Projekt badawczy Polska-Namibia 2010

" />Tutaj masz tak z grubsza zadania zespołu wychowawczego:
. Zadania zespołu wychowawczego i profilaktyki:
a) opracowanie i modyfikowanie Szkolnego Programu Wychowawczego
i Szkolnego Programu Profilaktyki,
b) koordynowanie prac związanych z realizacją programu wychowawczego i profilaktyki,
c) ewaluacja programu wychowawczego i profilaktyki szkoły,
d) badanie i analiza efektów pracy wychowawczej szkoły,
e) monitoring zachowań uczniowskich,
f) rozwiązywanie trudnych problemów wychowawczych szkoły,
g) opracowanie planu współpracy szkoły ze środowiskiem oraz instytucjami wspierającymi pracę wychowawczą.
2. Zespół wychowawczy i profilaktyki tworzą:
a) pedagog szkolny,
b) opiekun Samorządu Uczniowskiego,
c) nauczyciele powołani przez dyrektora szkoły.
3. Zespół wychowawczy i profilaktyki składa sprawozdanie Radzie Pedagogicznej
z realizacji Szkolnego Programu Wychowawczego i Szkolnego Program Profilaktyki.



" />Recenzja programu działalności Samorządu Uczniowskiego w Specjalnym Ośrodku Szkolno – Wychowawczym w ..........


Autorka programu mgr ................... opracowała Program Działalności Samorządu Uczniowskiego mający na celu zorganizowanie pracy nowo utworzonej organizacji szkolnej, jaką jest Samorząd Uczniowski.
Głównym celem jej programu jest pomoc uczniom w kształtowaniu świadomości ich tożsamości i umiejętności współżycia w społeczności szkolnej. Wdrażając program chce przekonać uczniów, że uczestniczą w procesie podejmowania decyzji, poznania praw i obowiązków uczniów.
Program zawiera treści oraz propozycje działań dobrane pod kątem osiągania sformułowanych celów i osiągnięć pracy uczniów. Posiada jasną i czytelną konstrukcję. Znajduje się tu odpowiedzi na zasadnicze pytania: Po co uczyć? Jak uczyć? Jest dostosowany do możliwości i poziomu rozwoju uczniów Specjalnego Ośrodka Szkolno – Wychowawczego.
Realizacja programu pozwoli przygotować uczniów do brania odpowiedzialności za własne decyzje oraz przygotuje ich do twórczej działalności społecznej w dorosłym życiu.
Autorka proponuje skuteczne i atrakcyjne formy oraz metody pracy z uczniem, a jej rola sprowadza się do koordynatora nadzorującego pracę uczniów oraz czuwania nad przestrzeganiem praw uczniów.

Recenzenci:
1. .............................
2. .............................

podpisy:



" />Na posiedzeniu Rady Pedagogicznej 21-08-2003r. pani Dyrektor powierzyła mi funkcję opiekuna Samorządu Uczniowskiego.
Praca z młodzieżą daje mi wiele radości i satysfakcji. Pozwala wprowadzać młodych ludzi w sprawy szkoły. Działalność w Samorządzie Uczniowskim rozwija zainteresowania uczniów, uwrażliwia na potrzeby innych, rozwija samorządność, uczy demokracji. Pozwala na podejmowanie ważkich decyzji dotyczących życia klasy i społeczności uczniowskiej. Rozwija poczucie patriotyzmu. Uczniowie mają wpływ na tworzenie tradycji szkolnych.
Samorząd może przedstawić Radzie Pedagogicznej oraz Dyrektorowi wnioski i opinie we wszystkich sprawach szkoły, w szczególności dotyczących realizacji podstawowych praw ucznia, takich jak:
1. prawo do zapoznania się z programem nauczania, z jego treścią, celem i stawianymi wymogami,
2. prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu,
3. prawo do organizacji życia szkolnego, umożliwiające zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym, a możliwością rozwijania i zaspokajania własnych zainteresowań,
4. prawo do redagowania i wydawania gazetki szkolnej,
5. prawo do organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi w porozumieniu z dyrektorem.
Samorząd tworzą wszyscy uczniowie szkoły. Praca Samorządu Uczniowskiego ma na celu umożliwienie wszystkim uczniom osiągnięcie głównych celów, stawianych przez szkołę.
Rada Samorządu wybierana przez społeczność uczniowską, zgodnie z regulaminem SU corocznie opracowuje plan pracy. Regulamin SU obowiązuje w szkole od 2000r.
Samorząd Uczniowski organizuje uroczystości i imprezy szkolne: Ślubowanie Klas I, Dzień Edukacji Narodowej, apele z okazji świąt państwowych, podsumowania pracy szkoły, uroczyste zakończenie roku szkolnego, dyskoteki oraz szereg akcji charytatywnych.
Ogólnopolska akcja „Góra Grosza” jest organizowana przez Towarzystwo „Nasz dom” od 1999r. i od początku uczestniczy w niej Publiczne Gimnazjum nr 3. Jako opiekun Samorządu byłam odpowiedzialna za przebieg akcji na terenie szkoły w 2003 i 2004r.
Celem akcji jest zebranie funduszy na programy pomocy dzieciom osieroconym:
- tworzenie nowych rodzinnych domów dziecka
- pomoc dla istniejących rodzinnych domów dziecka
- pomoc dla istniejących domów dziecka i innych placówek opiekuńczo – wychowawczych w tworzeniu pararodzinnych warunków opieki i wychowania poprzez tworzenie autonomicznych grup mieszkaniowych i reorganizację placówek
- tworzenie samodzielnych grup usamodzielnienia dla młodzieży z domów dziecka
- programy terapeutyczne dla dzieci osieroconych….



" />Sprawozdanie obejmujące w szczególności charakterystykę i rozwój kierowanej szkoły
z uwzględnieniem wyników mierzenia jakości pracy szkoły
oraz programu rozwoju szkoły

Charakterystyka szkoły
opisujemy miejscowość, szkołę, krótki rys historyczny, lokalową,
uczniowie, klasy
Baza lokalowa
rozwój na przestrzeni trzech lat

zajęcia lekcyjne i pozalekcyjne
ilość, organizacja, udział młodzieży
kadra pedagogiczna
wykształcenie, przygotowanie do nauczania przedmiotów
stopień awansu

podnoszenie kwalifikacji przez nauczycieli
jakość, przydatność do specyfiki prowadzonych zajęć
aktualne formy uczestnictwa

Rozwój szkoły, organizacja i przebieg kształcenia, wychowanie i opieka.

promocja szkoły w środowisku
np. wspólpraca nauczycieli i uczniów z gazetami,

wspólpraca z instytucjami i innymi organiazcjami
oragan prowadzący
inne szkoły
policja, straż pożarna , OSP
zakłady pracy
kluby sportowe, SKS, związki
PCK, LOP, LP, ZHP,
parafia
Towarzystwa lokalne i organizacje
itp
samorzad uczniowski
inne organizacje uczniowskie, lub skupiajace uczniów działajace w szkole (ZHP, LOP, PCK, itd.)

Promocja uczniów i efektywność kształcenia.

Osiągnięcia uczniów.
w tym osiągnięcia sportowe

realizacja celów wychowawczych- zadań programu wychowawczego skierowanego do uczniów
udział w akcjach ogólnopolskich , środoiskowych i lokalnych, spotkania z ciekawymi ludźmi
organizacja imprez szkolnych,
wycieczek,
organizacja czasu wolnego uczniów
rozwijanie zainteresowań
Szkolny System Oceniania-jego przydatność na gruncie szkoły, ewaluacja, wnioski

Nadzór pedagogiczny
Badanie wyników nauczania
Mierzenie jakości pracy szkoły w wybranych obszarach
analiza egzaminów zewnętrznych

mocne strony
słabe strony

wnioski do dalszej pracy

...jak widać, jest sporo punktów, ale to podstawa wyjściowa,> Nie zapominajmy o programie rozwoju szkoły, który należy traktować podobnie, jak plan rozwoju nauczyciela, i ująć zaplanowane w nim zadania np:

Zadania szkoły:
Doskonalenie i podnoszenie efektów pracy dydaktycznej,
Unowocześnianie i wzbogacanie oferty i działalności dydaktycz-no-wychowawczej, szczególnie w zakresie prowadzonych zajęć pozalekcyjnych oraz stosowania technologii komputerowych,
Organizowanie uczniom wszechstronnej pomocy i opieki,
Zwyczaje i tradycje,
Wzbogacanie tradycji i obrzędowości szkoły,
Unowocześnianie bazy szkoły,
Popularyzowanie działalności szkoły, organizacja współpracy z rodzicami i środowiskiem lokalnym.

jeśli któreś z nich występują, przenosimy je wyżej
Dopisujemy takie obszary, które ujete są w Waszych planach rozwoju placówki

mówiłem, bułka z masłem



1.Czy zapisy ( podkreślone i pogrubione - te mnie najbardziej nurtują ) sa zgodne z literą prawa i konstytucją.
Nadmienię iż moja 14-letnia córka ma pofarbowane włosy na kolor bląd i uczęszcza na zajęcia lekcyjne " w makijażu" ( ja jako rodzic akceptuję makijaż i farbowane włosy, jednakże środowisko szkolne - pedagodzy, nauczyciele nie ) co wiąże się z ciągłymi problemami... i oczywiście obniżeniem zachowania na koniec roku do oceny nieodpowiedniej - łamanie statusu szkoły( na tę ocenę wpłynął również fakt iż moja córka wraz z jedną koleżanką zostały uznane za winne organizacji wagarów w dniu wagarowicza - cała klasa poszła na wagary. )
2. Czy stwierdzenie - na moje lekcje przychodzimy bez makijażu - nie życzę sobie pomalowanych - jest ok? Czy to jest priorytetem nauczyciela?
3. Czy nauczyciel może po "wejściu do klasy" wysłać uczennice aby te zmyły makijaż i wpisać im spóźnienie na lekcje?

Oto wycinek ze statusu szkoły - czy on "miejscami" nie jest sprzeczny?

Rozdział 9
Prawa i obowiązki uczniow
§ 1.
1. Uczniowie szkoły mają prawo do:
a) Właściwie zorganizowanego procesu kształcenia, zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej,
b) Opieki wychowawczej w warunkach zapewniających bezpieczeństwo,ochronę przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej,
c) Ochrony poszanowania godności osobistej,
d) życzliwego, podmiotowego traktowania,
e) Swobody wyrażania myśli i przekonań, tak dotyczących Äąśycia szkoły,jak światopoglądowych i religijnych, jeśli nie naruszają tym praw i wolności innych osob,
f) Zapoznania się z Wewnątrzszkolnym Systemem Oceniania,klasyfikowania i promowania,
g) Rozwijania zainteresowań i talentow w:
- Szkolnych kołach zainteresowań,
- Organizacjach społecznych i młodzieÄąśowych,
- Realizacji programow edukacyjnych o zasięgi międzynarodowym,
h) Uzyskiwania pomocy w przypadku trudnej sytuacji rodzinnej,materialnej, napotykania na trudności w nauce lub kontaktach z innymi uczniami,
i) Korzystania z pomocy Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej właściwej dla rejonu szkoły, jak rownieÄąś do korzystania z poradnictwa w zakresie preorientacji zawodowej,
j) Korzystania z pomieszczeń szkolnych, sprzętu, środkow dydaktycznych, księgozbioru w czasie wszelkich zajęć organizowanych w szkole,
k) Działania w organach Parlamentu Uczniowskiego,
l) Realizowania indywidualnego programu lub toku nauczania zgodnie z obowiązującymi przepisami,
m) Znajomości przepisow oświatowych i wewnętrznych zarządzeń Dyrektora Szkoły dotyczących spraw uczniowskich,
n) Reprezentowania szkoły na zewnątrz poprzez udział we wszelkiego rodzaju konkursach i imprezach, ktore są organizowane przez inne placowki oświatowe, jak rownieÄąś przez władze samorządu terytorialnego lub administracji państwowej,
o) Redagowania i wydawania gazety szkolnej lub klasowej,
p) Organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej wynikającej z własnych potrzeb w ramach moÄąśliwości organizacyjnych szkoł w porozumieniu z Dyrektorem Szkoły,
r) Wyboru nauczycieli pełniących funkcję opiekuna Parlamentu Uczniowskiego oraz Rzecznika Praw Ucznia zgodnie z przyjętymi przepisami ordynacji wyborczych,
s) PrzynaleÄąśności do organizacji o charakterze wychowawczym,sportowym, naukowym i innych działających na terenie szkoły;
§ 2.
1. [url]Uczniowie szkoły mają obowiązek:[/url]
a) Dbać o honor szkoły, godnie ją reprezentować oraz znać, szanować
i wzbogacać jej dorobek tradycje, propagować sylwetkę Patrona,
b) Znać historię szkoły, doceniać jej wagę, poznawać kulturalne dobra
narodu,
c) Wspołpracować w realizacji celow i zadań stojących przed szkołą, być wspołodpowiedzialnym za wyniki jej pracy i wszystkie sprawy społeczności uczniowskiej,d) Systematycznie i aktywnie uczestniczyć w zajęciach lekcyjnych
i być do nich przygotowany,
e) Usprawiedliwiać nieobecności w ciągu 14 dni,
f) Dbać o estetykę i ład w pomieszczeniach i otoczeniu szkoły, o stan
sprzętu szkolnego, zapobiegać dewastacji,
g) Przestrzegać zasad kultury wspołÄąśycia społeczności szkolnej,
h)[url][url]Tworzyć wizerunek szkoły poprzez odpowiedni stroj i wygląd:Ĭ€ Schludny i estetyczny:[/url] [/url][/url]odpowiednia długość spodnic i bluzek, bez
odkrytego brzucha i dekoltu,
−Ĭ€ Na terenie szkoły obowiązuje noszenie jednolitego stroju
uczniowskiego – granatowy bezrękawnik lub bluza bez kaptura
z emblematem szkoły umieszczonym po lewej stronie w gornej
części, białe lub granatowe polo z emblematem szkoły jw.,
Statut Gimnazjum nr 3 im. Jana Pawła II w Gdańsku
25
−Ĭ€ Umieszczenie emblematu szkoły na materiałach promocyjnych
i reklamowych moÄąśliwe jest za zgodą Dyrektora Szkoły,
−Ĭ€ Dyrektor Szkoły określa dni, w drodze komunikatu, w ktorych
uczeń jest zwolniony z obowiązku noszenia jednolitego stroju, ze
względu na szczegolną organizację zajęć dydaktyczno –
wychowawczych,
−Ĭ€ W dni uroczystości szkolnych oraz egzaminow obowiązuje stroj
galowy: biała bluzka, koszula, spodnie, spodnica w ciemnym
kolorze, stosowne obuwie,
−Ĭ€ Na zajęciach wychowania fizycznego obowiązuje stroj
gimnastyczny zgodny z wymaganiami nauczyciela przedmiotu,
−Ĭ€ Uczniowie obowiązkowo zmieniają obuwie w szkole,
−Ĭ€ U dziewcząt dopuszczalne są w uszach kolczyki bezpiecznej
długości i wielkości,
[url][url][url]Zadbana fryzura, włosy i paznokcie w naturalnych kolorach,
−Ĭ€ W czasie zajęć szkolnych niedopuszczalny jest makijaÄąś [/url][/url][/url]oraz
noszenie czapek i kapturów. Wspołdziałać z kolegami w wykonywaniu zadań wynikających
z Programu Wychowawczego Szkoły i Klasy,
j) [url]Pomagać kolegom, ktorzy mają trudności w nauce,[/url]
k) [url]Dbać o zdrowie swoje i kolegow[/url],l) Przebywać na terenie szkoły podczas przerw międzylekcyjnych,
m) Wyłączyć telefon komorkowy lub inne urządzenie elektroniczne na
czas pobytu w szkole,
n) Otrzymać zgodę Dyrektora Szkoły lub nauczyciela na rejestrację
obrazu i dźwięku podczas zajęć dydaktycznych prowadzonych przez
tego nauczyciela.

4. A tak Na marginesie czy za brak mundurka można obniżyć sprawowanie?- od tego roku obowiązek został zniesiony...



Szablon by Sliffka (© Projekt badawczy Polska-Namibia 2010)