuje, że 25 września br. w Sali Sesyjnej Starostwa Powiatowego w Poznaniu odbędzie się szkolenie skierowane do nauczycieli szkół podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych z terenu powiatu poznańskiego.
Celem szkolenia jest propagowanie założeń Europejskiego Kodeksu Walki z Rakiem, Narodowego Programu Zwalczania Chorób Nowotworowych oraz Narodowego Programu Zdrowia, w tym profilaktyki raka szyjki macicy i profilaktyki raka skóry.
Szkolenie organizowane jest we współpracy z Wielkopolskim Centrum Onkologii. Nauczyciele uczestniczący w szkoleniu otrzymają materiały edukacyjne, które będą mogli wykorzystać w edukacji młodzieży szkolnej.



Jednym z priorytetów programu profilaktycznego w Szkole Podstawowej w Nawodnej jest zdrowe odżywianie się uczniów, dlatego nasza szkoła wzięła udział w ogólnopolskim konkursie „ Owoce, warzywa i soki są na 5” zorganizowanym przez Instytut Żywności i Żywienia oraz firmę Tymbark.
W grudniu otrzymaliśmy CERTYFIKAT potwierdzający nasz udział w konkursie.
Warunkiem otrzymania certyfikatu było przeprowadzenie 4 zadań w szkole:
- realizacja scenariuszy lekcyjnych na temat spożywania 5 porcji warzyw, owoców oraz soków dziennie
- organizacja akademii lub przedstawienia promującego spożywanie w ciągu dnia 5 porcji warzyw, owoców i soku
- przygotowanie warzywno-owocowo-sokowej dekoracji szkolnej oraz ozdobienie nią szkoły
- organizacja specjalnego owocowo- warzywno- sokowego dnia.
Wszystkie zadania zostały zrealizowane bardzo dobrze.
Zwieńczeniem całej akcji „Owoce, warzywa i soki są na 5” było samodzielnie przygotowanie zdrowych dań i potraw z owoców i warzyw przez uczniów klas 0-VI, które następnie zostały skonsumowane podczas wspólnego „zdrowego pikniku”.


Artykuł napisany przez internautę odwiedzającego serwis. Możesz napisać własny artykuł - byłeś świadkiem niezwykłego wydarzenia? Chcesz podzielić się wiedza z innymi. Wyślij teks lub zdjęcia na adres chojna24@e-mail.net.pl.



Kolejne bezpłatne szkolenie dla nauczycieli z zakresu tenisa ziemnego i edukacji zdrowotnej w ramach akcji Szkolna Edukacja Tenisowa.

Na potrzeby edukacyjno - sportowego programu Szkolna Edukacja Tenisowa już po raz trzeci zostanie przeprowadzone bezpłatne szkolenie dla nauczycieli ze szkół podstawowych.
Serdecznie zapraszamy nauczycieli wychowania fizycznego, wychowawców klas
IV-VI, pedagogów, psychologów szkolnych oraz wszystkich nauczycieli prowadzących zajęcia z edukacji prozdrowotnej.
Kurs przygotowuje nauczycieli do nauki podstaw gry w tenisa poprzez prowadzenie zabaw i gier tenisowych podczas lekcji wychowania fizycznego, a także prowadzenia zajęć profilaktycznych na temat znaczenia prozdrowotnego stylu życia i aktywności fizycznej. Szkolenie opracowali specjaliści z Akademii Wychowania Fizycznego w Warszawie oraz Fundacji Edukacji Społecznej.
Szkoły zgłoszone do programu SET otrzymają bezpłatnie zestaw do mini-tenisa.
Termin: 15-16 maja, 2010 r. (sobota - niedziela)
Miejsce:
dzień pierwszy: Wydział Rehabilitacji Akademii Wychowania Fizycznego Józefa Piłsudskiego w Warszawie, ul. Marymoncka 34
dzień drugi: korty tenisowe, Warszawski Ośrodek Sportu i Rekreacji – Solec, ul. Solec 71
Zapisy i informacje:
ABK Grupa, Ilona Fijałek,
tel. (22) 401 22 16-18
e-mail: ilona.fijalek@tenispolska.pl
ILOŚĆ MIEJSC OGRANICZONA. Zapisy na podstawie kolejności zgłoszeń!
Projekt SET opracowany został w ramach społecznego programu USP tenispolska - Tenis na zdrowie, którego głównym zadaniem jest walka z otyłością wśród dzieci i młodzieży. Skierowany jest przede wszystkim do dzieci w wieku 10-12 lat (klasy IV–VI szkoły podstawowej).
Więcej informacji o programie oraz harmonogram szkolenia na stronie www.tenispolska.pl.



Na samo zakończenie "dyskusji" odnośnie nieszczęsnej ulotki.

Ulotka ta została wydana w 1998 roku przez nieistniejące już Stowarzyszenie Grup Lambda

W dalszej części programu zestawiono przypadek Warsztatów Profilaktyki HIV-AIDS odbywających się kilka miesięcy temu w Urzędzie miasta Krakowa, a nie w szkole, z zaproszeniem pana Roberta Biedronia do liceum im. Reytana w Warszawie, co było oczywistą manipulacją.

W udzielonym wywiadzie Robert Biedroń wyraźnie zaznaczył, że ulotka „Żyj namiętnie, kochaj się bezpiecznie” nie powinna być przekazywana licealistom, a skierowana jest ona wyłącznie do środowiska dorosłych mężczyzn homoseksualnych. Podkreślił również, że każdy tego typu materiał powinien być wcześniej skonsultowany z gronem pedagogicznym.
Konkludując, nie dotyczyło to więc szkół podstawowych. A Ty Q się tak więcej nie denerwuj, bo Ci nie tylko "kalafior zwiędnie", mnie się nie da tak łatwo obrazić. Swoją drogą podziwiam upór Ja tylko czytam uważnie głupoty, które wypisujesz, nieścisłości w zeznaniach i nadużycia (co nawiasem mówiąc nie wymaga specjalnych zdolności). A tego że powtarzasz informacje na zasadzie "jedna Pani drugiej Pani", "coś mi dzwoni, ale nie wiem w którym kościele", ale i tak będę wykładał "z miną profesora UJ o tym, że ziemia jest płaska" samemu sobie przecząc nie zamaskujesz nawet tysiącem "loli". No a teraz dalej, jestem już Hercules Poirot, Detektyw Monk, czy może Inspektor Gadget ?

Przy okazji, po raz kolejny gratuluję wisielczego poczucia humoru i punkciku na drodze do uzyskania tytułu pierwszego męczennika za sprawę...



Literatura:
1. Aichinger A., Holl W.(1999) Psychodrama-terapia grupowa z dziećmi. Wyd. „Jedność”, Kielce.
2. Bernard H., Mackenzi K. (red.) (2000) Podstawy terapii grupowej. GWP, Gdańsk.
3. Czabała J. (2000) Czynniki leczące w psychoterapii. PWN, Warszawa.
4. Dąbrowska M. Rozesłaniec M. (2004) Korygowanie zaburzeń zachowania dzieci nadpobudliwych psychoruchowo i agresywnych w grupie socjoterapeutycznej. Wyd. A. Marszałek, Toruń.
5. Gąsienica-Szostak A. (2003) Muzykoterapia w rehabilitacji i profilaktyce. PZWL, Warszawa..
6. Grzesiuk L. (1987) Spotkania, które leczą. NK, Warszawa.
7. Jagieła J. (2007) Socjoterapia w szkole. Rubikon, Kraków.
8. James R.K. Gilloland B.E (2005) Strategia interwencji kryzysowej. Pomoc psychologiczna poprzedzająca terapię. Wydawnictwo edukacyjne. Warszaw
9. Jankowski K. (red.) (1981) Psychologia w działaniu. „Czytelnik” Warszawa
10. Kierył M. Mobilna rekreacja muzyczna. Warszawa
11. Kierył M Elementy profilaktyki muzycznej. Warszawa.
12. King G. (2003) Umiejętności terapeutyczne nauczyciela. GWP, Gdańsk.
13. Konopczyński M. (1996) Twórcza resocjalizacja. Wybrane metody pomocy dzieciom i młodzieży. MEN, arszawa.
14. Kozłowska A. (1996) Jak pomagać dziecku z zaburzeniami życia uczuciowego. Wyd. „Żak”, Warszawa.
15. Lewandowska K. (1996) Muzykoterapia dziecięca, Gdańsk
16. Meyer R. (1996) Somaterapia. Ciało w psychoterapii. Wydawnictwo „Eneteia” Warszawa
17. Michalik-Surówka J. (1993) Miejsce psychoterapii w życiu wychowanków domu dziecka, „Opieka Wychowanie Terapia” nr 1.
18. Natanson T. (1979) Wstęp to nauki o muzykoterapii Zakład im. Ossolińskich, Warszawa
19. Olechnowicz H. (1995) Dziecko własnym terapeutą. PWN, Warszawa.
20. Olechnowicz H. (2000) Drugie opowieści terapeutów. WSiP, Warszawa.
21. Oster G., Gould P. (1999) Rysunek w psychoterapii. GWP, Gdańsk.
22. Ribner N.G. (2005) Terapia nastolatków. GWP, Gdańsk.
23.Robertson N. G. (1998) Jak zapewnić dyscyplinę, ład i uwagę w klasie. WSiP Warszawa
24.Rosen S. (1997) Mój głos podąży za tobą. Terapeutyczne przypowieści M. H. Ericsona. Wyd. Zysk i S-ka, Poznań
25.Rylke H. (1999) Pokolenie zmian. Czego boją się dorośli? WSiP, Warszawa
26. Sawicka K. (red.) (1998) Socjoterapia. MEN, Warszawa.
27.Seweryńska A. M. (2004) Uczeń z rodziny dysfunkcyjnej. Przewodnik dla wychowawców i nauczycieli. WSiP, Warszawa
28. Sęk H. Cieślak R. (red.) (2004) Wsparcie społeczne, stres i zdrowie. PWN, Warszawa
29. Sikorski W. (2002) Bezsłowne komunikowanie się w psychoterapii „Impuls” Kraków
30.Stadnicka J. (1998) Treapia dzieci z musyką, ruchem i mową. WSiP, Warszawa
31. Stephan W. (2000) Wywieranie wpływu przez grupy. Psychologia relacji. GWP, Gdańsk.
32. Strojnowski J. (1998) Psychoterapia Poradnik dla osób, które chcą się odnaleźć oraz ich terapeutów. Wyd. Aboretum, Wrocław.
33. Strzemieczny J. (1988) Program zajęć socjoterapeutycznych dla dzieci ze szkół podstawowych. MEN, Warszawa.
34. Teml H. (1997) Relaks w nauczaniu. WSiP, Warszawa.
35. Wallon Ph. i in. (1993) Rysunek dziecka. WSiP, Warszawa.
36. Yalom I.D. Leszcz M. (2006) Psychoterapia grupowa Teoria i praktyka. UJ, Kraków.
37. Yalom I.D. (2003) Dar terapii. List otwarty do nowego pokolenia terapeutów i ich pacjentów. Wyd. IPZ PTP, Warszawa.
38. Yalom I.D. (2003) Mama i sens życia. Opowieści psychoterapeutyczne. Wyd. Jacek Santorski & Co, Warszawa.
39. Wybrane artykuły z czasopism „Charaktery”, „Gestalt” „Opieka Wychowanie Terapia”, „Psychoterapia”



Skierowaną do dzieci ze szkół podstawowych z okolic Żor i Rybnika (Śląskie) kampanię społeczną pod hasłem "Fajne dzieci nie jedzą śmieci" - mającą zwalczać u najmłodszych złe nawyki żywieniowe - przygotowali dietetycy jednego z żorskich ośrodków zdrowia.

Kampania wystartowała kilka dni przed 24. października, ogłoszonym przez Światową Organizację Zdrowia jako Dzień Walki z Otyłością. O przedsięwzięciu finansowanym ze środków samorządu woj. śląskiego poinformowało biuro prasowe tamtejszego urzędu marszałkowskiego.

W ramach kampanii do ponad 100 podstawówek z regionu rozesłano sugestywne materiały informacyjne. To m.in. duże naklejki na kosze na śmieci ze sloganem akcji oraz rysunkiem chłopca, na którego brzuchu umieszczono przekreślone symbole niezdrowego jedzenia - pizzę, hamburgera i napój gazowany.

Jak zaznaczają pomysłodawcy projektu, jedzenie zwane "śmieciowym" - czyli np. ulubione przez dzieci hamburgery, chipsy, frytki, pączki, napoje gazowane, a nawet niektóre soki - jest coraz częstsze w dziecięcym jadłospisie. Kampania ma więc m.in. uzmysławiać uczniom, że wszystko co jedzą, ma realne przełożenie na to, jak się czują.

W 25 wybranych już szkołach dietetycy będą prowadzić zajęcia przekonując m.in., że to, co zdrowe, nie musi być niesmaczne. Uczestniczące w nich dzieci dostaną plansze ze wskaźnikami BMI (pozwalające na łatwe sprawdzenie swej prawidłowej wagi), duże naklejki - takie, jak przeznaczone na szkolne kosze na śmieci - i porcje modelowej zdrowej żywności.

- Często wina za złe odżywianie się dzieci leży po stronie rodziców. To właśnie z rodzinnego domu czerpane są wzorce diety. Dlatego ważne jest, aby szkodliwość niewłaściwego odżywiania pokazywać także rodzicom - podkreśliła główny dietetyk kampanii Iwona Wojtas.

Rodzice, zaniepokojeni wagą swoich dzieci, mogą zgłosić się z nimi bezpośrednio do żorskiego ośrodka. Obecny etap projektu uwzględnia przeprowadzenie przez tamtejszych dietetyków 100 bezpłatnych specjalistycznych badań. Jeśli będzie taka potrzeba, dla 50 zdiagnozowanym w ten sposób dzieci zostanie skomponowana specjalistyczna dieta.

W ramach projektu przygotowano m.in. jego oficjalny mikroblog pod adresem fajnedzieciniejedzasmieci.blip.pl. Kampania obejmująca teren od Żor przez Rybnik po Wodzisław Śląski potrwa do 18 listopada. Jej koszt - prawie 50 tys. zł - samorząd regionu pokryje z Wojewódzkiego Programu Profilaktyki i Promocji Zdrowia.

24 października w wielu krajach obchodzony jest jako Dzień Walki z Otyłością. Chorobę tę Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) uznaje za jedno z największych zagrożeń dla zdrowia w krajach uprzemysłowionych. W Polsce w badaniach WOBASZ (Wieloośrodkowe Ogólnopolskie Badania Stanu Zdrowia Ludności) prowadzonych w latach 2003-2005 nadwagę zdiagnozowano u 40 proc. mężczyzn i 28 proc. kobiet, a otyłość u nieco ponad 20 proc. mężczyzn oraz kobiet.

źródło informacji: INTERIA.PL/PAP



Szablon by Sliffka (© Projekt badawczy Polska-Namibia 2010)